مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پیر امیدیار

زندگینامه پیر امیدیار موسس eBay

پیر امیدیار در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۹۶۹ در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو مهاجران ایرانی بودند که به هنگام تحصیل با هم آشنا شدند.

زندگینامه پیر امیدیار؛ بیل گیتس ایرانی

همراهان عزیز تحلیلک در این مطلب با زندگینامه پیر امیدیار معروف به بیل گیتس ایرانی و موسس و بنیان گذار eBay در خدمتتان هستیم.

زندگینامه پیر امیدیار

والدین

پیر (پی‌یِر) مُراد امیدیار در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس فرانسه به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو برای تحصیل به فرانسه آمده بودند که با هم آشنا شدند.

پدرش یک جراح اورولوژی بود و مادرش «الٰهه میرجلالی امیدیار» دکترای زبانشناسی و استاد دانشگاه سوربن بود. تنها شش سال داشت که بیمارستان دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور مریلند از پدرش دعوت به همکاری کرد و به همین علت، آنها به آمریکا مهاجرت کردند. در این هنگام مادرش به تدریس مطالعات زبان فارسی در جورج تاون پرداخت.

والدین پیر خیلی زود از هم جدا شدند و قرار شد که مادرش سرپرستی او را به عهده داشته باشد و تنها آخر هفته‌ها را با پدرش بگذراند.

زندگینامه پیر امیدیار

از تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه

پیر دانش‌ آموز طغیانگری بود و از بیشتر کلاس‌ها فرار می‌کرد و برای بازی با کامپیوترها به کارگاه و لابراتوار مدرسه می رفت که همین امر باعث شده بود که بارها توسط مسئولین مدرسه توبیخ شود. خیلی زود و در حالی که دانش آموز کلاس نهم دبیرستان بود، علاقه‌اش به برنامه‌نویسی مشخص شد.

بعد از تنبیه های فراوان که هیچ کدام هم فایده ای نداشتند، مدیر مدرسه از او خواست که برنامه‌ای برای فهرست کتاب‌های کتابخانه بنویسد و کارت‌های مخصوص به هر کتاب را ساماندهی کند و دستمزد ۶ دلار برای هر ساعت را برای او در نظر گرفت.

زمانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد، برای تحصیل در رشته مهندسی برق به دانشگاه تافتز سامرویل (مدفورد) در ماساچوست رفت، ولی خیلی زود رشته‌ خود را عوض کرد و لیسانس علوم کامپیوتری خود را از این دانشگاه گرفت.

بیل گیتس ایرانی (پیر امیدیار موسس eBay)
بیل گیتس ایرانی (پیر امیدیار موسس eBay)

فعالیت ها و کارهای ابتدایی پیر امیدیار

در همان زمانی که مشغول تحصیل در دانشگاه بود، در یک شرکت نرم افزار که زیرنظر مکینتاش فعالیت میکرد، شغل نیمه وقت پیدا کرد و در همین دوره بود که برنامه‌نویسی کامپیوترهای مکینتاش را به‌طور حرفه‌ای یاد گرفت. پیر که به دنبال پیشرفت و رسیدن به مدارج بالا بود، در همان زمان و با مجوز شرکت برنامه نویسی چند نرم‌افزار را انجام داد.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، پیر امیدیار در یکی از بخش‌های فرعی شرکت کامپیوتری اپل به نام کلاریس مشغول به کار شد که وظیفه او و تیمش این بود که اپلیکیشن گرافیکی MacDraw را به ۲ MacDraw ارتقاء دهند.

پیر به همراه سه تن از دوستان خود در ۱۹۹۱ یک شرکت نرم‌افزاری به نام Ink Development Corp در زمینه‌ی Pen-Computing (رابط کاربری رایانه با استفاده از قلم استایلوس) تاسیس کرد که یک بخش فروش اینترنتی هم داشت. خیلی زود این بخش تبدیل به یک شرکت تجارت الکترونیک شد و نامش را به ای-شاپ (E-Shop) تغییر دادند.

زندگی خصوصی و ازدواج پیر امیدیار

پیر امیدیار و همسرش
پیر امیدیار و همسرش

سال ۱۹۹۴ امیدیار در شرکت نرم‌افزاری جنرال مجیک مشغول به کار بود و در کنار شغل اصلی خود با طراحی و برنامه‌نویسی وب‌سایت هم کسب درآمد می‌کرد که در همین حین با پاملا وسلی که دانشجوی ارشد بیولوژی بود، آشنا شد. پیر امیدیار و پاملا وسلی در فاصله‌ی کوتاهی نامزد و سپس ازدواج کردند.

داستان آشنایی این دو به طرز عجیبی در رسانه ها پخش شد و به گفته خود امیدیار آنها به این داستان پرو بال دادند. اما این داستان پر و بال داده از این قرار است:

پیر عاشق پاملا وسلی شده بود که به جمع‌آوری جعبه‌های آب‌نبات‌های Pez علاقه‌ی زیادی داشت، برای اینکه پاملا را خوشحال کند یک بخش خرید و فروش و حراج آنلاین به وب‌سایت شخصی خود اضافه کرد تا پاملا بتواند با سایر کلکسیونرهای جعبه‌ی آب‌نبات وارد معامله شود و مجموعه‌ی خود را تکمیل کند.

امیدیار بعدها صراحتا گفت این حادثه شاید فقط یک جرقه بود. امیدیار همیشه مشتاق بود وب‌سایتی راه‌اندازی کند که مردم بتوانند اقلام اجناس خود را در آن بدون واسطه، خرید و فروش کنند و سود ببرند. او در سال ۱۹۹۵ بالاخره ایده‌ی خود را به اجرا درآورد.

راه‌اندازی eBay بزرگ ترین حراجی آنلاین جهان توسط بیل گیتس ایرانی

eBay شاهکار پیر امیدیار (بیل گیتس ایرانی)
eBay شاهکار پیر امیدیار (بیل گیتس ایرانی)

بخش مهم زندگینامه پیر امیدیار با سایت حراج وی رقم خورد. اولین کالایی که در سایت حراج امیدیار به فروش رفت یک روان‌نویس نشان‌گذار لیزری شکسته بود که به مبلغ ۱۴.۸۳ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

طرح اولیه سایت این گونه بود که هیچ واسطه‌ای بین خریداران و فروشندگان وجود نداشت و البته سیستمی هم برای جلوگیری از تقلب و شیادی در نظر گرفته نشده بود و اگر کسی اشتباهی می‌کرد، مسئولی برای رسیدگی به تخطی و خلاف وجود نداشت.

این ایده خلافانه و کسب‌ و کار ساده‌ پیر امیدیار رونق غیر منتظره‌ای گرفت. امیدیار برای هر آگهی فروش بین ۲۵ سنت تا ۲ دلار بعلاوه درصد کمی از قیمت کالا را دریافت می‌کرد.

در همین حین و با توجه به رشد غیر منتظره‌ی خرید و فروش‌ها، پیر برای اینکه تمام انرژی خود را به کسب‌ و کار جدیدش اختصاص دهد، شغل خود در جنرال مجیک را ترک کرد.

پیر ریاست هیئت‌مدیره را به جف اسکول واگذار کرد تا وقت خود را صرف بهبود و نوآوری‌های جدید حراج آنلاین کند. در اواسط سال ۱۹۹۷، آن‌ها بیش از ۸۰۰ هزار معامله در روز را مدیریت می‌کردند.

در سپتامبر ۱۹۹۷، پیر تصمیم گرفت نام تجاری سایت را به اکوبی (EchoBay) تغییر دهد ولی این نام قبلاً گرفته‌ شده بود، به همین دلیل نام سایت را به ای-بی (eBay) تغییر دادند.

eBay

 

در سال ۱۹۹۸، شرکت برای اولین عرضه‌ی عمومی سهام خود آماده شد. در همان روز اول رکوردها شکسته شد و هر سهم با قیمتی معادل ۵۳.۵۰ دلار به فروش رسید و امیدیار و اسکول را تبدیل به میلیاردرهای جدید بازار کسب‌ و کار کرد. امیدیار به‌عنوان رئیس کل eBay، به‌منظور ساماندهی سیستماتیک مدیریت و تبلیغات eBay، مگ ویتمن را به سمت مدیر ارشد اجرایی این شرکت برگزید. با مدیریت مگ ویتمن، ای بی رشد فوق‌العاده‌ای کرد و در کشورهای مختلف جهان ازجمله استرالیا، آلمان، کانادا، انگلیس و ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد.

زندگینامه پیر امیدیار

موفقیت‌های پر تکرار بیل گیتس ایرانی

در پایان سال ۱۹۹۸، eBay درآمد سالانه‌ای معادل ۷۵۰ میلیون دلار داشت. این موفقیت بی‌نظیر، آمازون، غول تجارت الکترونیک را بر آن داشت که حراجی آنلاین خود را در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی کند.

امیدیار در همین سال جایزه بهترین کارآفرین ملی سال را از آن خود کرد.

در سال ۲۰۰۰، پیر امیدیار به عضویت هیئت‌ مدیره شرکت ePeople درآمد و درست در همین سال بخش ای بی موتورز (eBay Motors) که بازار آنلاین اتومبیل بود، به سایت اضافه شد.

زندگینامه پیر امیدیار

در سال ۲۰۰۵، eBay بخش جدیدی برای خرید و فروش ماشین‌ و دستگاه‌های صنعتی به سایت خود اضافه کرد. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا برای قیمت‌گذاری کالاها و خدمات خود از سایت eBay استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶ درآمد خالص سالانه این سایت در بازار جهانی بیش از ۸.۵ میلیارد دلار بود.

از عروسک‌های بینی بی بیز تا قدیمی‌ترین شلوار

ماه مه سال ۱۹۹۷، عروسک‌های بینی بی بیز (Beanie Babies) کمپانی وارنر به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار فروخته شد و تابستان سال ۲۰۰۰، قدیمی‌ترین شلوار مارک Levi’s به مبلغ ۴۶ هزار دلار فروخته شد که در تاریخچه مد و فشن یک رکورد محسوب می‌شد و حتی جالب تر این که پاییز سال ۲۰۰۱ یک هواپیمای جت به مبلغ ۴.۹ میلیون دلار خرید و فروش شد.

علاقه به روزنامه نگاری تا تهیه کنندگی و دریافت ۲ اسکار امیدیار

علاقه به روزنامه نگاری در زندگینامه پیر امیدیار به خوبی قابل مشاهده است. پیر امیدیار با همکاری گلن گرینوالد ژورنالیست سابق گاردین، نشریه First Look Media را راه‌اندازی کرد. او در سال ۲۰۱۰ سرویس خبری تحقیقی Honolulu Civil Beat را با هدف پوشش اخبار سیاسی و اجتماعی هاوایی تأسیس کرد که به مدت سه سال پیاپی به‌عنوان بهترین نشریه آنلاین هاوایی انتخاب شد. این نشریه در سال ۲۰۱۳ با هافینگتون پست ادغام شد و هاف-پست هاوایی نام گرفت.

زندگینامه پیر امیدیار ۲۳

امیدیار قصد داشت روزنامه واشنگتن‌پست را بخرد، ولی در نهایت مالک این روزنامه آن را به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار به جف بزوس مؤسس و بنیان‌گذار آمازون واگذار کرد.

علاقه‌ او به دنیای فیلم و سینما باعث شد تهیه‌کنندگی دو فیلم را به عهده بگیرد: Merchants of Doubt در سال ۲۰۱۴ و اسپاتلایت (Spotlight) در سال ۲۰۱۵. اسپاتلایت دو جایزه اسکار را برای بهترین فیلم‌نامه و بهترین فیلم غیر اقتباسی از آن خود کرد.

اقدامات بشر دوستانه پیر امیدیار

اقدامات بشر دوستانه پیر امیدیار از نکات بسیار مثبت زندگینامه وی به شمار می رود. در سال ۲۰۰۴ پیر امیدیار و همسرش؛ امیدیار نت ورک (Omidyar Network) را تأسیس کردند که یک بنگاه خیریه و بشر دوستانه است و از سازندگان نرم‌افزار «ارتباطات اضطراری» نیز حمایت می‌کند. این نرم‌افزار کمک می‌کند با استفاده از داده‌های مخابره شده از تلفن همراه کاربران، مسیر و نقشه‌ مورد نیاز به تصویر کشیده شود.

در نوامبر سال ۲۰۰۵، پیر و پاملا امیدیار مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار با هدف کمک به مردم فقیر کشورهای در حال‌توسعه به صندوق خیریه‌ی تافتز-امیدیار هدیه کردند. در سال ۲۰۱۰، پیر امیدیار به فهرست ۴۰ میلیاردری که عهدنامه‌ی نیکوکاری را امضا کرده‌اند، پیوست.

بیل گیتس ایرانی
بیل گیتس ایرانی

پیر و پالما تصمیم گرفتند کل دارایی خود را به‌ جز یک درصد، طی مدت بیست سال به این امر تخصیص دهند. پیر امیدیار و همسرش همچنین بزرگ‌ترین فعالان بخش خصوصی مبارزه با قاچاق انسان هستند و تاکنون ۱۱۵ میلیون دلار در پنج کشور مختلف به همین منظور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ آن‌ها مدال افتخار بشر دوستی ماندگار را از آن خود کردند. در همین سال امیدیار دکترای افتخاری دانشگاه تافتز را دریافت کرد.

سخنان به‌ یاد ماندنی پیر امیدیار

  • چرا باید با کسی کار کنم که حتی به قیمت شکست دست به اقدام نمی‌زند؛ یا کسی که از شکست‌هایش درس نمی‌گیرد؟
  • در نخستین روزهای eBay بود که گفتم: باور دارم انسان‌ها اصالتاً خوب و نیکوکار هستند.
  • من در اصل یک تکنولوژیست آموزش‌دیده هستم، ولی تمرکز و هدفم بشر دوستی است.
  • فکر می‌کنم ژورنالیسم آزاد، بخشی مهم و جدانشدنی از دموکراسی است.
  • ارزش و قدرت واقعی eBay و آنچه آن را به سازمانی موفق تبدیل کرده، جامعه است؛ خریداران و فروشندگانی که کنار هم جمع شده‌اند و یک بازار را شکل داده‌اند.
  • تغییر پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که مردم قدرت خود را کشف و باور کنند.
  • اگر به مردم فرصت بدهید کار درست را انجام دهند، هرگز ناامید نمی‌شوید.
  • آنچه شما را در انجام هر کاری به موفقیت می‌رساند، اشتیاق است.

 

امیدواریم زندگینامه پیر امیدیار (Pierre Omidyar)، ملقب به بیل گیتس ایرانی برای شما مفید بوده باشد.

همچنین برای مطالعه زندگینامه بیل گیتس روی عکس زیر کلیک کنید.

بیل گیتس
بیل گیتس

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x