مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تشکیل تیم استارتاپ

استارتاپ _ تشکیل تیم قوی، لازمه استحکام یک کسب و کار

شروع یک استارتاپ موفق با تشکیل یک تیم منسجم

دومین قدم برای شروع یک استارتاپ موفق انتخاب تیم مناسب است. در انتخاب تیم باید حساسیت به خرج داد، زیرا حتی داشتن بهترین ایده طلائی راه اندازی یک استارتاپ با وجود تیم ضعیف به شکست خواهد انجامید. بنابراین نباید در استخدام و تشکیل تیم عجله کرد. لازم است کلیه فاکتورهای مهم به صورت یکجا و در کنار هم در نظر گرفته شود، زیرا گاهی یک فاکتور منفی می تواند اثرات مثبت فاکتورهای دیگر را از بین ببرد. بنابراین لازم است به تشکیل تیم به عنوان یکی از مهم ترین وظایف مدیریتی نگاه ویژه داشت.

ریسک‌پذیری

به دلیل شرایط استارتاپ ها یعنی ریسک‌پذیری در انجام کار، انتخاب کارمندان بسیار مهم است؛ زیرا شرکت‌های قدیمی بر اساس یک‌ رویه ثابت به کار خود ادامه می‌دهند ولی در شرکت نوپا به این شکل نیست و باید افرادی  مشغول به کار شوند که برای خطر کردن، پذیرفتن نقش خود در شکست و شروع مجدد آماده باشند.

مثبت اندیشی، خصیصه مهم هر کارمند

باید در نظر داشت افرادی را که دید منفی نسبت به عملی کردن ایده دارند در تیم خود جای ندهید؛ زیرا در زمان شروع  بسیاری از افراد منتظر شکست شما هستند. اگر این موج منفی در درون شرکت هم ایجاد شود، قطعاً با شکست مواجه می‌شود، ولی اگر استارتاپ از تیم قوی، امیدوار به ادامه کار و به سرانجام رساندن هدف و گسترش آن، تشکیل‌شده باشد، قطعاً از شتاب لازم برای حرکت روبه‌جلو برخوردار است.

استعداد و خلاقیت، راهگشای بن بست ها

استخدام افراد خلاق و با استعداد که بتوانند در هر دوره‌ای با ایده پردازی جدید به بهبود عملکرد شرکت کمک کنند نقش مهمی در پیشبرد اهداف و جلوگیری از یکنواختی و رکود استارتاپ دارد. داشتن استعداد ویژه و ایده پردازی خلاقانه، یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که کارمندان یک استارتاپ می‌توانند داشته باشند. این طرز تفکر که ایده پردازی مختص رؤسای شرکت است یک اشتباه راهبردی در تصمیم‌گیری‌ها هست. باید به کارمندان خود استقلال داد تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کرده و باعث پیشرفت کار شوند. البته تعیین نقش‌های هر کارمند از ابتدا از موضوعات ضروری کار محسوب می‌شود.

تعیین نقش افراد در مقابل آزادی عمل

مشخص بودن نقش هر فرد در کنار آزادی عمل او درزمینهٔ های خاصی، باعث شکوفایی بهتر استعداد افراد می‌شود. دستور دادن و صرفاً تعیین نقش کردن باعث از بین رفتن انگیزه‌ ها می‌شود. هیچ کارمندی دوست ندارد در حکم یک ربات عمل کند و همه آزادی عمل را دوست دارند. هرچند این امر نباید منجر به عدم اجرای احکام مدیریتی و اعمال توبیخات و تنبیهات گردد. از سوی دیگر می‌توان برای به نتیجه رسیدن هر چه‌بهتر این امر از طرح‌های انگیزشی و تشویقات ویژه بهره گرفت.

تفاوت اندیشه ها، زمینه ساز بهبود ایده طلائی

تفاوت در طرز فکرها درصورتی‌که منجر به افکار منفی نشده و نا امیدی را در تیم استارتاپ به همراه نیاورد و از سوی دیگر به‌ خوبی مدیریت و بررسی شود، می‌تواند در پیشبرد استارتاپ بسیار مؤثر باشد. ایده‌های متفاوت کارمندان جنبه‌ های نادیده گرفته‌شده ایده طلائی مدیران را نمایان می‌سازد. برای این امر استقلال و آزادی بیان دادن به کارمندان، البته در حیطه رعایت ضوابط از پیش تعیین‌شده، بسیار مؤثر است. افرادی با روحیه انتقادکنندگی، سازنده ایده های نو و بهبود عملکرد استارتاپ هستند.

تجربه های قبلی

تجربه‌های کاری از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب تیم استارتاپ است. دو فاکتور ارائه ایده طلائی و داشتن تجربه باهم در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است؛ اما نباید فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی که دارای دانش، استعداد و خلاقیت بوده را به دلیل نداشتن تجربه کنار گذاشت.

فداکاری و وفاداری، لازمه کارمندان استارتاپ

فداکاری و وفاداری را باید در میان کارمندان خود ترویج داد. هر فعالیت اقتصادی خصوصاً یک استارتاپ نوپا با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است. مهم است که کارمندان در زمان رویارویی با این چالش‌ها به استارتاپ وفادار باقی بمانند و فداکاری‌های لازم را انجام دهند. افرادی که تیم اصلی استارتاپ را تشکیل می‌دهند باید پذیرای شرایط سخت باشند و بتوانند در زمان‌های بحران مدیریت لازم را انجام دهند. همچنین افراد باید از شکست‌های احتمالی استقبال کرده و بدون شک و تردید حرکت روبه‌جلو خود را ادامه دهند. کارمندان باید متشکل از افرادی باشند که نقش خود را در شکست‌ها بپذیرند و با علاقه و مداومت در کار به جبران بپردازند.

شفافیت از ارکان مهم مدیریتی

شفافیت از دیگر موضوعات مهم در برخورد با تیم استارتاپ است. مدیریت یک استارتاپ علاوه بر صداقت تا جایی که امکان دارد باید موضوعات مربوط به استارتاپ را به‌صورت شفاف به کارمندان خود اطلاع دهد. این کار موجب جلب هر چه بیشتر اعتماد کارمندان شده و وفاداری آنان را بیشتر می‌سازد.

رفع مسائل مالی

نکته مهم دیگر که در خصوص بیشتر استارتاپ ها مطرح است مسائل مالی آن‌ها در ابتدای راه است. لذا این موضوع باید به اطلاع کارمندانی که قرار است در شروع کار استارتاپ را همراهی کنند، رسانده شود. البته می‌توان راه‌های مختلف دیگری جهت جایگزین کردن پول انجام داد اما بهترین شیوه تغییر ذهنیت و مثبت اندیشی کارمندان است.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x