مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
قانون مالیات های مستقیم

قانون مالیات های مستقیم (کلیات)

بر اساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته، مالیات به دو بخش مالیاتهای مستقیم و مالیاتهای غیرمستقیم تقسیم می گردد. مالیات مستقیم به‌طور مستقیم از درآمد یا دارایی افراد حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود و شامل مواردی همچون مالیات بر درآمد املاک، حقوق، مشاغل، اشخاص حقوقی، ارث و … می گرد. قوانین قابل اجرا برای این نوع از مالیات تحت عنوان قانون مالیات های مستقیم در کشور مورد اجرا قرار گرفته است.

بر همین اساس قانون مالیات های مستقیم برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۵ به تصویب رسید. هرچند به دلیل وجود اشکالات متعدد در سال‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۷۱ موردبازنگری قرار گرفت اما این بازنگری نتوانست از نابسامانی نظام مالیاتی بکاهد؛ بنابراین در سال ۱۳۷۹ اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم با فراخوانی از طرف مجلس، با اتفاق‌نظر گروه اقتصادی مجلس، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان مستقل و نمایندگان بخش خصوصی و مسئولان مالیاتی کشور، مورد تأیید نمایندگان ملت قرار گرفت.

قانون مالیات های مستقیم (کلیات)

این قانون به تصویب رسیده که با اصلاحات و رفع اشکالات فراوان قانون مالیاتهای مستقیم سال ۱۳۶۶ همراه بوده، از ابتدای سال ۱۳۸۱ به اجرا درآمد. این قانون اما بار دیگر در سال ۱۳۹۴ دستخوش اصلاحات قرارگرفته و پس از تصویب شورای نگهبان در مردادماه همان سال ابلاغ گردید.

قانون مالیات های مستقیم
قانون مالیات های مستقیم

هم‌اکنون قانون مالیاتهای مستقیم بر اساس آخرین تغییرات و اصلاحات دارای ۲۸۲ ماده قانونی (البته در این میان برخی از مواد قانونی طی اصلاحات حذف گردیده‌اند) بوده که در پنج باب کلی شامل اشخاص مشمول مالیات، مالیات بر دارائی،مالیات بر درآمد، مقررات مختلف (معافیت‌ها، وظایف مؤدیان، جرائم و …) و سازمان تشخیص و مراجع مالیاتی می‌باشد.

طی آخرین اصلاحات صورت گرفته، مواد قانونی قانون مالیاتهای مستقیم، اشخاص مشمول مالیات، مالیات‌های قابل اخذ از کلیه منابع مالیاتی (شامل املاک، ارث، مشاغل، اشخاص حقوقی و … به‌جز مالیات‌های غیر مستقیم) معافیت‌ها، جرائم و بخشودگی‌ها، وظایف بخش‌های مختلف سازمان، وظایف مؤدیان و موارد دیگر و علی‌الخصوص جرم‌های قضائی که بخش مهم آن در اصلاحات سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید را مشخص می‌کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک (مالیات)

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x