مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.

مالیات مستاجر و مالک و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر

نحوه ارتباط مالیات مستاجر و مالک

مالیات مستاجر و مالک، تنشی پایان‌ناپذیر

یکی از مواردی که تنش‌ها و مشکلات زیادی را میان مستأجران و مالکان واحدهای تجاری و اداری به وجود آورده، امتناع مالکان از بازگرداندن ودیعه (پول پیش اجاره) مستأجران تا زمان مراجعه آن‌ها به اداره امور مالیاتی و دریافت مفاصاحساب مالیات در خصوص فعالیت شغلی به جهت ترس از موضوع مالیات مستاجر و مالک است. البته این موضوع در خصوص مستأجرانی که به‌صورت شخص حقوقی (مؤسسات، شرکت‌ها و …) فعالیت دارند به دلیل تکالیف قانونی که در طول زمان فعالیت ملزم به رعایت آن‌ها هستند، به ندرت رخ می‌دهد.

علت اصلی این امر، ترس مالکان از موضوع ارتباط مالیات مستاجر و مالک است به طوری که تصور می کنند که اداره امور مالیاتی قصد دریافت مالیات مستاجران (که دارای درآمد مشاغل بوده) به جهت در دسترس نبودن آن‌ها (یا به دلیل فسخ قرارداد اجاره و یا اتمام آن، واحد صنفی خود را ترک کرده‌اند) از مالکان را داشته باشد.

اما واقعیت چیز دیگری است!!!

بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد اجاره املاک (کلیلک کنید)

مالیات بر در آمد اجاره املاک
مالیات بر در آمد اجاره املاک

مالیات مختص شخص صاحب درآمد (مالیات مستاجر – مالیات مالک)

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص صاحب درآمد از هر منبع (مشاغل، اجاره مستغلات و …) چه به‌صورت حقیقی و چه حقوقی، شخصاً به‌عنوان شخص مالیات‌دهنده توسط سازمان امور مالیاتی شناخته می‌شوند. درواقع بر اساس این قانون هر شخص که دارای کد ملی منحصربه‌فرد نیز بوده، نسبت به درآمد کسب‌شده مشمول مالیات، خواهد بود و در صورت جابجایی فرد مذکور به هر نقطه دیگر کشور و حتی خروج از کشور نیز شخص مذکور، خود مسئولیت پرداخت مالیات متعلقه را دارد و از شخص دیگری مطالبه نخواهد شد. (مگر در مواردی که شخص ثالث متضمن پرداخت مالیات، باشد که شامل مبحث این بخش نمی‌گردد)

به‌عبارت‌دیگر در مواقعی که در یک واحد تجاری و یا اداری شخصی غیر از مالک مشغول فعالیت شغلی می‌شود، دو منبع مالیاتی جداگانه و بدون ارتباط با یکدیگر تعریف می‌گردد. منبع مالیاتی شغلی که به عهده شخص فعال در واحد صنفی (مستأجر) بوده و منبع مالیاتی درآمد اجاره مستغلات که به عهده مالک می‌باشد که هر یک به‌صورت جداگانه و از فرد جداگانه مطالبه خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر اشخاص مذکور هر یک به صورت جداگانه نسبت به ثبت نام و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نموده و همچنین برگه‌هایی که توسط اداره امور مالیاتی جهت پرداخت مالیات، صادر می‌شوند دارای اطلاعات شخص مشمول مالیات، (نام و نام خانوادگی، کد ملی و …)، منبع مالیاتی و میزان مالیات می‌باشند، که این مطلب نمایانگر جداگانه بودن مالیات هر شخص است.

به‌طور خلاصه اینکه مالک یا مالکان مسئول پرداخت مالیات خود (اجاره ملک) و مستأجر یا مستأجران مسئول مالیات خود (مالیات مشاغل) می‌باشند و در صورت عدم پرداخت مالیات توسط هر فرد، موارد قانونی که توسط اداره امور مالیاتی انجام می‌گردد مختص آن فرد بوده و مانعی برای شخص دیگر به وجود نمی‌آورد. به عبارت دیگر مالیات مستاجر و مالک دو موضوع جدا از همدیگر بوده و ارتباطی با هم ندارند. ازاین‌رو فشار آوردن به مستأجر توسط مالک جهت ارائه تسویه‌حساب مالیاتی با نگه‌داشتن ودیعه (پول پیش اجاره) اقدامی خلاف قانون بوده و مستأجران در صورت آشنایی با قوانین می‌توانند ودیعه خود را حتی به‌صورت قانونی نیز مطالبه نمایند.

بیشتر بخوانید: معاف از مالیات بودن سال اول فعالیت، یک تصور اشتباه!!!

معاف از مالیات سال اول فعالیت

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x