مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گزارش بازار بورس

مفهوم تحلیل تکنیکال و اصول آن در بازار بورس

مفهوم تحلیل تکنیکال و اصول آن در بازار بورس

 

مفهوم و نکات ابتدایی در مورد تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال مطالعه رفتار و حرکات قیمت سهام درگذشته با هدف پیش بینی آینده روند قیمت می باشد. تحلیلگران این روش فارغ از بررسی علت های تاثیرگذار در افزایش و کاهش ارزش شرکتها، تنها به بررسی وضعیت قیمت سهام در بازار می پردازند و معتقدند که مجموعه علت های تاثیر گذار در وضعیت شرکت، در قیمت سهام منعکس می شود. بنابراین با بررسی قیمت می توان افزایش و یا کاهش ارزش شرکتها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در این روش مجموعه الگوهایی در روند قیمت سهم شکل می گیرد که با تفسیر آنها می توان آینده قیمت را پیش بینی کرد. همچنین در این روش اندیکاتورهایی (نشانه گر) وجود دارند که تحلیل گران را در نقاط حساس قیمت مطلع می کنند.

 

اصول تحلیل تکنیکال

  • همه چیز در قیمت لحاظ شده است.    
  • قیمتها بر اساس روندها حرکت می کنند.
  • تاریخ تکرار می شود.

 

اجزای نمودار

  • بعد قیمت و زمان: نمودارها از دو بعد قیمت و زمان تشکیل شده اند. خط افقی نشان دهنده بعد زمان و خط عمودی نشان دهنده بعد قیمت است.
تحلیل تکنیکال
مفهوم تحلیل تکنیکال

 

  • تغییرات قیمت در بازه زمانی: اگر بازه زمانی را یک روزه فرض کنیم در هر روز چهار قیمت اهمیت ویژه دارد: قیمت باز شدن (Open)، بیشترین قیمت (High)، کمترین قیمت (Low)، قیمت بسته شدن (Close)
تحلیل تکنیکال
مفهوم تحلیل تکنیکال

 

کلام آخر: تحلیلگر تکنیکال باید فارغ از هر پدیده ای که در بازار وجود دارد صرفاً با داشتن یک چارت، بتواند بازار را درک کند و نسبت به خرید و فروش سهم ها یا هر چیز دیگر اقدام کند. به تحلیلگر تکنیکال که به اصطلاح « چارتیست » هم گفته می شود فقط و فقط نمودار داده می شود که با استفاده از ابزار ها و روش هایی که وجود دارد بگوید در آینده برای این سهم چه اتفاقاتی خواهد افتاد. در جامعه بسیار می شنویم که تحلیل تکنیکال در مورد این سهم جواب نمی دهد، تکنیکالیست ها پشت پرده آن سهم را نمی دانند، ما با مدیر عامل شرکت صحبت کردیم، این سهم منفجر خواهد شد و… . یک تحلیل گر تکنیکال باید به این باور برسد که هر چیزی که می تواند در قیمت تاثیر گذار باشد اعم از فاکتورهای سیاسی، فاندامنتالی و… در قیمت لحاظ شده و تحلیل گر بدون اینکه اخبار را دنبال کند آنها را در نمودار باید دیده باشد. قریب به اتفاق تحلیلگران تکنیکالی معتقدند نیرویی که جهت عرضه و تقاضا را تغییر می دهد، تغییرات فاندامنتالی مربوط به اقتصاد بازار است و همین نیرو است که بر قیمت ها تاثیر می گذارد. در بازار هیچ گاه قیمت ها بیهوده بالا یا پایین نمی روند، آنها میزان تاثیر یا عدم تاثیر عوامل بنیادی بازارهستند. بیشتر اوقات در آغاز یک روند و یا در تغییر جهت بازار از صعودی به نزولی یا بالعکس، هیچ کس بطور قطع دلیل این تغییر جهت را نمی داند ولی تحلیلگر تکنیکال به سادگی و با استفاده از الگوها می تواند این تغییر را به موقع شناسایی کند و پایداری آن را بسنجد. بنابراین هدف از ترسیم نمودار قیمت، شناسایی روند (صعودی یا نزولی یا خنثی) و پیش بینی جهت حرکت روند می باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x