مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
نکات آموزشی نظام آموزشی فنلاند

هشت دلیل برتری نظام آموزشی فنلاند

 

تکرار موفقیت نظام آموزشی فنلاند در رتبه بندی تحصیلی نشان دهنده درس هایی است که بقیه کشورها می توانند از آنها استفاده کنند.

برای این کشور کوچک ارزش قابل توجهی در تحصیلات ابتدایی وجود دارد. پیش از اینکه بچه های فنلاند جدولهای زمانی یا جدول ضرب خود را یاد بگیرند، آنها به سادگی یاد می گیرند چگونه کودکی کنند،چگونه با یکدیگر بازی کنند، چگونه به یکدیگر محبت کرده و با هم همکاری کنند.حتی هنگامی که بچه ها رشد می کنند، باز هم کشور تلاش خود را برای پیگیری موفقیت های آنها انجام می دهد!

برخی از بزرگترین روش هایی که فنلاند در آموزش جهانی به دست آورده است:

  1. مسابقه و رقابت به اندازه همکاری مهم نیست.

فنلاند متوجه شده است که رقابت بین مدارس،کودکان را به سمت همکاری با یکدیگر سوق نمی دهد.برای همین است که فنلاند هیچ مدرسه خصوصی ندارد. هر موسسه علمی در کشور از طریق هزینه عمومی تامین می شود.

معلمان آموزش داده می شوند تا آزمون های خود را به جای آزمون های استاندارد یکسان انجام دهند.

در فنلاند به معلمان اعتماد می شود که کار خود را  بدون انگیزه رقابت به خوبی انجام دهند.

  1. تدریس یکی از حرفه های با احترام است.

معلمان بسیار ارزشمند هستند،  فنلاند مقدار زیادی از سرمایه خود را برای کودکان تحت عنوان پایه و پیش زمینه ای برای توسعه مادام العمر هزینه می کند.

برای تبدیل شدن به یک معلم در فنلاند، نامزدها ابتدا باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده و معادل یک رتبه پذیرش در مدارس پزشکی ایالات متحده را دریافت کنند. معلمان اغلب در مدارس ابتدایی وابسته به دانشگاههایی که در مجاورت آنها قرار دارد آموزش می دهند.

نتیجه: میتوان روی معلمان حساب کرد که بهترین محققان در زمینه آموزش و پرورش باشند

  1. نظام آموزشی فنلاند به تحقیق گوش می دهد.

در فنلاند، تحقیق بدون چارچوب سیاسی صورت می گیرد. دولت تصمیمات مربوط به سیاست های آموزشی خود را تقریبا صرفا بر اساس اثربخشی تقسیم می کند. اگر داده ها نشان دهنده پیشرفت باشد، وزارت آموزش و پرورش برای آن ارزش قائل می شود.

  1. نظام آموزشی فنلاند نمی ترسد آزمایش شود.

یک مزیت بزرگ گوش دادن به تحقیق این است که شما به نیروهای خارجی مانند پول و نفوذ سیاسی توجه نمی کنید. معلمان فنلاند تشویق  می شوند به ایجاد آزمایشگاه های کوچک خود برای آموزش سبک ها، نگه داشتن آنچه که خوب است و از بین بردن آنچه که نیست.

  1. زمان بازی(زنگ تفریح) مقدس است.

در مقایسه با ایالات متحده، که در طول دوازده سال گذشته زمان بازی رایگان در مهد کودک کاهش یافته است، قوانین فنلاند به معلمان اجازه می دهد تا ۱۵ دقیقه بازی برای هر ۴۵ دقیقه آموزش به دانش آموزان ارائه دهند.این سیاست از اعتقاد عمیق فنلاند است که بچه ها را باید تا زمانی که ممکن است ، بچه باقی بگذارند. این کار آنها (بچه ها)  نیست که به سرعت رشد کنند و به یادگیرنده ها و تست کنندگان تبدیل شوند.

  1. در نظام آموزشی فنلاند بچه ها تکلیف بسیار کمی دارند.

در مقابل همه ی خدماتی که مدارس فنلاند به بچه ها ارائه می دهند، آنچه که به نظر دچار کمبود است، مشق شب است. بسیاری از بچه ها هر روز مقدار کمی از آن را دریافت می کنند.این فلسفه از یک سطح متقابل اعتماد به اشتراک گذاشته شده توسط مدارس، معلمان و والدین حاصل می شود.

والدین معتقدند که معلمان اکثر آنچه را که در روز مدرسه نیاز دارند، تحت پوشش قرار داده اند و مدارس هم همین کار را می کنند. کارهای اضافی اغلب توسط همه کسانی که درگیر آن هستند، غیر ضروری هستند.زمان صرف شده در خانه برای خانواده محفوظ است، جایی که تنها درسهایی که بچه ها می آموزند درباره زندگی است.

  1. پیش دبستانی دارای کیفیت بالا و جهانی است.

در فنلاند به والدین در مورد همه چیز تضمین داده شده است. پیش دبستانی و مراقبت روزانه هر دو تا سن ۷ سالگی تقریبا جز جدانشدنی کودکان فنلاندی است.کودکان پیش دبستانی برنامه های درسی خود را با یکدیگر هماهنگ می کنند. والدین اطمینان دارند زمانی که بچه ها وارد بازار کار واقعی می شوند، همان درس هایی را که دیگران در سراسر کشور آموخته اند، دریافت می کنند.

  1. فنلاندی ها هیچ هزینه ای برای رفتن به دانشگاه ندارند.

برای تحصیلات لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا به طور یکسان، تحصیلات آنها با ترکیبی از پول مالیات دهندگان و دولت یارانه می شود. این امر باعث می شود ذهن جوانان و خانواده هایشان درگیر تامین هزینه های تحصیل نباشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x