مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
باغ تاریخی عباس آباد

باغ تاریخی عباس آباد از دیدنی های بهشهر مازندران

مجموعه باغ تاریخی عباس آباد مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران است که وسعت آن نزدیک به 500 هکتار است. این مجموعه شامل دریاچه، سد، مخزن آب، گل‌باغ، برج آجری، حمام، آسیاب آبی و... است.

باغ تاریخی عباس آباد از دیدنی های زیبای بهشهر مازندران

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی باغ عباس آباد بهشهر استان مازندران اختصاص دارد.

باغ تاریخی عباس آباد

این مجموعه باغ‌ ها که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند در ۹ کیلومتری شهرستان بهشهر، در میان جنگل‌های انبوه و در دامنه رشته کوه های البرز قرار گرفته است.

مجموعه این باغ یادگار حکومت صفویه است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ه.ق در مکانی که آن زمان خرگوران نام داشت ساخته شده‌ است.

باغ تاریخی عباس آباد

باغ تاریخی عباس آباد

مجموعه باغ تاریخی عباس آباد مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران است که وسعت آن نزدیک به ۵۰۰ هکتار است. این مجموعه شامل دریاچه، سد، مخزن آب، گل‌باغ، برج آجری، حمام، آسیاب آبی و… است.

بیشتر بخوانید: معرفی آبشار ویسادار گیلان / نگینی زیبا در دل جنگل

وسعت دریاچه طبیعی مجموعه باغ تاریخی عباس آباد حدود ۱۰ هکتار است. بنایی که در وسط این دریاچه قرار گرفته ۷ متر قطر و ۱۴ متر ارتفاع دارد. زمانی که بارش باران زیاد باشد و آب دریاچه بالا بیاید، این بنا به طور کامل به زیر آب می رود و فقط محدوده سقف و درختچه های بالای آن از آب بیرون می مانند.

"<yoastmark

باغ تاریخی عباس‌آباد بر بالای تپه‌ای طبیعی احداث شده و مشرف به دریاچه است. گنجایش سد مخزنی این دریاچه حدود ۶۰۰ هزار متر مکعب است.

تقریبا در ۲ کیلومتری شمال باغ، بقایای آثار معماری از دوره صفویه کشف شده که به نظر می‌رسد محل کاخ باغ بوده است.

گرمخانه که در جنوب شرقی قرار دارد در واقع همان مکان استحمام بوده است. این گرمخانه دارای حوض‌های متعدد بوده است.

باغ عباس آباد بهشهر

"<yoastmark

در مجموعه باغ تاریخی عباس آباد دو برج آجری به قطر ۷ و ارتفاع ۱۴ متر از دوران پادشاهی صفویه به یادگار مانده است.

یک آسیاب آبی در قسمت جنوبی باغ احداث شده است. نحوه کار این آسیاب آبی هم این گونه بوده که آب از طریق کانال سرپوشیده به سمت کانال روباز آجری هدایت شده، سپس به سمت چرخ آسیاب حرکت کرده و موجب به حرکت درآمدن پره‌های چرخ می‌شده است.

بیشتر بخوانید: آبشار دودوزن از جاذبه های گردشگری گیلان و شهرستان شفت

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x