حکمت و فلسفه عارفانه

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس دوم (فاعل قابل می خواهد)

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس دوم (فاعل قابل می خواهد)

استاد صمدی آملی (حضور و مراقبت)

فاعل قابل می‌خواهد

در بین مردم، حرف بسیار شیرینی متداول است که وقتی نزد مریض می‌روند می‌گویند: ان‌شاءالله بلای شما بخورد به قلب و سینه دشمن.

این حرف خیلی حرف لطیف و شیرینی است. مریضی، یک نحوه وجود است و عدم نیست؛ زیرا که هیچ، نمی‌تواند منشأ آثار شود و اسم شریف شافی حق را به کار اندازد. تشنگی وجود است و نمی‌تواند هیچ باشد؛ چرا که تشنگی اسم شریف ساقی را به راه می‌اندازد، همین‌ طور احساس گرسنگی چطور می‌تواند هیچ باشد، در حالی‌ که اسم شریف “و هُوَ یُطعِمُ و لا یُطعَم” را گرسنگی باید به کار اندازد. اگر من و شما گرسنه نشویم، مُطعمی هم نخواهد بود.

تا تشنه نشویم ساقی هم نخواهد بود و تا مریض نشویم، اسم شریف شافی هم ظهوری نخواهد داشت.

اینکه آقا در الهی‌نامه فرمودند: “الهی! حسن آدم زاده است، چگونه دعوی بی گناهی کند”، برای این است که اگر عبد گناه نکند، پس خداوند چطور غفّار و بخشنده و چگونه ستّار خواهد بود؟

چون این‌ گونه از اسمای الهی از فعل حق انتزاع می شوند لذا تعلق به متعلَّق باید بگیرد تا این اسماء انتزاع شوند. در این‌ باره احادیث شریفی هم داریم که باید به سرّ حرف امام رسید و باید به حقیقت آن‌ها راه یافت. نمی‌شود فقط به مفهوم ظاهری الفاظ و کلمات بسنده کرد. این‌ها همه، دلیل و برهان می‌خواهد و باید حرف صحیح پیاده شود.

بیشتر بخوانیم: حضور و مراقبت استاد صمدی آملی؛ مجلس دوم (ادب دعا در پیشگاه امام علیه السلام)/۵

مثلاً در حدیثی از ناحیه حق متعال نقل است که فرمود اگر شما گناهی مرتکب نشوید، شما را می‌بریم و گروهی دیگر را می‌ آوریم، سرّ این حدیث آن است که اسم شریف ستّار، مظهر می‌خواهد و باید این اسم شریف هم مانند اسامی دیگر کار انجام دهد.

بخوانید!  حضور و مراقبت استاد صمدی آملی؛ مجلس دوم (ادب دعا در پیشگاه امام علیه السلام)/4

مثلاً اگر افرادی به این مسجد بیایند و همه روزه، روزه‌ دار باشند، ساقی مسجد چگونه می‌خواهد چای بدهد؟ در آن صورت دگر ساقی و مطعم نخواهد بود، زیرا قابلیت نیست و تقاضا نمی‌شود. باید تقاضا باشد تا از آن طرف فاعل ببخشد.

مریضی باید باشد تا اسم شریف شافی را به کار اندازد. اگر مریضی چیزی هست که اسم شریف شافی را به تاثیر وا می‌دارد، پس معلوم می‌شود که مریضی هم وجود است و نمی‌توان وجود را در عالم از بین برد. اگر مریضی از این نقطه برخیزد، در جای دیگر کارش را انجام خواهد داد و ما به این امور توجهی نداریم.

آقا امام هشتم حساب می‌فرمایند که اگر مریضی را از این شخص برداریم، به جای دیگری خواهد رفت در حالی‌ که صحیح نیست این مریضی بی‌ دلیل از این جا به جای دیگری منتقل شود.

مجله اینترنتی تحلیلک

کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی مجموعه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس و در محضر امام رضا علیه السلام در سال ۱۳۷۸ می باشد

نوشته های مرتبط

برکات در تاریکی دلِ شب (قسمت دوم)

سوخته

زندگینامه بزرگان : نگاهی مختصر به زندگی ملاصدرای شیرازی به بهانه روز بزرگداشت ایشان

سوخته

شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی : خاطره ای از جناب سید حیدر آملی

سوخته

دیدگاه خود را ثبت کنید