حکمت و فلسفه عارفانه

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس سوم (لطیفه ای در باب احضار)/۲

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس سوم (لطیفه ای در باب احضار)

استاد صمدی آملی (حضور و مراقبت)

مقصود این است که کل دعاها یک نکته را به ما می‌آموزند. همه دعاها اعمّ از دعای کمیل و مناجات شعبانیه و دعاهای صحیفه سجادیه و … به ما می‌آموزند که باید در پیشگاه حق حضور پیدا کنیم.

لذا بحث دعا آرام‌ آرام برداشته می شود. منتهی تا انسان به آن‌جا برسد طول می‌کشد. حضور دیر حاصل می شود، گاه ثمرات حضور برای شخص حاصل می شود اما خود حضور حاصل نمی‌شود.

می‌بینید که گاهی شخصی خواب‌هایی می‌بیند و تمثّلات بسیار سنگین برایش پیش می آید و تمثّلات او مانند تمثّلات همان شخصی است که اهل حضور و مراقبت هست. فرق خواب‌ها و تمثّلات این دو شخص آن است که آن یکی با حضور است و دیگری آن حضور را ندارد.

بنابراین، گاه نتیجه حاصل می‌شود اما خود موضوع حاصل نمی‌شود و این بسیار عجیب‌ و غریب است.

پس ما هرگز نباید انبیا، ائمه علیهم‌السلام، ازجمله امام هشتم علیه‌السلام را احضار کنیم. بلکه باید خودمان به خدمتشان برویم.

حضرت آقا چندین بار شعری را از جناب حافظ تلاوت فرمودند و من هر چه در دیوان حافظ به دنبال این شعر گشتم آن را پیدا نکردم، چون در عموم دیوان‌های چاپ شده از حافظ این شعر نیامده است. فقط در یک چاپ به نام چاپ خلخالی در بخش ملحقات آمده‌ است.

حافظ در آن‌جا می‌فرماید وقتی به خدمت امام هشتم رفتی، به درخت وجودی امام هشتم نگویید که شما سرتان را خم کنید تا من میوه ای بچینم. بلکه تو غلامش باش. اگر توان داری، دست دراز کن و از شاخه اش میوه‌ای بچین، اما اگر آن توان را نداری، ناراحت نباش و به پای این درخت بیفت و بوته‌ای گیاه باش، ولی از ایشان نخواه که خود را پایین بیاورد تا مثلاً تو او را ببینی. این خلاف ادب است.

بخوانید!  شرح مراتب طهارت استاد صمدی آملی؛ مجلس سیزدهم (قسمت دوم)

از حافظ شیرین سخن بنیوش:

ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش
پیوسته در حمایت لطف اله باش

مرد خداشناس که تقوا کند طلب
خواهی سفید جامه و خواهی سیاه باش

از خارجی هزار به یک جو نمی‌خرند
گو کوه تا به کوه منافق سپاه باش

چو احمدم شفیع بود روز رستخیز
گو این تن بلاکش من پرگناه باش

آن را که دوستی علی نیست کافر است
گو زاهد زمانه و گو شیخ راه باش

امروز زنده‌ام به ولای تو یا علی
فردا به روح پاک امامان گواه باش

قبر امام هشتم و سلطان دین رضا
از جان به بوس بر در آن بارگاه باش

دستت نمی‌رسد که بچینی گلی ز شاخ
باری به پای گلبن ایشان گیاه باش

حافظ طریق بندگی شاه پیشه کن
وانگاه در طریق چو مردان راه باش

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

بیشتر بخوانید: حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس سوم (لطیفه ای در باب احضار)/۱

انسان فقط می‌تواند کسانی را احضار کند که در قوّت نفسانی و سعه وجودی در حدّ و اندازه انبیا و ائمه علیهم‌السلام نیستند.

درست است که جناب سیدعلی قاضی و امثال آن‌ها هم بسیار بزرگوار و پرمنزلت اند، اما این‌ها را نمی‌توان در مقابل امام صادق و امیرالمؤمنین علیهماالسلام گذاشت و با ایشان قیاس کرد و آن‌ها را در عرض هم گذاشت.

هزاران هزار قاضی‌ها و ابن‌عربی ها و بوعلی سیناها و خواجه نصیرالدین طوسی ها و طباطبایی‌ها به اندازه یک امام معصوم نیستند. چراکه مقام عصمت فوق این منزلت‌ها است. اگرچه این نفوس شریفه هم نسبت به ما سعه وجودی دارند، اما در عین‌ حال، راه برای احضار این بزرگواران که مادون مقام عصمت اند اما در مسیر انبیا و ائمه علیهم‌السلام قرار گرفته‌اند و غایبند باز است.

بخوانید!  شرح مراتب طهارت استاد صمدی آملی؛ مجلس دوازدهم (قسمت چهارم)

البته احضار طرق گوناگون دارد و انسان باید آن‌ها را طی کند. عده‌ای این راه‌ها را زود طی می‌کنند و بعضی‌ها هم دیر طی می‌کنند که همه این‌ها به حضور و مراقبت افراد بستگی دارد.

کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی مجموعه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس و در محضر امام رضا علیه السلام در سال ۱۳۷۸ است.

مجله اینترنتی تحلیلک

نوشته های مرتبط

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی؛ مجلس دوم (ادب دعا در پیشگاه امام علیه السلام)/۵

سوخته

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس دوم (از آقا آقا بخواهید)/۱

سوخته

بت نفس و توکل در نظر ابوسعيد ابوالخير

هادی جنگجو

دیدگاه خود را ثبت کنید