چهارشنبه/ 6 بهمن / 1400

حجاب چادر

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس 11 (اقسام کسب-پیشنهاد اخلاقی)/3

کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی مجموعه سخنرانی های ایشان در سال 1378 و در مشهد مقدس است. در این مطلب قسمتی دیگر از مجلس یازدهم این کتاب گران بها را آغاز کرده و خدمتتان عرضه می داریم.
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی / مجلس یازدهم (پیشنهاد اخلاقی)

 

استاد صمدی آملی

پیشنهاد اخلاقی

برای این مطلب نکته‌ای داخل پرانتز عرض می‌کنم. اگر در یک خانواده، پدر، مادر، فرزند، عروس، داماد و دختر، دسته‌جمعی راهی را انتخاب کنند و بگویند به‌ همین اندازه که محتاج دیگران و گدای این و آن نباشیم برای ما کافی است، دیگر چه معنی دارد بگوییم گشایش در زندگی مستحب است؟ این‌ها می‌توانند بگویند به‌ همین مقدار که می‌خوریم و می‌پوشیم و سرپناه داریم، حتی دنبال آن مقدار مستحب هم نمی‌رویم و این مرتبه عمرمان را برای بدست آوردن مراتب بالاتر صرف می‌کنیم.

در این‌جا، وقتی همه اتفاق‌ نظر دارند که می‌توانند با همین مقدار خانه و چند تا پتو به سر ببرند، چه ضرورت دارد به‌ دنبال مستحب باشند؟

به مستحب عمل کردن زمانی خوب است که مرد ببیند زن و فرزندانش دوست دارند گشایش مادی داشته باشند، اما وقتی آن‌ها بگویند ما از خیر گشایش مادی گذشتیم، بیاییم با هم تصمیم بگیریم که راه علم و عمل را طی کنیم تا جانمان شرح شود و فتح نوری پیدا کنیم، می‌توانیم از مقدار مستحب هم چشم‌پوشی کنید و به‌ دنبال کمالات معنوی و علمی تان بروید تا ان‌شاءالله روح و جانتان گشایش ابدی بدست آورد؛ چرا که گشایش مالی ابدی نیست و تنها مربوط به امور دنیاست؛ البته خلاف هم نیست، اما اگر نظر کل خانواده این باشد که فقط به همان مقدار کسب واجب اکتفا کنند، می‌توانید به‌ دنبال مستحب هایی بروید که استحباب شان قوی‌تر است و به اتفاق‌نظر اهل خانواده، آن را به احسن تبدیل کنید.

اگر اتفاق‌ نظر در این‌ باره وجود ندارد و خانم منزل می‌گوید این مقدار زندگی کم است و ما از این خانه خسته شده‌ایم، نباید دلش را بشکنید، زن و فرزند، بندگان خدا هستند، خانم شما خلق خداست و شما مالک اصلی او نیستید. شما دلشان را بدست آورید و زندگی را بیشتر گشایش دهید که آن‌ها چند روزی امانت خدا نزد شما هستند، اما کسب شما طوری نباشد که شما را از مراعات حلال و حرام بازدارد و شما واجبات را ترک کنید و به حرام بیفتید، به‌ طوری‌ که مثلاً نخواندن نماز ظهر و عصر برای شما عیبی نداشته باشد و نپرداختن خمس و زکات برایتان مسئله نباشد و اگر چنین باشد، آن کسب حرام است و به‌ تعبیر دیگر اصلا کسب نیست، بلکه اکتساب است.

متأسفانه به‌ همین دلیل است که جامعه ما تعدیل نشده‌ است. اگر خانواده‌هایی باشند که کسب حلال روزی شان نشده، یعنی به‌ دنبال کسب حلال رفتند اما نتوانستند و مجبور شدند مال حرام به دست آورند تا قوت لایَموت خود را تهیه کنند یا آن که به هر کار که دست می‌زنند شکست می‌خورند، می‌توان از نظر مسائل شرعی حتی از بیت‌المال و یا خمس و زکات نیز آن‌ها را تامین کرد و کسانی که سیّدند می‌توانند از سهم سادات استفاده کنند.

حضرت علی علیه‌السلام درباره آن‌هایی هم که سیّد نیستند و به این مشکلات دچار شده‌اند می‌فرماید این‌ها رعیت من هستند، از سهم من یا بیت‌المال به آن‌ها بدهید. بنابراین، کسی که کسب حلال پیدا نکرد، یا کسی که کسب حلال دارد، اما بدشانس است و به هرچه روی‌ می‌آورد شکست می‌خورد و بالاخره کسی که کسب حلالش مستلزم ترک واجب است، براساس مسائل فقه می‌تواند از بیت‌المال پول دریافت کند.

 

 

مجلس یازدهم (اقسام کسب) – پیشنهاد اخلاقی ادامه دارد…

کتاب حضور و مراقبت استاد صمدی آملی مجموعه سخنرانی های ایشان در مشهد مقدس و در محضر امام رضا علیه السلام در سال ۱۳۷۸ است.

مجله اینترنتی تحلیلک

siha
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x