مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زانوی ضربدری و به داخل راه رفتن

زانوی ضربدری

زانوی ضربدری به حالتی گفته می‌شود که زانوی کودک هنگام صاف ایستادن به هم می‌چسبد و گیر می‌کند.

زانوی ضربدری از چه سنی دیده می‌شود

زانوی ضربدری نرمال در ۴ سالگی مشاهده می‌شود. پانزده درجه والگوس در شش سالگی محتمل است و شانس خوب، اصلاح شدن والگوس طبیعی در این سن است.

فاصله دو قوزک مچ در حالت طبیعی کمتر از ۲ سانتی‌متر است، در حالی که در زانوی ضربدری شدید این فاصله بیش از ۱۰ سانتی‌متر خواهد شد.

علت ایجاد زانوی ضربدری در کودک و درمان آن

راشیتیسم و ضربات قبلی به زانو و…عامل زانوی ضربدری پاتولوژیک است. زاویه بالاتر از پانزده درجه، در کودکان بزرگ‌تر از شش سال دیگر اصلاح نخواهد شد.

برای درمان زانوی ضربدری شدید، جراحی است.

پای پرانتزی

نوزاد با پای پرانتزی متولد می‌شود، این نتیجه نوع قرارگیری جنین در رحم است. تدریجاً این حالت پاها تا حدود بیست ماهگی تغییر خواهد کرد و بعد از دو سالگی پا یا زانوی پرانتزی، بیماری محسوب می‌شود؛ بنابراین مشاهده پای پرانتزی در شیرخواران طبیعی است و نباید از این نظر نگران شد.

علل پای پرانتزی پاتولوژیک چیست

راشیتیسم، کاهش ویتامین دی، ضربه های قبلی، عفونت، بیماری Blount که از اختلال در استخوان سازی لبه داخلی غضروف رشد استخوان ساق پا ناشی می شود، تومور و بیماری‌های عصبی عضلانی و مادرزادی.

درمان پای پرانتزی چیست

درمان پای پرانتزی پاتولوژیک استفاده از بریس و حتی جراحی است.

به سمت داخل راه رفتن ( in_toeing gait )

زانوی ضربدری و به داخل راه رفتندر این نوع اشکال در راه رفتن، کودک به حالتی راه می‌رود که پنجه پاها به سمت داخل است، طوری که هنگام راه رفتن پاها ممکن است به هم گیر کرده و موجب افتادن گردد.

علت ایجاد این نوع راه رفتن

به سه دلیل این حالت ایجاد می شود: چرخش پنجه پا، چرخش استخوان ساق پا و چرخش استخوان ران به داخل.

این حالت در دومین سال تولد مشاهده می شود.

درمان

درمان معمولاً صبر و انتظار است، زیرا با ادامه روند رشد خودبه‌خود این مشکل رفع می‌شود. اصلاح نحوه نشستن یعنی مانع نشستن قورباغه‌ای کودک و توصیه به شبیه چارلی چاپلین راه رفتن در اصلاح این نوع راه رفتن توصیه می شود.

در چهار سالگی و در بعضی بچه ها در هشت تا ده سالگی این مشکل رفع می‌شود. در صورت عدم اصلاح در این سن و در صورت وجود مزاحمت در عملکرد راه رفتن، جراحی انجام می شود.

ادامه دارد…

دکتر سید محمد سعید ناصری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x