مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
موزه پول / موزه پول تهران / عکس موزه پول / آدرس موزه پول / موزه پول تهران کجاست

معرفی موزه پول تهران (آدرس موزه پول تهران، عکس موزه پول و…)

در زمانی که بسیاری از کشورها مبادلات اقتصادی خود را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دادند، در ایران و قلمروی پهناور آن، سکه‌های متعدد با نام‌های گوناگون و ارزش‌های متفاوت (طلا و نقره) ضرب می‌شد. برای دیدن این سکه های جذاب بازدید از موزه پول را از دست ندهید.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه پول ایران اختصاص دارد. همچنین در این مطلب می خوانیم: عکس موزه پول / آدرس موزه پول / موزه پول تهران کجاست و…

موزه پول تهران

موزه پول تهران (تماشاگه پول) اولین گنجینه تخصصی و دایمی سکه و اسکناس در ایران است. این موزه در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۷۶ به همت اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این موزه تا سال ۱۳۸۵ شمسی در بلوار میرداماد، نرسیده به پل میرداماد در ساختمان دفینه قرار داشت اما از این سال به پارک ارم منتقل شد.

موزه پول تهران

 

بخش‌های تشکیل‌دهنده موزه عبارتند از: بخش ماقبل پول‌، سالن مربوط به تاریخ سکه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس‌.

این موزه شامل ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و تعداد تقریبی ۲۰۰ قطعه اشیای موزه‌ای که غیر از سکه و اسکناس است به نمایش گذاشته شده و ضمن ارایه بخش قابل توجهی از سکه‌ها و اسکناس‌های ایران‌، گوشه‌هایی از تاریخ این سرزمین را نیز به نمایش می گذارد.

موزه پول تهران

 

بخش های مختلف موزه تاریخ چند هزار ساله این مرز و بوم را پیوسته و زنجیروار معرفی می کند. در سالن موزه سال‌های تکامل پول‌های فلزی و کاغذی در ایران، به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

 

همچنین با کلیک بر روی عکس زیر می توانید معرفی موزه زمان نخستین موزه ساعت ایران را مطالعه کنید.

معرفی موزه زمان نخستین موزه ساعت ایران

در زمانی که بسیاری از کشورها مبادلات اقتصادی خود را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دادند، در ایران و قلمروی پهناور آن، سکه‌های متعدد با نام‌های گوناگون و ارزش‌های متفاوت (طلا و نقره) ضرب می‌شدند.

 

سکه «لیدی» (LIDY) که متعلق به ۵۱۴ سال قبل از میلاد مسیح است و از آن به عنوان اولین سکه موجود در جهان نام برده می‌شود در این مجموعه قرار دارد. این سکه در یکی از محفظه‌های موزه با شرایط بسیار ویژه‌ای نگهداری می‌شود. جنس این سکه آلیاژی به نام الکتروم (از ترکیب طلا و نقره) است و ارزش بسیار بالایی دارد.

در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸، بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش با موضوع پول ملل راه‌اندازی شده است که اختصاص به نمایش سکه و اسکناس کشورهای مختلف با اطلاع‌ رسانی عمومی شامل پرچم‌، نقشه‌، اطلاعات پولی و ارزش و واحد پول آن کشور دارد.

اسکناسی متعلق به دوران ناصرالدین شاه در این موزه وجود دارد که در آن زمان به عنوان پشتوانه پول ملی در خزانه نگهداری می شده و مردم این اسکناس ها را ندیده بودند.

عکس موزه پول

 

 

موزه پول تهران

 

موزه پول تهران

بخش های دیگر موزه شامل کتابخانه تخصصی، بانک اطلاعات نگارخانه، نمایشگاه‌های متفرقه تماشاگه پول و کتابفروشی است.

روزهای بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعات بازدید: ۸:۳۰ الی ۲۰

آدرس موزه پول

 

موزه پول تهران کجاست

آدرس موزه پول تهران: کیلومتر ۴ اتوبان تهران، کرج- مجموعه ارم سبز

شماره تماس: ۴۴۱۴۳۰۸۸ – ۴۴۱۴۳۰۸۹

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x