مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بورس نیویورک (NYSE)

آشنایی با بورس نیویورک (NYSE)

در اغلب کشورهای جهان بازار سرمایه منسجمی وجود دارد. مراکزی مانند نیویورک و لندن و توکیو امروزه به عنوان پایتخت های مالی جهان محسوب می شوند. بازار بورس نیویورک یا New York Stock Exchange بزرگ ترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و ارزش بازار و... است. به عنوان کسی که علاقه مند به سرمایه گذاری و معامله است هرچه بیشتر با بازارهای مالی آشنا شوید به رشد شما در این زمینه کمک می کند.

بورس نیویورک (NYSE)

همان طور که می دانید در اغلب کشورهای جهان بازار سرمایه منسجمی وجود دارد. مراکزی مانند نیویورک و لندن و توکیو امروزه به عنوان پایتخت های مالی جهان محسوب می شوند. بازار بورس نیویورک یا New York Stock Exchange بزرگ ترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و ارزش بازار و… است.

به عنوان کسی که علاقه مند به سرمایه گذاری و معامله است هرچه بیشتر با بازارهای مالی آشنا شوید به رشد شما در این زمینه کمک می کند.

 

تاریخچه بازار

بازار بورس نیویورک یا New York Stock Exchange که به اختصار لاتین NYSE نامیده می‌شود، بزرگترین بورس جهان از لحاظ میزان معاملات و ارزش شرکت‌های پذیرفته شده است.

۲۴ کارگزار معاملات سهام در ۱۷می سال ۱۷۹۲ در زیر یک درخت نارون تصمیم به تاسیس بورس اوراق بهادار نیویورک گرفتند. بعد از ۲۵ سال از توافق آن ها در ۸ مارس ۱۸۱۷میلادی تصمیم گرفتند که فرایند معاملات خود را سازمان یافته تر و شفاف تر کنند.

پس با تدوین اساسنامه بورس رسما آغاز به کار کرد. (خودشان را به عنوان هیئت امنای بازار انتخاب کردند)

بورس نیویورک (NYSE)

تالار فیزیکی بورس نیویورک

اولین تالار بازار در سال ۱۸۳۵ دچار آتش سوزی شد و خسارت بزرگی به بار آمد. در حال حاضر بورس اوراق بهادار نیویورک در خیابان ۱۱ وال استریت قرار دارد.

بیشتر بخوانید: شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

نحوه کار بورس نیویورک

NYSE یکی از اصلی ترین شرکت های بورس آمریکا است. این شرکت در وال‌ استریت شهر نیویورک که به نام تخته بزرگ نیز شناخته می‌شود از ۲۱ اتاق تشکیل شده که برای آسان تر شدن معاملات استفاده می‌شوند.

بورس نیویورک برای سال‌های زیادی تنها با استفاده از سیستم حراج پیوسته کار می‌کرد. امروزه بسیاری از معاملات این بورس به سیستم‌های الکترونیکی انتقال یافته‌اند ولی هنوز برای تعیین قیمت و معامله در معاملات نهادی با حجم بالا از معامله طبقاتی استفاده می‌شود.

در معاملات این بازار، شیوه کار به این شکل است که معامله‌گران به صورت رو در رو با سرمایه‌گذاران معامله می‌کنند. آن ها به دور معامله‌گر معتمد از نظر بازار جمع شده و با وی به معامله می‌پردازند. ناظر معامله نیز با آن ها تعامل کرده و حراج را به پایان می‌رساند.

ناظران بازار بروس نیویورک با دریافت کمیسیونی ۱۰ درصدی، معاملات را جوش می‌دهند و اطلاعات مورد نیاز فروشندگان و خریداران را در اختیارشان قرار می‌دهند. از سال ۲۰۰۷ تمامی معاملات بازار بورس نیویورک به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند.

 

ساعات و روزهای کاری NYSE

بورس نیویورک در طول روزهای کاری هفته یعنی دوشنبه تا جمعه و طی ساعات ۰۹:۳۰ (۱۷ به وقت تهران) صبح تا ۱۶ عصر به وقت محلی (۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران) فعالیت می‌کند.

بورس اوراق بهادار نیویورک یا NYSE بزرگترین بازار بورس جهان است. بیشترین حجم معاملات روزانه در این بازار انجام می‌شود.

آغاز و پایان روز معاملاتی در این بورس از طریق زنگ‌های آغاز و پایان اعلام می‌شود. در گذشته مدیران سهم‌های بورس این زنگ را به صدا درمی‌آوردند ولی امروزه از افراد مشهور، هنرمندان و ورزشکاران نیز دعوت می‌شود که این کار را بکنند. این بازار بورس جهانی از تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۰ به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا بسته شده است.

بیشتر بخوانید: شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

 

تفاوت بازار بورس نیویورک و بازار بورس نزدک

ایالات متحده آمریکا میزبان چندین بازار سرمایه متفاوت است که دو مورد از مشهورترین آن ها بازار بورس نیویورک (NYSE) و بازار بورس نزدک (NASDAQ) است.

بورس نیویورک (NYSE)

 

روش معامله در بازارهای بورس نیویورک و نزدک

معاملات در بازار بورس نیویورک به صورت مستقیم بین خریداران و فروشندگان انجام می‌شود؛ به این معنا که در هر لحظه بیشترین قیمت پیشنهادی خرید با کمترین قیمت پیشنهادی فروش مقایسه می‌شود و در صورت برابری معامله صورت می‌پذیرد.

در مقابل در بازار نزدک، معاملات از طریق واسط‌های مرکزی صورت می‌گیرد و خریدار و فروشنده قیمت‌های مدنظر خود را به این واسطه ارسال می‌کنند و در صورت تطابق و در کسری از ثانیه معامله صورت می‌گیرد و مبلغ معامله از طریق واسطه و پس از کسر کارمزد، بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود.

 

برخی از شرکت‌های مهم حاضر در بازار NYSE

  • هواپیمایی بوئینگ- ارزش بازار: ۲/۹۳ میلیارد دلار
  • خدمات مالی جی پی مورگان- ارزش بازار: ۳/۲۹۳ میلیارد دلار
  • خدمات رسانه‌ و سرگرمی والت دیزنی- ارزش بازار: ۲/۲۲۴ میلیارد دلار
  • هلدینگ برکشایر هاتاوی- ارزش بازار: ۵/۵۰۸ میلیارد دلار
  • صنایع غذایی کوکاکولا- ارزش بازار: ۲۱۲ میلیارد دلار

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x