مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
معرفی سایت های بورسی

آشنایی با مهم ترین سایت های بورسی

این روزها که کار در بازار بورس رونق گرفته است و همه علاقه به سرمایه گذاری در آن دارند دسترسی به منابع درست و مراجعی که اطلاعات صحیح و قابل اطمینان را در اختیار مردم قرار دهد بسیار مهم است.

مهم ترین سایت های بورسی

این روزها که کار در بازار بورس رونق گرفته است و همه علاقه به سرمایه گذاری در آن دارند دسترسی به منابع درست و مراجعی که اطلاعات صحیح و قابل اطمینان را در اختیار مردم قرار دهد بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم مهم ترین سایت های مرجع بورسی را به شما معرفی کنیم. در ادامه با توضیح ۹ سایت بورسی همراه شما هستیم.

سایت بورسی
سایت بورسی

 

۱-پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار

یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اینترنتی در زمینه بورس، پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این سایت بورسی، اطلاعات بسیار متنوع و ارزشمندی در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد که مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

  1.  اطلاعات آموزشی در خصوص سازمان بورس، معرفی شرکت‌ها و نهادهای فعال در این بازار و توضیح نقش هر یک از آن‌ها در بازار سرمایه
  2.  اطلاعات تماس شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، سبد گردان‌ها و سایر نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس
  3. قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر ضوابط مربوط به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه
  4. آمار و اطلاعات عملکرد بازار سرمایه در بخش‌های مختلف
سایت بورسی
سایت بورسی

مهم ترین سایت های بورسی

۲-پایگاه اینترنتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران

چهار بورس، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند که بورس اوراق بهادار تهران، یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. مهم‌ترین اطلاعاتی که از طریق پایگاه اینترنتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران قابل‌ مشاهده است، عبارتند از:

  1. اطلاعات کلی در خصوص بورس اوراق بهادار تهران
  2. اطلاعات مربوط به معاملات و نوسانات شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران، آمار معاملات شرکت‌های پذیرفته‌ شده در این بورس، اطلاعات مربوط به برترین‌های بورس تهران و سایر آمار و ارقام مربوط به معاملات انواع اوراق بهادار در بورس تهران
  3. اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس تهران و ضوابط و مقررات این بازار و اطلاعیه‌های منتشر شده توسط ناظر بازار بورس در خصوص مواردی مانند توقف و بازگشایی نمادها، عرضه سهام و  غیره
  4. بخش آموزش و فرهنگ‌سازی، شامل اطلاعات متنوعی در خصوص بورس و شیوه سرمایه‌گذاری در آن

بیشتر بخوانید: سامانه کدال چیست و چه کاربردی برای سهام داران دارد؟

سایت بورسی
سایت بورسی

۳-پایگاه اینترنتی شرکت فرابورس ایران

دومین بورسی که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند، شرکت فرابورس ایران است که در آن نیز همانند بورس تهران، اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود. با مراجعه به پایگاه اینترنتی فرابورس می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید:

  1. اطلاعات کلی در خصوص شرکت فرابورس ایران و ضوابط و مقررات این بازار
  2. اطلاعات مربوط به معاملات و نوسانات شاخص فرابورس، آمار معاملات شرکت‌های پذیرفته‌ شده در فرابورس، آمار معاملات مربوط به اوراق اجاره، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن و سایر انواع اوراق بهادار پذیرفته‌ شده در فرابورس و اطلاعیه‌های منتشر شده توسط ناظر بازار فرابورس در خصوص مواردی مانند توقف و بازگشایی نمادها، عرضه سهام و غیره
Screenshot 103
سایت بورسی

مهم ترین سایت های بورسی

۴-پایگاه اینترنتی شرکت بورس کالای ایران

سومین بورس کشور، بورس کالای ایران است که در آن، انواع کالا از قبیل محصولات پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و همچنین قراردادهای آتی سکه طلا معامله می‌شوند. عمده اطلاعاتی که می‌توان از طریق پایگاه اینترنتی شرکت بورس کالای ایران به دست آورد، عبارتند از:

  1. اطلاعات کلی در خصوص شرکت بورس کالای ایران و ضوابط و مقررات این بازار
  2. آمار معاملات انواع محصولات داد و ستد شده در بورس کالا، آخرین قیمت این محصولات
  3. آمار معاملات قراردادهای آتی سکه، طلا و نوسانات قیمت آن
  4. اطلاعیه‌های مربوط به عرضه انواع محصولات در بورس کالا
  5. اطلاعیه‌های مربوط به ضوابط و مقررات حاکم بر معاملات قراردادهای آتی سکه طلا
سایت بورسی
سایت بورسی

۵-پایگاه اینترنتی بورس انرژی

چهارمین و آخرین بورس کشور، بورس انرژی است که در آن، حامل‌های انرژی مانند برق و زغال‌ سنگ داد و ستد می‌شوند. با مراجعه به پایگاه اینترنتی بورس انرژی می‌توانید این اطلاعات را مشاهده کنید:

  1. اطلاعات کلی در خصوص شرکت بورس انرژی و ضوابط و مقررات این بازار
  2. آمار معاملات انواع حامل‌های انرژی در این بازار و آخرین قیمت آن‌ها
  3. اطلاعیه‌های مربوط به عرضه انواع حامل‌های انرژی
سایت بورسی
سایت بورسی

مهم ترین سایت های بورسی

۶-سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بازار سرمایه

یکی از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید، فروش یا نگهداری سهام شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس تهران و یا فرابورس، اطلاعات مالی، عملکردی و سایر گزارش‌هایی است که توسط این شرکت‌ها تهیه و پس از تأیید سازمان بورس، منتشر می‌شوند. مهم‌ترین اطلاعات این سایت عبارتند از:

  1. صورت‌های مالی اساسی شرکت شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد
  2. آگهی‌های دعوت به مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده
  3. متن مصوبات مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده
  4. اطلاعات مربوط به زمان‌بندی پرداخت سود سالیانه سهام‌داران شرکت‌ها
  5. اطلاعات مربوط به ‌پیش‌بینی درآمد سهام شرکت‌ها
  6. آگهی‌های مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق تقدم منتشر شده توسط شرکت‌ها
  7. گزارش‌های مربوط به فعالیت هیئت‌ مدیره شرکت‌ها
  8. اطلاعیه‌های شفاف‌سازی در خصوص شرایط و عملکرد شرکت‌ها

سرمایه‌گذاران با مراجعه به سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) می‌توانند به راحتی تمام این اطلاعات را به دست آورند و پس از تحلیل و بررسی اطلاعات مؤثر بر قیمت سهام شرکت‌ها در خصوص خرید، فروش و یا نگهداری سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

بنابراین می‌توان گفت سامانه اینترنتی کدال، یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین سامانه‌های اینترنتی بازار سرمایه است که سرمایه‌گذاران باید همواره به آن مراجعه و از آخرین وضعیت شرکت‌ها مطلع شوند. شاید بتوان کدال را یکی از مهمترین سایت‌های بورسی نامید که هر تحلیلگری به سراغ آن می‌رود.

بیشتر بخوانید: تفاوت بورس و فرابورس چیست؟

سایت بورسی
معرفی سایت بورسی

مهم ترین سایت های بورسی

۷-پایگاه اینترنتی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

یکی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین پایگاه‌های اینترنتی بازار سرمایه، پایگاه اینترنتی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است. به جرأت می‌توان گفت بخش عمده اطلاعاتی که افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس و تصمیم‌گیری در این بازار نیاز دارند، از طریق پایگاه اینترنتی مدیریت فناوری بورس تهران قابل‌ دسترسی است.

نکته مهم در خصوص پایگاه اینترنتی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران این است که کلیه اطلاعات مربوط به معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس و شرکت بورس انرژی به‌ علاوه اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) و همچنین اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به‌صورت تجمیعی و لحظه به لحظه در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا همان «TSETMC» منتشر می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌ جای مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی متعدد، از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی مدیریت فناوری بورس تهران به بخش عمده اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. اطلاعاتی که از طریق این سایت می‌توان به آن ها دسترسی پیدا کرد عبارتند از:

  1. اطلاعات مربوط به شاخص‌ها و آمار معاملات بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و بورس انرژی
  2. اطلاعات مربوط به سهام قابل‌ توجه بازار شامل سهام دارای بهترین عرضه و تقاضا، سهم‌هایی که بیشترین و کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، صنایع برتر بورس، نمادهای پربیننده و شرکت‌هایی که بیشترین تأثیر را در نوسانات شاخص بورس داشته‌اند
  3. پیام‌های ناظر بازار در خصوص مواردی مانند توقف و بازگشایی نمادها، عرضه سهام و غیره
  4. اطلاعیه‌های شرکت‌ها که به‌صورت لحظه‌ای از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر می‌شوند
  5. اطلاعات مربوط به وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تغییرات قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها
Screenshot 106
معرفی سایت بورسی

 

۸-پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران وابسته به شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، یکی از مراجع رسمی انتشار اخبار و اطلاعات در زمینه بورس است. آخرین اخبار در مورد بازار سرمایه و بورس‌های چهارگانه و همچنین شرکت‌های پذیرفته‌ شده در بورس و فرابورس و اظهارنظرهای مسئولان و کارشناسان بورس در خصوص شرایط بازار، مواردی هستند که به‌صورت لحظه‌ای، از طریق پایگاه اینترنتی سنا منتشر می‌شوند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات مربوط به آخرین قیمت سهام شرکت‌ها، شاخص‌های بورسی و ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از طریق پایگاه اینترنتی بازار سرمایه سنا دریافت کنند.

Screenshot 107
معرفی سایت بورسی

مهم ترین سایت های بورسی

۹-تالار مجازی بورس ایران

افرادی که به‌تازگی قصد ورود به بازار بورس را دارند، به دنبال راهی هستند که قبل از شروع سرمایه‌گذاری در بورس، فعالیت در این بازار را تمرین کنند تا از این طریق، تجربه لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس را به دست آورده و ریسک‌های احتمالی خود را کاهش دهند. تالار مجازی بورس ایران به‌ خوبی، این دغدغه سرمایه‌گذاران تازه‌ وارد و غیرمتخصص را برطرف می‌کند.

تالار مجازی بورس با شبیه‌ سازی معاملات بورس در فضای مجازی، امکان تمرین خرید و فروش سهام در بورس را برای شما فراهم می‌کند. به‌ این‌ ترتیب نگرانی شما از ریسک‌های احتمالی سرمایه‌گذاری تا حد زیادی برطرف خواهد شد زیرا حتی در صورت عدم انتخاب سهام مناسب و افت قیمت سهام در تالار مجازی بورس، این ضرر و زیان واقعی نخواهد بود.

به‌ بیان‌ دیگر، تالار مجازی بورس با شبیه‌سازی معاملات بورس، این امکان را برای علاقه‌مندان به فعالیت در این بازار فراهم می‌کند تا بدون نیاز به پول و بدون آنکه ریسکی متوجه آن‌ها باشد، سرمایه‌گذاری در بورس را در فضای مجازی تجربه کرده و پس از کسب مهارت لازم، به‌ صورت واقعی خرید و فروش سهام در بورس را آغاز کنند.

مهم‌ترین ویژگی تالار مجازی بورس ایران این است که اطلاعات این تالار مانند اطلاعات مربوط به قیمت خرید و فروش سهام و نوسانات شاخص‌ها کاملا منطبق بر اعداد و ارقام واقعی تالار بورس است و هم‌زمان با تغییرات قیمت سهام در بورس، قیمت سهام در تالار مجازی هم به‌روز می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت فعالیت در بورس مجازی تا حد بسیار زیادی مشابه فعالیت در بورس واقعی است؛ با این تفاوت که افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس باید واقعا پول داشته باشند و سود و زیان آن‌ها هم واقعی است. اما فعالیت در تالار مجازی بورس به پول نیازی ندارد و سود و زیان کاربران تالار هم مجازی است، نه واقعی. پس حتما توصیه می‌کنیم پیش از آنکه بخواهید در بورس سرمایه گذاری کنید، چندین معامله تمرینی را در این سایت بورسی انجام دهید.

مهم‌ترین نکاتی که در مورد تالار مجازی بورس باید مدنظر قرار گیرد، عبارتند از:

  1.  تالار مجازی بورس، یک سامانه اینترنتی است، بنابراین همه افراد در مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور، تنها با دسترسی به اینترنت می‌توانند در این تالار فعالیت کنند.
  2. قبل از شروع فعالیت در تالار مجازی و با هدف اطلاع از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این تالار، حتما بخش راهنمای کاربران را مطالعه کنید.
  3. نخستین گام برای فعالیت در تالار مجازی بورس، عضویت در این تالار است. برای عضویت در تالار مجازی کافی است به صفحه اصلی تالار به نشانی «irvex.ir» و قسمت ثبت‌نام مراجعه کرده و اطلاعات اولیه خود را وارد سامانه کنید. عضویت در سامانه تالار مجازی بورس کاملا رایگان است و در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود.
  4. برای فعالیت در تالار مجازی می‌توانید عضو یکی از مسابقات این تالار شوید. پس از عضویت در یک یا چند مسابقه، سامانه به شما اعتبار مشخصی تخصیص می‌دهد تا با آن اعتبار، خرید و فروش در تالار مجازی بورس را آغاز کنید. با عضویت در مسابقات تالار مجازی می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای، میزان بازده خود را با سایر کاربرانی که در مسابقه مذکور شرکت کرده‌اند، مقایسه کرده و توان خود را در رقابت با آن‌ها محک بزنید. همچنین می‌توانید از طریق ارسال پیام برای سایر کاربران تالار مجازی، با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و تبادل تجربه کنید. لازم به ذکر است سازمان بورس و اوراق بهادار به افرادی که موفق شوند در مسابقات تالار، بیشترین بازده را به دست آورند، جوایزی اعطا می‌کند. این جوایز معمولا به شکل اعتبار واقعی برای خرید سهام در بورس هستند.
  5. با عضویت در تالار مجازی علاوه بر امکان خرید و فروش سهام در فضای شبیه‌سازی‌ شده به بیشتر اطلاعات مورد نیاز خود شامل نوسانات قیمت سهام، اطلاعات شاخص‌ها، صف‌های خرید و فروش سهام، اطلاعیه‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها، پیام‌های ناظر بازار و غیره دسترسی پیدا می‌کنید. بنابراین می‌توان گفت سامانه تالار مجازی بورس علاوه بر شبیه‌سازی معاملات، یک سامانه جامع اطلاع‌رسانی در بازار سرمایه نیز به شمار می‌رود.

جذابیت تالار مجازی بورس تنها به شبیه‌سازی معاملات بورس محدود نمی‌شود. یکی دیگر از بخش‌های بسیار جالب سایت بورسی تالار مجازی، بخش آموزش است. علاقه‌مندان به آشنایی با بورس می‌توانند با ورود به بخش آموزش تالار مجازی، از محصولات و برنامه‌های آموزشی متعدد و متنوعی که به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده‌ شده است، استفاده کنند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x