مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
دما و رطوبت بنفشه آفریقایی

آموزش پرورش بنفشه آفریقایی – دما و رطوبت

از منظر دما، رطوبت و سایر شاخص های کیفیت هوا، بنفشه آفریقایی در محیطی رشد و نمو می یابد که در یک کلام اغلب افراد آن را خوشایند توصیف می کنند.

دما و رطوبت دما و رطوبت بنفشه آفریقایی

از منظر دما، رطوبت و سایر شاخص های کیفیت هوا، بنفشه آفریقایی در محیطی رشد و نمو می یابد که در یک کلام اغلب افراد آن را خوشایند توصیف می کنند. بنابراین اگر در محیطی احساس راحتی می کنید، گیاه هم محیط راحتی دارد. در غیر این صورت باید قدری بیشتر راجع به محیط این گیاه بدانید و لزوما رطوبت سنج و دما سنج دیجیتالی تهیه کنید.

 

به طور کل دما محیط بنفشه آفریقایی نباید کمتر از ۱۸ و بیشتر از ۲۷ درجه باشد

گیاه نوسانات دمایی شدید را تاب نمی آورد اما نگران نوسانات خفیف چرخه روز و شب نباشید. در واقع بعضی از انواع بنفشه آفریقایی نیاز به نوسان دمایی تا ۱۲ درجه برای گل دهی دارند. در هر حال دقت داشته باشید اگر گیاه شما در معرض نوسان دمایی شدید قرار گیرد آسیب می بیند.

وقتی دما خیلی زیاد باشد، ساقه و برگ های گیاه دراز می شوند و نیز برگ ها خشک و مچاله می شوند و گل ها شروع به ریزش می کنند. در صورت بالا بودن دمای هوا، آن را به تدریج کاهش دهید تا به دمای بهینه برسد. به یاد داشته باشید تغییرات دمایی اثر مستقیمی بر روی نرخ تبخیر و نفوذ آب خواهد داشت. بنابراین بسته به این که چه مدت گیاه شما در معرض حرارت اضافی بوده است باید دفعات آب دهی را افزایش دهید. به این صورت که به ازای هر ۷ درجه سانتی گراد کاهش دما، نرخ تبخیر از برگ ها نصف می شود.

 

گرچه هوای گرم برای گیاه مضر است اما هوای سرد خیلی مهلک تر است

حداقل اتفاقی که برای گیاه در هوای سرد می افتد توقف گل دهی و کاهش رشد گیاه است. اگر دما خیلی کم باشد، برگ ها پلاسیده شده و گیاه دچار شوک می شود. به علاوه دمای پایین، گیاه را در برابر پاتوژن های مهلکی نظیر کراون رات آسیب پذیر می کند. به خصوص اگر همراه با رطوبت زیاد باشد.

در این شرایط نجات گیاه بستگی به این دارد که گیاه شما چه میزان در معرض هوای سرد بوده است. اگر گیاه علایم سرمازدگی را نشان دهد، کار از کار گذشته است زیرا حدودا ۳۶ ساعت طول می کشد تا گیاه این علایم را بروز دهد.

اگر گیاه در معرض هوای سرد قرار گرفته است فورا آن را به محلی گرم منتقل کنید. سپس بافت هایی که سیاه یا لهیده شده اند را جدا کنید تا از سرایت به سایر قسمت ها جلوگیری شود. آب دهی و تغذیه گیاه را متوقف کنید اما رطوبت را بالا نگه دارید. برای این کار از روش “محفظه کیسه ای” استفاده کنید. به این صورت که گیاه را در کیسه ای پلاستیکی قرار داده و سر کیسه را با یک بند ببندید. اگر قرار باشد گیاه حیاتش را حفظ کند، علایم بهبود ظرف چند روز نمایان می شوند. اما برای احیای کامل گیاه باید آن را یک هفته در محفظه کیسه ای نگه دارید. پس از آن می توانید آب دهی و تغدیه گیاه را طبق روال معمول ادامه دهید.

 

در دماهای بالا، رطوبت برای سلامت بنفشه آفریقایی حیاتی است

محیط بومی گیاه، یعنی کوهستان های اوسامبرا در شرق آفریقا رطوبت تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد است. از آنجاکه حفظ این سطح رطوبت در اکثر منازل دشوار است، باید سعی کنید لااقل ۵۰ تا ۶۰ درصد رطوبت برای گیاه ایجاد نمایید. اگر سطح رطوبت خیلی کمتر از این میزان باشد نرخ تبخیر از سطح برگ ها بیشتر از نرخ جذب آب خواهد بود. در نتیجه، غنچه باز نمی شوند، رشد گیاه کند شده و برگ ها خشک و مچاله می شوند.

در صورت لزوم راهکارهایی برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاه وجود دارد. اولین راهکار ایجاد یک ریز اقلیم است؛ یعنی تعدادی بنفشه آفریقایی را کنار هم قرار دهید. این کار فی نفسه رطوبت اطراف گیاه را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد. اما به یاد داشته باشید گیاهان را تا حدی نزدیک به هم قرار دهید که برگ هایشان یکدیگر را لمس نکنند. زیرا اگرچه رطوبت برای گیاه حیاتی است اما در عین حال گیاه باید فضای کافی برای رشد و نمو گردش هوا داشته باشد تا از رشد قارچ های خطرناک جلوگیری شود.

یک راهکار دیگر برای افزایش رطوبت استفاده از وسایل ویژه ای نظیر آبیار (water-maid) است که بر اساس جذب فتیله ای آب به درون خاک عمل می کنند. تحت این شرایط مشکل چندانی با رطوبت نخواهید داشت. می توانید همگام با این کار چند ظرف آب اطراف گیاه قرار دهید تا رطوبت هوا افزایش یابد.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز؛ راهکاری ساده

این کار بیشتر هنگام زمستان ضرورت پیدا می کند. گرمایش و تهویه هر دو هوا را تا حدی خشک می کنند. در زمستان از رطوبت ساز گرم و در تابستان از رطوبت ساز سرد استفاده کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x