مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
ارز دیجیتال بایت کوین

در مورد ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) چه می دانید؟

در دنیای ارزهای دیجیتال پس بیت کوین یک ارز دیگر با نام بایت کوین Bytecoin پا به این عرصه گذاشت. این ارز در سال 2012 برای انجام تراکنش های ناشناس، غیرقابل ردیابی و بدون کارمزد ایجاد شده است. از ویژگی های این ارز می توان به غیرمتمرکز بودن، متن باز بودن و قابلیت استخراج داشتن نام برد.

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) چیست و نحوه خرید آن

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin)

بایت کوین چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین یک ارز دیگر با نام بایت کوین Bytecoin پا به این عرصه گذاشت. این ارز در سال ۲۰۱۲ برای انجام تراکنش های ناشناس، غیرقابل ردیابی و بدون کارمزد ایجاد شده است. از ویژگی های این ارز می توان به غیرمتمرکز بودن، متن باز بودن و قابلیت استخراج داشتن نام برد.

ناشناس بودن تراکنش‌ها در Bytecoin با بهره‌گیری از فرآیند امضای حلقه‌ای CryptoNote امکان پذیر است. هرچند که به عنوان یک سیستم پرداخت، عملکرد‌هایی بسیار مشابه بیت کوین دارد. تیم توسعه دهنده این ارز دیجیتال تا همین چند وقت اخیر به صورت کاملا ناشناس فعالیت می‌کرد، اما در حال حاضر چندین راه ارتباطی در وب سایت رسمی خود راه‌ اندازی کرده است و تعدادی انجمن محلی را برای تبادل افکار علاقمندان این رمزارز به وجود آورده‌اند.

البته نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این ارز توسط توسعه دهندگان خود مدتی است به روز نمی شود و دچار افت شدیدی در بازار ارزها شده است.

خود تنظیمی: سیستم مالی بایت کوین شبکه‌ای غیرمتمرکز است که اجازه کنترل هزینه‌های لازم را برای عملیات ارزی به کاربر می‌دهد. خود تنظیمی بایت کوین باعث می‌شود در زمانی که بهره‌وری عملیات از همیشه بیشتر است، بهینه‌ترین حالت شکل بگیرد.

در دسترس‌ بودن: بایت کوین‌ شبکه‌های توسعه بازی را هدایت و مدیریت می‌کند؛ یعنی هر کاربری که به این شبکه می‌پیوندد از این ارز استفاده و سیستم را حمایت می‌کند.

متن‌ باز بودن: بایت کوین شبکه‌ای را اجرا می‌کند که همه می‌توانند در توسعه آن نقش داشته باشند؛ یعنی هر کاربری که به این شبکه می‌پیوندد، می‌تواند از این ارز استفاده و آن را پشتیبانی ‌کند.

برابری‌ طلبی: پروتکل شبکه طوری توسعه یافته که بهره‌وری منسجمی را برای رایانه‌های اختصاصی و غیر اختصاصی موجود در شبکه فراهم ‌کند.

نماد اختصاری این ارز: BNC

بیشتر بخوانید: تمام چیزهایی که درباره ارز دیجیتال باید بدانید

از آنجا که این شبکه غیرمتمرکز است، شما نه تنها می‌توانید به عنوان یک کاربر از شبکه استفاده کنید بلکه می‌توانید توان کامپیوتر خود را برای حفظ و بهبود این شبکه در اختیار آن قرار دهید.

بایت کوین چگونه کار می‌کند؟

بایت کوین به‌ طور کامل با استفاده از کریپتونوت (CryptoNote) ساخته شده است. کریپتونوت یک پروتکل لایه کاربردی متن‌ باز، قدرتمند و با محوریت حریم خصوصی است. برخلاف بسیاری از پروژه‌ها، بایت کوین هیچ ارتباطی با بیت کوین ندارد، غیر از اینکه تیم سازنده آن در تلاشند تا تمام مسائل و مشکلات مربوط به بیت کوین را در بایت کوین برطرف کنند و برای این کار بر حریم خصوصی کاربر، ناشناسی و تراکنش‌های بدون کارمزد تمرکز کرده‌اند.

هر کسی می‌تواند با خریدن بایت کوین از صرافی‌ها یا استخراج آن در شبکه مشارکت کند.

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin)

ارز دیجیتال بایت کوین
ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) چیست؟

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin)

ویژگی‌های امنیتی بایت کوین (Bytecoin)

بایت کوین (Bytecoin) اولین رمزارزی بود که برای حفظ حریم خصوصی کاربران خود از پروتکل کریپتونایت (CryptoNight) بهره برد. همین موضوع سبب شد تا این ارز دیجیتال در دارک وب از محبوبیت خاصی برخوردار شود، چرا که کاربران در این شبکه امکان انتقال اعتبار در کمال امنیت و گمنام بودن را داشتند.

بعد از بایت کوین ارزهای دیجیتال دیگری به میدان آمدند که از قابلیت ناشناس بودن و پروتکل کریپتونایت بایت کوین استفاده می‌کردند. مونرو یکی از این ارزهاست که حاصل فورک یا انشعاب از شبکه بایت کوین است و دقیقا از همان پروتکل CryptoNight بهره می‌برد.

پروتکل کریپتونایت تابع هشی است که در الگوریتم کریپتونوت (CryptoNote) مورد استفاده قرار می‌گیرد. CryptoNote نیز پروتکلی است که ارزهای دیجیتال را ناشناس، غیرمتمرکز و کاربر پسند می‌کند.

پروتکل مورد استفاده در بایت کوین در مقایسه با پروتکل بلاک چین بیت کوین، دارای نفوذ پذیری کمتری است. یعنی نمی‌توان تراکنش‌ها را در شبکه بلاک چین بایت‌ کوین ردگیری کرد و اطلاعات گیرنده و فرستنده را به دست آورد. تنها اطلاعاتی که از شبکه بایت کوین در اختیار شما قرار می‌گیرد این است که آیا تراکنش کمتر یا بیشتر از مقدار نمایش داده شده‌ است یا خیر. این در حالی است که در بلاک چین عمومی بیت کوین، هر کسی قادر به مشاهده اطلاعات ذکر شده است.

بایت کوین با بهره‌گیری از پروتکل کریپتونایت و امضا‌های حلقه‌ای، امنیت بالایی را برای کاربران فراهم کرده است. این امضاهای حلقه‌‌ای باعث غیرقابل ردیابی شدن تراکنش‌ها در bytecoin می‌شوند.

در واقع با مخفی‌ کردن آدرس عمومی با استفاده از الگوریتم امضای حلقه‌ای که به آن CryptoNight می‌گویند، فردی که زنجیره بلوکی را مورد بررسی قرار می‌دهد نمی‌تواند افراد درگیر در یک تراکنش را شناسایی کند.

دلیل این اتفاق به اشتراک گذاشته شدن امضا‌های حلقه‌ای بین چندین کاربر است.

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin)

تراکنش‌ های بایت کوین

برای انجام عملیاتی که با پول‌ های عادی انجام می‌دهید، مثل انتقال وجه و… تراکنش‌ها به‌ طور کلی بین شما، یک فرد دیگر و با واسطه‌هایی به نام بانک یا مؤسسه‌های مالی انجام می‌شوند. ولی در بایت کوین این‌ طور نیست و همه‌ی تراکنش‌ها بر روی بستر اینترنت انجام می‌شوند. در حقیقت تراکنش‌های شبکه‌ی بایت کوین به‌ وسیله‌ی الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده که بایت کوین از آن‌ها استفاده می‌کند و تأمین امنیت می‌شوند.

به‌ صورت کلی همه‌ی تراکنش‌ها در شبکه‌ی بایت کوین در زمانی حدود ۲ دقیقه انجام می‌شوند. جدا از این، این تراکنش‌ها به‌ وسیله‌ی الگوریتم‌های رمزنگاری ایمن رمزگذاری شده و به‌ این‌ ترتیب کاربرهای دیگر اجازه نخواهند داشت تا از فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش اطلاع داشته باشند.

به همین خاطر می‌توانیم بیان کنیم که تراکنش‌ها در شبکه‌ی بایت کوین، به‌ وسیله‌ی بلاک چین انجام‌ شده و نیازی به وجود واسطه‌هایی مثل بانک‌ها، درگاه‌ها پرداخت و سیستم‌های رایج وجود ندارد.

امنیت شبکه

مانند بیشتر بلاک چین‌هایی که تماما غیرمتمرکز هستند، امنیت شبکه به قدرت محاسباتی کل رایانه‌های موجود در سیستم متکی است. هر چه قدرت پردازش بیشتر باشد، امنیت نیز بالاتر است. در همین راستا، امنیت وجوه ذخیره‌ شده در کیف پول‌های بایت کوین، به‌ طور خودکار توسط شبکه تأمین می‌شود.

بایت کوین از الگوریتم اجماع «اثبات کار تساوی‌گرا» استفاده می‌کند. این الگوریتم از مقدار زیادی حافظه دستگاه استفاده می‌کند و باعث می‌شود کارایی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) نسبت به پردازنده‌های مرکزی (CPU) کمتر باشد. این طراحی عمدا انتخاب شده است تا شرایط بازی برای کسانی که با CPU ماین می‌کنند، نسبت به ماینرهایی که از دستگاه‌های قدرتمند GPU و ASIC استفاده می‌کنند برابر و عادلانه باشد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin)

چگونه بایت کوین بخریم؟

شما می‌توانید به‌ وسیله صرافی‌های ارزهای دیجیتال که امکان خرید و فروش بایت کوین را فراهم کرده‌اند نسبت به خرید این ارز دیجیتال اقدام کنید. به‌ صورت کلی برای خرید بایت کوین دو راه پیش روی شما قرار داده‌ شده و این ۲ راه عبارتند از:

خرید مستقیم بایت کوین به‌ وسیله ارزهای فیات مثل دلار یا حتی ریال

راه دوم تبدیل دیگر ارزهای دیجیتال به بایت کوین. راه دوم به‌صورت کلی به این شکل است که مثلاً شما مقداری بیت کوین یا اتریوم دارید و به‌ وسیله صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی یا خارجی این ارزهای دیجیتال خود را به بایت کوین تبدیل می‌کنید.

خرید بایت کوین به‌ وسیله ریال

اگر قصد خرید بایت کوین توسط ریال را دارید، باید از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی استفاده کنید. ممکن است تمام صرافی‌ها این ارز دیجیتال را پشتیبانی نکنند، بنابراین باید در ابتدا با ریال خود بیت کوین یا اتریوم بخرید و سپس این ارز دیجیتال را در صرافی‌های بین‌المللی به بایت کوین تبدیل کنید.

خرید بایت کوین به ‌وسیله دلار

این راه یکی از رایج‌ترین و متداول‌ ترین راه‌های خرید بایت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر برای بیشتر تریدرها در سرتاسر دنیا است، ولی برای شما به‌ عنوان یک کاربر ایرانی و به دلیل تحریم‌ها، این راه مشکلات زیادی را به همراه خود دارد. در نتیجه برای اینکه بتوانید بایت کوین را به‌ وسیله‌ی دلار بخرید، باید به حساب‌های بین‌المللی مثل مستر کارد یا ویزا دسترسی داشته باشید.

علاوه بر آن نیاز دارید که در صرافی‌ها احراز هویت بکنید که این کار برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست و همچنین اینکه اگر صرافی متوجه شود که با آی‌پی ایران هستید، ممکن است حساب شما را ببندد. بنابراین اگر در این راه حرفه‌ای نیستید پیشنهاد ما به شما این است که ارز دیجیتال مورد نظر خود را از صرافی‌های داخلی بخرید.

ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin)

BYTECOIN
ارز دیجیتال بایت کوین (Bytecoin) چیست؟

بیشتر بخوانید: درباره ارز دیجیتال اتریوم چه می دانید؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2 سال قبل

بسیار عالی. لطفا درباره کیف پول‌های کاغذی هم مطلب بزارین. ممنون

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x