مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بازار گاوی و خرسی چیست و چه تفاوت هایی دارند؟

بازار گاوی و خرسی چیست و چه تفاوت هایی دارند؟

اگر شما در بازار سرمایه فعالیت کرده اید حتما تا به حال اصطلاح بازار گاوی Bull market و بازار خرسی Bear market را شنیده اید. بازار گاوی و خرسی اصطلاحاتی هستند که برای روند کلی نمودارها و بازار به کار می روند.

بازار گاوی و خرسی چیست؟

اگر شما در بازار سرمایه فعالیت کرده اید حتما تا به حال اصطلاح بازار گاوی Bull market و بازار خرسی Bear market را شنیده اید. بازار گاوی و خرسی اصطلاحاتی هستند که برای روند کلی نمودارها و بازار به کار می روند.

این دو کلمه صعودی و نزولی بودن بازار را بیان می کنند.

بازار گاوی و خرسی

«گاو» و «خرس» از کجا آمده‌اند؟

ریشه اصلی این دو کلمه مشخص نیست اما مسائلی وجود دارند که می توان به آن ها استناد کرد.

بازار گاوی و خرسی چیست
بازار گاوی و خرسی چیست

۱- اولین توضیح به نحوه جنگیدن این دو حیوان اشاره دارد. از طرفی با توجه به اینکه گاو به هنگام حمله به دشمن، شاخ‌‌های خود را به طرف بالا می‌گیرد، روند صعودی بازار را گاوی می‌نامند. اما خرس در مقابله با رقیب خود، پنجه‌هایش را به سمت پایین می‌گیرد و با او می‌جنگد. برخی بر این باورند که این مساله علت استفاده از نام خرس به هنگام توصیف بازار نزولی است.

۲- در گذشته‌ دلالانی وجود داشتند که پوست خرس می‌فروختند. در واقع آن ها پوست خرس را با قیمت همان روز به مشتریان پیش‌فروش می‌کردند و چون اعتقاد داشتند که قیمت آن در آینده‌ نزدیک کاهش خواهد یافت، در موعد تحویل پوست با پرداخت مبلغی کمتر به شکارچیان، از تفاوت قیمت خرید فعلی و پیش‌فروش سود کسب می‌کردند.

این افراد به «خرسی‌ها» شهرت یافته بودند و چون روند نزولی قیمت را پیش‌بینی می‌کردند، عده‌ای عقیده دارند که ریشه‌ «بازار خرسی» از این افراد بر گرفته شده است.

این افراد در توجیه نام گاو نیز اشاره به مبارزات تاریخی گاو و خرس دارند که همیشه در طول تاریخ، گاو نقطه مقابل خرس بوده است (جنگ گاو و خرس از جمله تفریحات مردم مکزیک به شمار می‌آمده که هم‌اکنون نیز در برخی نقاط دنیا این عمل انجام می‌گیرد و مردم شهر را به تماشای این مبارزه جذب می‌کند.)

بازار گاوی و خرسی

بازار گاوی و خرسی چیست
بازار گاوی و خرسی

بازار گاوی چیست؟

Bull Market یا بازار گاوی به روند رو به رشد بازار سرمایه اشاره دارد و هرگاه که بازار در شرایط مساعدی قرار گیرد و قیمت سهام رو به افزایش بگذارد، اصطلاحا از عبارت بازار گاوی برای بیان آن استفاده می شود. بازار گاوی در نقطه مقابل بازار خرسی قرار دارد و نشان دهنده رشد بازار است.

علاوه بر این، معمولا در بازار گاوی هیجانات بیشتر بوده و به همین خاطر روند رشد سریع و ناگهانی اتفاق می افتد. به عبارت ساده تر، بازار گاوی در مقایسه با بازار خرسی، از سرعت حرکت بیشتری برخوردار است اما به همان نسبت نیز سریع تر فروکش خواهد کرد و به شرایط طبیعی باز خواهد گشت.

ما معمولا در بازار خرسی شاهد کاهش قیمت تدریجی و بلند مدت بازار هستیم اما در بازار گاوی قیمت ها با سرعت زیادی افزایش پیدا می کنند و مدت زمانی که در حالت صعودی باقی می مانند کمتر بوده و به تدریج از سرعت افزایش قیمت آن ها کاسته می شود.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز این مفهوم از همین موضوع پیروی می کند و معمولا شاهد این هستیم که افزایش قیمت ها معمولا ناگهانی رخ می دهند اما کاهش قیمت ها با شیب کمتر اما به مدت زمانی طولانی تر بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.

بازار گاوی و خرسی

بازار گاوی و خرسی چیست
بازار خرسی

بازار خرسی یعنی چه؟

bearish از ریشه کلمه bear آمده است که به معنی خرس است و روند نزولی بازار را نشان می دهد. بازار خرسی نشان دهنده بدبینی، ترس و بی اعتمادی سرمایه گذاران به روند در حال حاضر بازار است و ریسک گریز هستند و همواره از ضرر کردن در بورس می ترسند. در بازار خرسی بر خلاف بازار گاوی فروشندگان قدرت و کنترل بازار را در اختیار دارند. در واقع خرس ها معتقدند که امکان دارد قیمت سهام افت کند و به طور کلی خرس نماد سرمایه گذاران شکست خورده و نا امید است.

بازار گاوی و خرسی چه ویژگی‌هایی دارند؟

بازار خرسی و گاوی هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند که این ویژگی‌ها در عرصه‌های مختلف خود را نشان می‌دهند:

عرضه و تقاضای سهام

در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد و عرضه بسیار اندک است. در این بازار سرمایه‌گذاران امید به رشد بیشتر قیمت سهم دارند و سهام را به این امید می‌خرند. برعکس بازار خرسی که سهامدار ناامید، اقدام به ثبت درخواست فروش سهمی می‌کند که خریداری برای آن وجود ندارد و به همین سبب در بازار خرسی عرضه بسیار بالا و تقاضا بسیار اندک است.

روان‌شناسی بازار و رفتار معامله‌گران

یکی از ملاک‌های اصلی خرید و فروش در بازار آشنایی با روانشناسی سرمایه‌گذاران است. اگر می‌خواهید جزو معامله‌گران موفق در بازار بورس باشید، در کنار یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی و … حتما باید تحلیل روانی بازار را نیز بیاموزید. برداشت سرمایه‌گذاران از اوضاع و واکنش آنان به شرایط و جو حاکم، به طور مستقیم بر روند بازار تاثیر می‌گذارد.

رفتار سرمایه‌گذاران است که روند بازار را صعودی یا نزولی می‌کند. این رفتار در اغلب موارد تحت تاثیر اخبار و اوضاع سیاسی و اقتصادی جامعه است که سبب کنش و هیجان در رفتار سرمایه‌گذاران می‌شود.

در واقع روند کلی بازار و روند روانی سرمایه‌گذاران روی یکدیگر اثر مستقیم و دو جانبه دارند؛ مانند رابطه اقتصاد با سیاست. تصمیمات سیاسی روی اقتصاد جامعه تاثیرگذار است و بالعکس.

بازار گاوی و خرسی

تغییرات در روند فعالیت‌های اقتصادی

اگر اقتصاد کلی کشور را یک مجموعه در نظر بگیریم، تمامی کسب‌ و کارها و شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند زیرمجموعه این اقتصاد کلان قرار دارند و کوچک‌‌ترین تغییرات در فعالیت‌‌های اقتصادی زیرمجموعه‌ها بر مجموعه بزرگ‌ تاثیرگذار است.

هنگامی که بازار خرسی است، شرایط اقتصادی بسیار ضعیف می‌شود و در بازار گاوی شرایط اقتصادی عالی است. در بازار خرسی به علت خرید کم از طرف مصرف‌کنندگان، مشاغل نمی‌توانند سود زیادی به دست بیاورند و ارزش سهام بازار کاهش پیدا می‌کند اما در بازار گاوی برخلاف این است؛ یعنی مردم تمایل به خرید دارند و از قدرت خرید بالایی برخوردارند، در نتیجه اقتصاد قوی می‌شود.

البته در این زمینه نمی‌توان حکم کلی صادر کرد زیرا در موارد بسیاری روند صعودی بازار به معنای رشد اقتصادی نیست و عواملی مانند تورم نیز در این زمینه دخیل هستند.

عامل زمان

همان طور که اشاره شد افراد به امید کسب سود در بازار گاوی سرمایه‌گذاری می‌کنند و هنگامی که از رشد قیمت مأیوس می‌شوند، سرمایه خود را از بازار خرسی بیرون می‌کشند.

نکته قابل‌توجه این است که روند کلی در این بازارها بلندمدت است؛ یعنی اگر برای یک روز یا یک هفته بازار نزولی باشد به آن بازار خرسی نمی‌گوییم؛ بلکه بازاری خرسی است که روند کاهش در آن بلندمدت به طول بیانجامد. به عنوان مثال ممکن است در طی دو هفته روند بازار بیانگر بازار گاوی (صعودی) باشد در حالی که در طی دو سال بیانگر بازار خرسی است. می‌توان گفت قضاوت شرایط بازار تنها در بلندمدت امکان‌پذیر است و بازه زمانی طولانی نکته اصلی برای تشخیص گاوی بودن یا خرسی بودن بازار است.

بازار گاوی و خرسی

بازار گاوی و خرسی چیست
بازار گاوی و خرسی

چگونه بازار گاوی به بازار خرسی تبدیل می شود؟

زمانی که اغلب مردم در بازار هستند، بازار گاوی که یک بازار صعودی است میل زیادی برای تبدیل شدن به بازار خرسی که یک بازار نزولی است، دارد؛ به این دلیل که اغلب مردم کمترین میزان تحمل ریسک را دارند و ریسک گریز هستند و احتیاج دارند که تضمینی در میان باشد تا کاری که انجام می‌دهند یک سرمایه‌گذاری مطمئن باشد.

در نهایت بیشتر آن ها آخرین افرادی هستند که متقاعد می‌شوند بازار صعودی است و فرصت‌های خوبی برای خرید در آن وجود دارد. جدا از این موضوع بازار گاوی و صعود قیمت‌ها نیاز به اضافه کردن پول به طور دائم توسط معامله‌گرانی دارد که خواهان خرید در قیمت‌های بالاتر و بالاتر هستند.

هر چقدر از عمر بازار گاوی بگذرد و قیمت بالا رود، مشخصا تعداد زیادی از معامله‌گران خرید‌های خود را انجام داده‌اند و کمتر مشتری جدیدی باقی می ماند و در نهایت تعداد افرادی که حاضر باشند قیمت‌های بالاتری برای خرید بپردازند کمتر می شود. خریدارانی که در پایین ترین قیمت خریداری کرده اند دلشان می خواهد که شاهد افزایش روز افزون قیمت‌ها باشند ولی دلشان هم نمی‌خواهد تا با توقف رشد قیمت، خریدهایشان روی دستشان بماند بنابراین هر چقدر قیمت بالاتر رود مردد خواهند شد که آیا زمان شناسایی سود رسیده است یا نه.

زمانی که افراد زیادی وارد بازار می‌شوند و به صورت دسته جمعی خرید می‌کنند، حرفه‌ای‌ها می‌دانند که پایان راه نزدیک است به این دلیل که حرفه‌ای‌ها بر خلاف مردم عادی عمل می کنند و زمانی که تعداد خریداران و حجم پولی که باید در خرید صرف شود محدود است و در نهایت زمانی فرا می رسد که در آن هر شخصی که قادر بوده خرید خود را انجام داده است و دیگر خریداری باقی نمانده است.

در واقع تعداد خریداران و حجم پولی که باید در خرید صرف شود محدود است و سرانجام نقطه‌ای فرا خواهد رسید که در آن هر کس که می‌توانسته در حکم خریدار ظاهر شود، خرید خود را انجام داده و دیگر خریداری باقی نمانده است.

در این شرایط با عدم استقبال خرید قیمت سهام کاهش می‌یابد و نمی تواند حرکتی جز رو به پایین داشته باشد.

 

 

امیدواریم مطلب بازار گاوی و خرسی چیست برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x