مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
دونات خانگی

طرز تهیه دونات خانگی خوشمزه

دونات یک شیرینی خوشمزه با دستور پختی آسان است که در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد. این شیرینی ترد با بافت پفکی و خوشمزه یک میان وعده خوب برای کودکان و بزرگسالان است.

دونات خانگی خوشمزه

دونات خانگی

دونات خانگی یک شیرینی خوشمزه با دستور پختی آسان است که در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد. این شیرینی ترد با بافت پفکی و خوشمزه یک میان وعده خوب برای کودکان و بزرگسالان است؛ مخصوصا اگر در خانه آن را تهیه کنید که از تازه و سالم بودن مواد اولیه آن مطمئن باشید. در این مطلب با دو نوع آموزش به این شیرینی خوشمزه می پردازیم و نکات مهم را نیز برای شما می آوریم.

جالب است بدانید این شیرینی ساده به قدری پرطرفدار است که اولین روز جمعه ماه ژوئن روز جهانی دونات است.

دونات خانگی خوشمزه

دونات خانگی
دونات خانگی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک یک صبحانه خوشمزه برای خانواده

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی خوشمزه

  • روغن جامد ۱ قاشق غذاخوری سر پر یا کره ۴۰ گرم
  • آرد حدود ۳ پیمانه
  • تخم مرغ متوسط ۱ عدد
  • آب ولرم نصف‌ پیمانه
  • پودر‌ مخمر ۱ قاشق مرباخوری + یک پنجم پیمانه آب گرم +۱ قاشق مرباخوری شکر
  • نمک نوک قاشق چای خوری
  • وانیل ١/۴ قاشق چای خوری
  • شکر ۳ قاشق غذاخوری سر پر
دونات خانگی
دونات خانگی

طرز تهیه دونات خانگی خوشمزه

در ابتدا پودر مخمر را به همراه شکر و آب گرم مخلوط کرده و در آن را بسته تا به مدت ۱۰ دقیقه عمل بیاد.

سپس مخمر را به روغن، شکر، تخم مرغ، نمک، وانیل و آب ولرم اضافه کرده و مخلوط کنید و سپس دو پیمانه آرد را به آن اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد و پیمانه سوم را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر به دست نچسبد.

سپس آن را به خوبی ورز بدهید تا یک دست شود، البته یکم چسبندگی طبیعی است. حدودا ۱۰ دقیقه خمیر را ورز داده و در ظرفی گذاشته و روی آن را سلفون کشیده و یک پارچه بندازید و بگذارید در جایی گرم تا ۱ ساعت استراحت کند و حجیم شود.

بعد از استراحت پف خمیر را بگیرید و آن را به چونه های یکسان تقسیم کنید و خمیر را به قطر ۱ سانت پهن کرده و کاتر مخصوص دونات بزنید.

اگر کاتر نداشتید با یک کاسه قالب گرد زده و سپس با چیزی مثل در بطری وسط خمیر را خالی کنید.

بعد از شکل دادن روی پارچه کمی آرد بریزید و دونات ها را روی آن بگذارید و رویش را بکشید و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نعلی خانگی خوشمزه

دونات خانگی
دونات خانگی

روغن را با حرارت ملایم داغ کنید و دونات را در آن بیندازید و با قاشق روغن را روی سطح دونات بریزید. وقتی یک طرف دونات سرخ شد، طرف دیگر را سرخ کنید.

دونات ها را پس از اینکه کمی از حرارت افتاد، کمی در شکر یا شکلات صبحانه بغلتانید.

دونات خانگی خوشمزه

دونات خانگی
دونات خانگی

روش دوم طرز تهیه دونات خانگی

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی

  • آرد سفید حدود ۵۰۰ گرم
  • شیر ۲۲۵ میلی لیتر
  • خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل ½ قاشق چایخوری
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • بکینگ پودر ۸ گرم
  • شکلات تخته ای ۲۰۰ گرم
  • روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری

دونات خانگی خوشمزه

دونات خانگی
دونات خانگی

طرز تهیه دونات خانگی خوشمزه به روش دوم

مرحله اول تهیه دونات خانگی

ابتدا شیر را تا حدی که دست را نسوزاند گرم می کنیم. سپس شیر را به همراه خمیر مایه فوری در یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه شیر و خمیر مایه را به خوبی با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم تهیه دونات خانگی

شکر را به همراه نمک و وانیل به کاسه اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه تخم مرغ را به کاسه اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا تخم مرغ هم با مواد کاملا ترکیب شود.

مرحله سوم تهیه دونات خانگی

آرد را روی مواد درون کاسه الک می کنیم و با همزن دستی مخلوط می کنیم تا خمیری منسجم و نرم به دست بیاید که به دست نچسبد. توجه داشته باشید که ممکن است آرد کمتری برای این مقدار مواد نیاز باشد.

مرحله چهارم تهیه دونات خانگی

بعضی از آردها آب کمتری جذب می کنند و به همین دلیل باید از اضافه کردن بیش از حد آرد خودداری کنیم، چون این عمل باعث می شود که خمیر دونات خشک و سنگین شود و پس از سرخ شدن به خوبی پف نکند.

مرحله پنجم تهیه دونات خانگی

پس از اینکه خمیر دیگر به دست یا لیسک نچسبید، می توانیم کره را به آن اضافه کنیم و خمیر را با کره ترکیب می کنیم تا کره به طور کامل به خورد خمیر برود. پس از اینکه کره به خورد خمیر رفت، بکینگ پودر را به خمیر اضافه می کنیم.

مرحله ششم تهیه دونات خانگی

حالا مجددا خمیر را با بکینگ پودر ورز می دهیم تا بکینگ پودر به طور کامل جذب خمیر شود. پس از اینکه بکینگ پودر به خورد خمیر رفت، به مدت ۱۰ دقیقه دیگر خمیر را با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شود.

دونات خانگی خوشمزه

دونات خانگی
دونات خانگی

مرحله هفتم تهیه دونات خانگی

حالا یک ظرف مناسب را با کمی روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را به صورت یک چونه بزرگ در می آوریم و داخل ظرف قرار می دهیم. در ادامه روی خمیر را نیز کمی چرب می کنیم، سپس روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله هشتم تهیه دونات خانگی

روی سلفون هم یک دستمال ضخیم قرار می دهیم، سپس خمیر را در محیط آشپزخانه به مدت یک ساعت کنار می گذاریم تا به خوبی استراحت کند و حجمش دو برابر شود. پس از گذشت این زمان خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله نهم تهیه دونات خانگی

حالا خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود، سپس خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را با وردنه به قطر حدودا یک سانتی متر باز می کنیم. در ادامه خمیرها را با کاتر مخصوص دونات قالب می زنیم.

مرحله دهم تهیه دونات خانگی

اگر قالب مخصوص دونات در دسترس نداشتیم از در یک دبه بزرگ و در نوشابه استفاده می کنیم. در ادامه یک کاغذ روغنی را به قطعات کوچک برش می زنیم، سپس هر خمیر قالب زده را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار می دهیم.

مرحله یازدهم تهیه دونات خانگی

در این مرحله پس از اینکه تمام خمیر را قالب زدیم، آن را درون یک سینی می چینیم، سپس مجددا روی خمیرهای قالب زده را با دستمال می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم تا حجم خمیرها دو برابر شود.

مرحله دوازدهم تهیه دونات خانگی

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و به اندازه ای روغن مخصوص سرخ کردنی اضافه می کنیم که دونات ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. توجه داشته باشید که روغن باید کاملا داغ باشد، ولی حرارت زیر آن باید ملایم باشد.

مرحله سیزدهم تهیه دونات خانگی

حالا با استفاده از کاغذ روغنی زیر خمیرها، آنها را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت دونات طلایی شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود.

مرحله چهاردهم تهیه دونات خانگی

پس از اینکه دونات ها سرخ شدند، آنها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل کشیده شود. در ادامه شکلات را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله پانزدهم تهیه دونات خانگی

سپس به روش بن ماری روی حرارت بخار آب قرار می دهیم تا شکلات ذوب شود، سپس روغن مایع را به آن اضافه می کنیم تا رقیق شود. در ادامه شکلات ذوب شده را در قیف کاغذی می ریزیم و به وسلیه آن دونات ها را تزیین می کنیم.

دونات خانگی خوشمزه

دونات خانگی
دونات خانگی

ترفندها و نکات مهم برای پخت دونات خانگی

  • حتما خمیر را خوب ورز دهید و بهتر است ۵۰ بار به سطح بکوبید تا نرم و لطیف شود.
  • اگر دوست دارید شکلات رویه دونات براق باشد ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به شکلات اضافه کنید.
  • برای اینکه دونات پف کنند با قاشق روی آن روغن داغ بریزید.
  • مقدار روغن باید به طوری باشد که دونات ها کاملا شناور باشند.
  • اگر خمیر خیلی خشک شد کمی شیر ولرم به آن اضافه کنید.
  • اگر از خمیر مایه فوری استفاده می کنید نیازی به عمل آمدن ندارد و به راحتی با مواد خشک مخلوط کنید.

دمای مناسب برای سرخ کردن دونات را رعایت کنید

دونات ها به سرعت سرخ و تبدیل به بالشتک های پفی و بزرگ می شوند. توجه داشته باشید که مقدار مناسبی از روغن را گرم کنید، به قدری که دونات ها به ته قابلمه نرسد. دمای ایده آل برای خمیر دونات ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد است، اگر دمای پایین تر از این مقدار باشد روغن به درون دونات جذب می شود و باعث سنگین شدن آنها می شود.

بدون تجهیزات اندازه گیری دمای روغن، شما می توانید مقدار کوچکی از خمیر را درون روغن در حال داغ شدن بیندازید تا از حرارت آن مطمئن شوید. اگر جلز و ولز کرد، پس آماده است. به خاطر داشته باشید که باید دونات ها را روی حوله های کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

نکات نگهداری دونات

با وجود اینکه بهتر است دونات ها را در همان روزی که تهیه می شوند، بخورید، اما با قرار دادن در یک کیسه کاغذی یا جعبه می توان آنها را بیشتر از یک روز نگهداری کرد. اگر از یک ظرف پلاستیکی برای نگهداری شیرینی های خود استفاده می کنید، آن را با حوله کاغذی بپوشانید تا رطوبت ناشی از قرار دادن در یخچال را به خود جذب کند.

 

 

امیدواریم آموزش طرز تهیه دونات خانگی خوشمزه برای شما مفید باشد.

برای آموزش های بیشتر غذاهای ایرانی و محلی با گروه آشپزی تحلیلک همراه باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x