مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه

زندگینامه وارن بافت یکی از موفق ترین سرمایه گذاران دنیا

وارن ادوارد بافت، مشهور به دانشمند اوماها، در 30 آگوست 1930در اوهامای ایالت نبراسکا در ایالت متحده آمریکا متولد شد. پدرش هاوارد، در ابتدا دلال سهام شرکت ها بود و بعد نماینده گنگره شد. وارن بافت تنها پسر خانواده و دومین فرزند از سه فرزند بود. او در کودکی در زمینه پول و تجارت استعداد شگفت انگیزی از خود نشان داد.

زندگینامه وارن بافت

وارن بافت سرمایه گذار و تاجر موفق آمریکایی است.

زندگینامه وارن بافت

وارن ادوارد بافت، مشهور به دانشمند اوماها، در ۳۰ آگوست ۱۹۳۰در اوهامای ایالت نبراسکا در ایالت متحده آمریکا متولد شد. پدرش هاوارد، در ابتدا دلال سهام شرکت ها بود و بعد نماینده گنگره شد. وارن بافت تنها پسر خانواده و دومین فرزند از سه فرزند بود. او در کودکی در زمینه پول و تجارت استعداد شگفت انگیزی از خود نشان داد. سوابق او و توانایی هایش در محاسبه دقیق اعداد در ذهن خود، هنوز هم همکاران تجاری اش را متحیر می کند.

بافت در ۶ سالگی، شش جعبه کوکاکولا به قیمت ۲۵ سنت از مغازه پدر بزرگش خرید و هر بطری را به ازای یک سکه پنج سنتی فروخت؛ در حالی که کودکان هم سن و سال او بر روی چمن لی لی و بولینگ بازی می کردند.

در ۱۱ سالگی وارن بافت سه سهم شرکتcitesservice  را به قیمت هر سهم ۳۸ دلار، برای خود و خواهر بزرگش به نام دوریز خرید. در مدت کوتاهی بعد از خرید سهام، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت. وارن ترسیده بود اما هیچ اقدامی نکرد تا اینکه هر سهم به ۴۰ دلار رسید، او خیلی سریع آنها را فروخت و بعد خیلی زود از این کار پشیمان شد، چون سهام citesservice  پس از مدت کوتاهی به ۲۰۰ دلار رسید. این تجربه درس بزرگی به اوداد؛

اینکه یکی از اصول مهم سرمایه گذاری، صبر و شکیبایی است

در سال ۱۹۴۳ بافت به اداره مالیات به دلیل گرفتن مالیات ۳۵ دلاری برای دوچرخه اش، اعتراض کرد و سرانجام موفق شد مالیات ۳۵ دلاری دوچرخه اش را حذف کند.

زندگینامه وارن بافت

زندگینامه وارن بافت
زندگینامه وارن بافت

زندگینامه وارن بافت

تحصیلات دانشگاهی و ادامه راه

در سال ۱۹۴۷ در ۱۷ سالگی از دبیرستان وودرو ویلسون در واشنگتن D.C فارغ التحصیل شد. در دوران دانش آموزی اش ۵۰۰ دلار روزنامه توزیع کرد. پدرش تمایل زیادی داشت تا وارن برای ادامه تحصیل به دانشکده علوم اداری و بازرگانی دانشگاه پنسیلوانیا برود. بافت دو سال به دانشگاه نرفت و عقیده داشت بیشتر از استادها می داند!

وقتی پدرش هاوارد در مبارزات مجلس شکست خورد، وارن به خانه شان در اوماها برگشت و برای ادامه تحصیل به دانشگاه نبراسکا رفت. با وجود کار تمام وقت، تنها در مدت سه سال موفق شد دوره لیسانس را در این دانشگاه بگذراند و فارغ التحصیل شود.

با وجود سرسختی و مقاومت زیاد بالاخره راضی شد تا در سال ۱۹۵۱ وارد دانشکده علوم اداری و بازرگانی شود، ولی دانشگاه به دلیل سن کم بافت او را نپذیرفت و او مجبور شد برای دوره فوق لیسانس رشته اقتصاد به دانشگاه کلمبیا برود.

آنجا سرمایه گذاران مشهوری همچون بن گراهام، که بافت زندگی و موقعیت های اقتصادی آینده خود را مدیون او می داند، و دیوید دود تدریس می کردند؛ تجربه ای که زندگی بافت را برای همیشه تغییر داد.

بن گراهام در طول دهه ۱۹۲۰ به دلیل داشتن تفکرات نو در زمینه بازار سهام، خیلی زود به عنوان یک سرمایه گذار و تحلیلگر بزرگ معروف شد. او به دلیل بی خطر بودن سهام های ارزان، به دنبال آنها بود. بافت در طول تحصیلاتش در کلمبیا، تنها دانشجویی بود که در کلاس درس بن گراهام نمرهA + گرفت.

زندگینامه وارن بافت
زندگینامه وارن بافت

زندگینامه وارن بافت

شروع کار و فعالیت

بعد از دوره فارغ التحصیلی، بافت تصمیم گرفت تا برای گراهام به طور رایگان کار کند ولی بن نپذیرفت.

او بعد از رد شدن پیشنهاد کار توسط گراهام، در وال استریت به عنوان دلال سهام مشغول به کار شد. او با استفاده از درآمد کم این دوران پمپ بنزین سینکلایر را خرید؛ اما چنان که انتظار می رفت، پمپ بنزین بازدهی نداشت. بافت به خانه در اوماها برگشت ودر بنگاه پدرش مشغول به کار شد. در آنجا با دختری به نام سوزان تامپسون آشنا شد و در آوریل ۱۹۵۲ با هم ازدواج کردند.

آنها یک آپارتمان سه خوابه به مبلغ ماهیانه ۶۵ دلار اجاره کردند. آن خانه مخروبه و پر از موش بود.

در سال ۱۹۵۳ فرزند اول بافت به نام سوزی متولد شد. برای صرفه جویی از یک کشوی خراب لباس برای او تخت درست کردند. در آن سالها سرمایه گذاری وارن به ایستگاه Texaco و چند مشاور املاک محدود بود که هیچکدام برای وارن موفقیتی کسب نکرد. در این دوران او برای کسب در آمد، در دانشگاه اوماها شروع به تدریس کرد. قبل از شروع تدریس، بافت برای غلبه بر ترس حرف زدن در جمع و مکان های عمومی، یک دوره آموزش با دیل کارنگی گذراند. بافت در دانشگاه برای دانشجویانی که میانگین سن آنها دو برابر سن خودش بود اصول سرمایه گذاری را تدریس می کرد.

همه چیز تغییر کرد. در سال ۱۹۵۴؛ بن گراهام استاد دانشگاه بافت و سرمایه گذار مشهور از او دعوت کرد تا با حقوق سالانه ۱۲۰۰۰ دلار برای گراهام کار کند. وارن بافت بعد از مدتها انتظار به آنچه می خواست رسید.

بافت و همسرش در حومه شهر نیویورک خانه ای اجاره کردند. بافت روزها به تجزیه و تحلیل گزارشات و تحقیق در زمینه های موفقیت در سرمایه گذاری می پرداخت. در طول این دوران تفاوت هایی بین روند کار گراهام و بافت آشکار شد. بافت می خواست بداند که چگونه یک شرکت در بین رقبا به برتری دست می یابد و بن به دنبال اعداد و ارقام بود.

همچنین وارن مدیریت شرکت را عاملی مهم در سرمایه گذاری می دانست اما گراهام صرفا به ترازنامه و صورت درآمد و سود و زیان شرکت اهمیت می داد و به نوع رهبری و مدیریت شرکت کمتر توجه می کرد.

بین سالهای ۱۹۵۰ تا۱۹۵۶  وارن سرمایه شخصی خویش را از ۸۰۰ دلار به ۱۴۰۰۰۰ دلار رساند. در سال ۱۹۵۴ دومین فرزند بافت به هاوارد گراهام به دنیا آمد.

در سال ۱۹۵۶ بافت با داشتن تجربه ای مناسب و همچنین تجارب ارزنده گراهام و با تمام سرمایه خود به اوماها برگشت و موسسه سرمایه گذاری بافت را تاسیس کرد.

زندگینامه وارن بافت

در اوایل می ۱۹۵۶ او با خواهرش دوریز و عمه آلیس به سرمایه ای به ارزش ۰۰۰ ۱۰۵دلار شریک شد. او ۱۰۰ هزار دلار در  Buffet Association Ltdسرمایه گذاری کرد. قبل از پایان سال سرمایه وی به ۳۰۰۰۰۰ دلار رسید و یک خانه گچ کاری شده با ۵ اتاق خواب در خیابان فارنام خریداری کرد که آن را حماقت بافت نامید.

در همان سال سومین فرزند او به نام پیتربه دنیا آمد. بافت جلساتش را با شرکای خود در آن خانه برگزار می کرد. در آن هنگام زندگی او شکل دیگری گرفت. بافت سه فرزند، یک زن زیبا و تجارت خیلی موفقی داشت. در سال ۱۹۵۷ او مالک سه شرکت شد. در سال ۱۹۵۸ موسسه سرمایه گذاری بافت صاحب ۷ شرکت شد.

تمامی شرکت ها را در یک شرکت منسوجات به نام برک شایر هات ویتلفیق کرد در ژانویه ۱۹۶۶سرمایه شرکت بافت به ارزش  ۷.۱۷۸.۵۰۰دلار بود که بیش از ۱.۵۲۰.۰۰۰ دلار متعلق به او بود.

در سال۱۹۶۶ شرکای بافت، سهام برک شایرهایت وی را به ارزش هر سهم ۱۴.۸۶۰ دلار خریدند. او در اواخر سال ۱۹۶۶، پذیرش سهامدار جدید را در شرکت ممنوع کرد.

بافت در سال ۱۹۶۷ برای برک شایر یک فروشگاه خرده فروشی خصوصی در بالتیمور خرید که مسئولیت ریاست هیات مدیره آن را برعهده گرفت. برک شایر در سال ۱۹۶۷ به ازای هر سهم ۱۰ سنت سود داد. او در سال ۱۹۷۰ برای اولین بار رئیس برک شایرهات وی شد و نامه ای با این عنوان به سهامداران نوشت.

در اواخر همان سال او فرصت پیدا کرد تا شرکتی به نام seescandy به مبلغ ۲۵ میلیون دلار بخرد. این خرید بزرگترین سرمایه گذاری برک شایرهات وی بود.

بعد از چندین سرمایه گذاری دارایی خالص او افزایش پیدا کرد در فاصله سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ ارزش هر سهم برک شایر، از ۲۰ دلار به۹۵ دلار رسید. در طول این دوره بافت که صاحب ۲۹ درصد از سهام برک شایر بود، توانست ۱۴ درصد دیگر از سهام شرکت را بخرد و سهام او و همسرش که ۳ درصد از سهام را داشت به ۴۶ درصد رسید. در سال ۱۹۷۳ بافت سهام شرکت واشنگتن پست را خرید. این کار او سبب شد تا کاترین گراهام سرپرست روزنامه و نشریات شرکت و همچنین عضو هیئت مدیره شود.

با وجود اینکه اصول سرمایه گذاری بن گراهام ساده بود، او در دوران ۲۱ سالگی وارن بافت، به شکل یک اسطوره درآمد. بافت با خواندن کتاب گراهام به نام «چه کسی می تواند مشاور خود را پیدا کند» در تجارت خود تحولی ایجاد کرد. او قصد خرید و سرمایه گذاری در یک شرکت بیمه را داشت.

در یک صبح دلپذیر یکشنبه بافت سوار ترن شد و به دفتر مرکزی شرکت بیمه GEICO رفت. وقتی به آنجا رسید درها بسته بودند ولی او منصرف نشد و بی وقفه و محکم در را کوبید تا سرایدار آمد و در را باز کرد. از سرایدار پرسید: کسی در ساختمان نیست؟ شانس به بافت رو آورد. او به طبقه ششم رفت و در آنجا هنوز مردی کار می کرد.

او به سرعت در مورد شرکت و فعالیت های تجاری اش از مرد سوالاتی پرسید. صحبت های آنها چهار ساعت طول کشید. آن شخص کسی نبود جز لوری دیوید سون معاون مالی شرکت. این تجربه بزرگ بافت در اصرار بر انجام فعالیت خود سبب شد تا برک شایرهات وی تمامی شرکت GEICO را تصاحب کند.

در سال ۱۹۸۳بافت از شرکت GEICO و با ارائه بیمه بیماران میلیون ها دلار سود به دست آورد. در سپتامبر همان سال بنجامین گراهام اسطوره بافت درگذشت و او را با تمام خاطرات و نصایحش تنها گذاشت.

وارن بافت شرکت برک شایر هات وی را توسعه داد و همچنین در صنایع مختلف سرمایه گذاری کرد. در سال ۱۹۷۹ او با دارایی ۱۴۰ میلیون دلار برک شایر در ABC سهام خرید. هر سهم به قیمت ۲۹۰ دلار بود. برک شایر پس از مدت کوتاهی فروش سهام در ABC را با قیمت هر سهم۷۷۵ دلار شروع کرد و با ۱.۳۱۰ دلار پایان داد. ثروت خالص بافت به ۶۲۰ میلیون دلار رسید و برای اولین بار نام او در مجله فوربس به عنوان یکی از۴۰۰ ثروتمند دنیا معرفی شد.

در سال ۱۹۹۸، وارن بافت بیش از ۷ درصد سهام شرکت کوکاکولا را به قیمت ۲۰/۱ میلیارد دلار خرید. او در ۱۹۸۹، به مبلغ ۷/۹ میلیون دلار هواپیمای جتی برای شرکت خرید اما به دلیل انتقادهایی که خود او در گذشته از مدیر عاملان شرکت های دیگر برای چنین خریدهایی کرده بود؛ این عمل را توجیه ناپذیر دانست.

در سال ۱۹۶۹ گروه کارسون، وارن بافت را به عنوان پول دارترین مدیر قرن بیستم معرفی کردند. او همچنین در سال ۲۰۰۲  ۱۱ میلیارد دلار برای قراردادهای سلف سرمایه گذاری کرد تا دلار آمریکا را در برابر دیگر پول های در گردش نجات دهد. سود بافت از این معامله ها ۲ میلیارد دلار بود. او موفق شد با سرمایه گذاری در شرکت هایی که سهام آنها به ارزش واقعی خود نرسیده بودند، هر روز به ثروت خود بیفزاید و لقب یکی از ثروتمندترین مردان تاریخ را از آن خود کند که با اتکا به توانایی های خود به اینجا رسیده است.

زندگینامه وارن بافت

زندگینامه وارن بافت
زندگینامه وارن بافت

زندگینامه وارن بافت

علایق وارن بافت

در ژوئن ۲۰۰۶ بافت اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد ثروت خود، یعنی۳۷ میلیارد دلار از ۵۲ میلیارد دارایی خویش را به صورت کمک های سالانه به بزرگترین مؤسسه خیریه جهان، مؤسسه بیل و ملینداگتس می بخشد تا در امور خیریه صرف شود.

در سال ۲۰۰۴ سوزان همسر بافت فوت کرد. او در سال ۲۰۰۶ با آستریدمنکس ازدواج کرد.

رستوران مورد علاقه بافت در اوماها، خانه استیک گورات است و غذای مورد علاقه بافت، استیک استخوان دار، خوراک گوشت و سبزی خرد شده است. او یک ماشین کادیلاک DTS دارد، در ضمن ایمیل و کامپیوتر شخصی روی میز کار خود ندارد.

او هنوز در خانه ای که به مبلغ ۳۱.۵۰۰ دلار خریده بود و آن را حماقت بافت نامیده بود، زندگی می کند. این خانه در حال حاضر ۷۰۰.۰۰۰دلار ارزش دارد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x