مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سبدگردانی چیست

سبدگردانی چیست و چگونه انجام می شود؟

سرمایه گذاران همیشه دنبال راهی هستند تا بتوانند در بازارهای سودمند مانند بورس سرمایه گذاری خوبی داشته باشند. برای کسانی که علاقه به سرمایه گذاری در بورس دارند اما دانش کافی در این زمینه را ندارند بهترین راه برای سرمایه گذاری استفاده از کسانی است که این خدمات را به شما ارائه می دهند.

سبدگردانی چیست

سرمایه گذاران همیشه دنبال راهی هستند تا بتوانند در بازارهای سودمند مانند بورس سرمایه گذاری خوبی داشته باشند. برای کسانی که علاقه به سرمایه گذاری در بورس دارند اما دانش کافی در این زمینه را ندارند بهترین راه برای سرمایه گذاری استفاده از کسانی است که این خدمات را به شما ارائه می دهند. با این کار می توانید سوددهی خود را افزایش دهید و حتی از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. یکی از نهادهایی که می توان این خدمات را از آن ها دریافت کرد شرکت های سبدگردانی است.

سبدگردانی چیست؟ به زبان ساده می توان گفت سبد گردانی در واقع سپردن سرمایه به فردی به نام سبدگردان است که مسئولیت مدیریت سهام ما را برعهده می گیرد و با استفاده از دانش خود در این زمینه اقدام به خرید و فروش سهام برای ما می کند. اسم دیگر این کار مدیریت پرتفو است.

سبدگردان ها کارشناس حرفه ای بازار بورس هستند و با توجه به سطح ریسک پذیری و میزان سرمایه و… برای شما سبد مناسب تشکیل می دهند.

 

شرایط و قوانین سبدگردانی

کارگزاری ها و شرکت هایی که دارای مجوز از سازمان بورس هستد با بستن قرارداد سبد گردانی مسئولیت مدیریت دارایی و معاملات سهام سرمایه گذار را به عهده می گیرند. این خدمات به صورت اختصاصی برای هر فرد جداگانه انجام می شود.

توافقات بین سبدگردان و سرمایه‌گذار و همچنین درصد سودی که نصیب سبد گردان می‌شود، در قالب یک قرارداد بین سبدگردان و سرمایه‌گذار ثبت می‌شود.

مواردی مانند میزان تعهدات سبدگردان در قبال سرمایه‌گذار، میزان کارمزدی که سرمایه‌گذار به ازای دریافت خدمات باید به سبدگذار پرداخت کند و نحوه گزارش دهی به سرمایه‌گذار نیز در این قرارداد ذکر می‌شوند.

همچنین میزان حداقل سرمایه برای سبد گردانی از طرف شرکت سبدگردان تعریف می‌شود.

به عنوان مثال یک نمونه قرارداد سبد گردانی می‌‌تواند شرایط زیر داشته باشد:

  • قرارداد یکساله است و امکان فسخ آن طی این مدت وجود دارد.
  • سود سبد گردان ۱۰% از سود به دست آمده برای سودهای بالای ۲۰% است.
  • قرارداد در شرکت سبدگردانی تحت نظارت سازمان بورس منعقد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

شرکت‌های سبد‌گردان

در ایران شرکت‌های سبد گردان در آذر ماه ۱۳۸۴ به‌ عنوان یک نهاد مالی واسطه‌ای معرفی شدند. دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های سبد گردان در سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات‌ مدیره سازمان بورس اوراق بهادار رسید. اولین شرکت سبدگردان هم در خرداد ماه ۱۳۹۰ مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.

در واقع شرکت‌های سبدگردان، شخصیتی حقوقی هستند که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

این شرکت‌ها با توجه به ویژگی‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران مثل درجه ریسک‌پذیری، وضعیت مالی و… آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند و بعد سبدی متناسب با شرایط فرد طراحی می‌کنند.

علاوه بر شرکت‌های سبد گردان سایر نهادهای مالی مثل شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های تامین سرمایه و… نیز در صورت گرفتن مجوز از سازمان بورس می‌توانند سبد گردانی کنند.

طبق اساسنامه شرکت‌های سبدگردان، این شرکت‌ها در صورت گرفتن مجوز از سازمان می‌توانند خدماتی مانند مشاوره جهت سرمایه‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی و مشاوره عرضه و پذیرش هم ارائه دهند.

تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم وجود دارند که تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان هستند.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی چقدر است؟

حداقل میزان سرمایه توسط شرکت سبدگردان مشخص می‌شود. بنابراین نمی‌توان عدد قطعی برای حداقل میزان سرمایه اعلام کرد چون هر شرکت با توجه به سیاست‌های مالی که دارد حداقل میزان سرمایه را تعریف می‌کند. اما حداقل سرمایه معمولا یک میلیارد تومان به بالا است.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

انتخاب سبدگردان مناسب

یکی از مهم ترین بخش ها انتخاب شرکتی است که می خواهیم سرمایه خود را در اختیار آن ها قرار دهیم. چهار معیار زیر را می توان به عنوان مهم ترین نکات در انتخاب شرکت در نظر گرفت:

۱- سابقه سبدگردان در مدیریت دارایی‌ها و میزان بازدهی کسب شده در آن‌ها
۲- دارا بودن ساختار سبدگردانی و تیم تحلیل
۳- مقدار منابع در اختیار
۴- خوشنامی در بازار سرمایه

آیا تضمینی وجود دارد؟

سازمان بورس به هیچ شرکت سبدگردانی و شخصی اجازه تضمین سود نمی‌دهد. انجام این کار کاملا غیر قانونی است.

فردی که تمایل به سبد گردانی دارد باید با علم به عملکرد خوب سبدگردان، شناخت او و همچنین قبول وضعیت و شرایط بازار بورس اقدام کند.

 

آیا سبد گردان در زیان سهیم است؟

سازمان بورس در این زمینه مجوزی به شرکت ها نداده است و فرض بر این است که فرد با درک ریسک های بازار سبدگردان خود را انتخاب کرده است و سبدگردان زیانی پرداخت نمی کند.

 

کارمزد سبدگردانی چقدر است؟

کارمزد سبد گردانی بر اساس قرارداد منعقد شده با مشتریان و مصوبات سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه می‌شود.

کارمزد سبد گردانی متغیر است و به منظور افزایش منافع مشتری و با توافق طرفین قرارداد مشخص می شود.

 

درآمد سبد گردان‌ها از چه محلی ایجاد می‌شود؟

سبدگردان‌ها با توجه به خدماتی که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند کارمزد دریافت می‌کنند. درآمد سبدگردان‌ها بیشتر به عملکرد خودشان و سودی که برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کنند بستگی دارد و به صورت درصدی از سود سرمایه‌گذار است.

بنابراین شرکت‌های سبد گردانی تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد را داشته باشند تا مقدار بیشتری پول به خودشان هم برسد. اگر میزان سود ایجاد شده توسط سبدگردان کمتر از یک عدد مورد توافق (سود بانکی، بازدهی شاخص و…) باشد، سودی به سبدگردان تعلق نمی‌گیرد.

امیدواریم مطلب آموزشی “سبدگردانی چیست؟” برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x