مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
شاخص نزدک

شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

یکی از شاخص های بزرگ در بورس امریکا شاخص نزدک است. این شاخص در 8 فوریه 1971 توسط انجمن ملی معامله گران بورس و اوراق بهادار امریکا NASD پایه گذاری شده است.

شاخص نزدک (Nasdaq) چیست؟

یکی از شاخص های بزرگ در بورس آمریکا شاخص نزدک است. این شاخص در ۸ فوریه ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله گران بورس و اوراق بهادار آمریکا NASD پایه گذاری شده است.

 

شاخص نزدک (Nasdaq)

نزدک از لحاظ امنیتی مانند سیستم کنترل برق ایالات‌متحده یا سیستم کنترل پرواز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. البته این به معنای غیر قابل نفوذ بودن آن نیست. همین چند وقت پیش نزدک هک شد.

با این وجود، سیستم اینترنتی مبادلات ارزی نزدک همچنان جزو امن‌ترین سیستم‌های امنیتی به شمار می‌آید. نزدک دارای بیش از ۳۲۰۰ کمپانی شامل شرکت‌های ارتباطی، مخابراتی، حمل و نقل، خدمات مالی و … است. برخلاف بازار وال‌استریت و بورس نیویورک، بازار NASDAQ کاملاً الکترونیکی است. تا سال ۱۹۸۷ اکثر معاملات از طریق تلفن انجام می‌شد.

بعد از جریان حادثه دوشنبه سیاه (اکتبر ۱۹۸۷)، معامله‌گران به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دادند و به همین دلیل سیستم انجام معاملات در بازار تغییر یافت و به حالت الکترونیکی درآمد.

به‌ این ترتیب که برای تسهیل معامله‌گری، یک سیستم کامپیوتری توسط نزدک ایجاد گردید و این سیستم آخرین قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش در بازار را برای معامله‌گران و کارگزاران تهیه می‌کرد.

جالب است بدانید که بورس نزدک هیچ‌گونه تالار معاملاتی فیزیکی ندارد که خریداران و فروشندگان را گرد هم آورد و همه معاملات در این بازار از طریق الکترونیکی انجام می‌شود.

این اولین نمونه بازار بورس و اوراق بهادار در دنیا بود که کاملا به‌صورت الکترونیکی بود؛ بازاری متشکل از شبکه‌های رایانه‌ای. امروزه نزدک به‌عنوان دومین بازار سهام جهان پس از بورس سهام نیویورک محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI چیست؟

مروری بر تاریخچه رویدادهای مهم نزدک

  • در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد.
  • اولین بازار سهام الکترونیکی در جهان است که قابلیت حمایت بیت کوین را نیز دارد.
  • بازاری است که وسیله افزایش معاملات فرابورسی را مهیا می­‌کند.
  • در اولین روز فعالیت نزدک در ۸ فوریه سال ۱۹۷۱، ۲۵۰۰ سهام فرابورسی معامله شد.
  • در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک رقیب جدی برای بورس نیویورک محسوب شد.
  • در سال ۱۹۹۴ از نظر سهم معاملات سالانه از بورس نیویورک پیشی گرفت.

 

شاخص نزدک چیست؟

شاخص نزدک یک معیار برای سنجش واحدهای سهامی حاضر در این بازار است. به‌ عبارتی می‌توان گفت که یک شاخص نزدک یک میانگین از عملکرد شرکت‌های حاضر در این بازار است که به‌ صورت وزنی محاسبه می‌شود. از این شاخص به عنوان بزرگترین شاخص بازار الکترونیک جهان نیز نام می‌برند.

شاخص نزدک شامل بیش از ۳۲۰۰ کمپانی دارای تکنولوژی در زمینه فعالیت ارتباطی، مخابراتی، حمل و نقل، خدمات مالی و… است. برخلاف بازار وال‌استریت و بورس نیویورک، بازار نزدک کاملا الکترونیکی است.

درجه‌بندی بورس نزدک

بازار بورس نزدک از لحاظ سرمایه‌گذارای دارای سه سطح مختلف است که گروه‌ها و سرمایه‌ گذاران مختلف برحسب مقیاس در این سه سطح فعالیت می‌کنند.

بازار سرمایه (Capital)

این سطح کوچکترین درجه از بازار بورس نزدک است که در آن شرکت‌هایی که مقیاس کوچکی دارند می‌توانند سهام خود را در این سطح به معامله‌گران ارائه دهند. یکی از ویژگی‌های مهم این سطح از بازار سخت‌گیری بسیار کمتر نسبت به سطوح بالاتر نزدک است.

بازار جهانی (Global)

در این سطح شرکت‌های متوسط حضور دارند که شامل بیش از ۱۴۰۰ شرکت سهامی مختلف و حاضر در بازارهای جهانی می‌شود. معاملات نزدک در درجه سطح بازارهای جهانی به علت شرایط و ضوابط خاص حاکم بر این بخش معمولا کمتر مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد.

بازار منتخب جهانی (Global Select)

این درجه بالاترین سطح در بازار نزدک محسوب می‌شود. در این سطح شرکت‌های بین‌المللی غیر مالی حضور دارند که ممکن است در خاک آمریکا نیز واقع نشده باشند. این شرکت‌های سهامی برای حضور در این سطح بعد از گذراندن شرایط خاص، هر ساله و در ماه اکتبر از طرف خود نزدک مورد بررسی، تائید و انتخاب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویژگی های بازار فارکس (بازار معاملات ارزی)

عملکرد نزدک

عملکرد نزدک توسط شاخص‌های مختلف به خصوص شاخص نزدک مرکب و نزدک – ۱۰۰ اندازه‌گیری شده‌ است. نزدک مرکب، روند بازار اوراق بهادار را محاسبه می‌کند و یک سبد است که شامل بیش از ۳ هزار عنوان است که اکثر اوراق بهادار فهرست‌ شده را شامل می‌شود. شاخص مهم دیگر نزدک – ۱۰۰ است.

نزدک در طول سالیان، مجموعه‌ای از استانداردهای سختگیرانه را که شرکت‌ها قبل از این که در فهرست گنجانده شوند باید با آن مواجه شوند را ارائه می دهد. این استانداردها شامل موارد زیر هستند:

  • فهرست شده به طور انحصاری در نزدک یا در جدول بازار جهانی یا در رده جهانی.
  • ارائه شدن به طور عمومی به مدت سه ماه در یک بازار آمریکایی تاسیس شده.
  • داشتن میانگین روزانه ۲۰۰،۰۰۰ سهم.
  • داشتن همه گزارش‌های سه‌ماهه و سالانه.
  • نبودن در جریان ورشکستگی

علاوه بر این، از سال ۲۰۱۴، شرکت ها با طبقه ‌های چندگانه سهام مجاز به داشتن طبقه های چندگانه در شاخص، به شرط تامین معیارهای نزدک می شوند. پیش از سال ۲۰۱۴، شرکت‌ها به یک طبقه از سهام در شاخص (معمولا با سرمایه‌گذاری در بازار بزرگ) محدود بودند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x