مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

در ادامه قسمت پنجم، قرار است امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام که توسط ایشان ایراد شده را خدمتتان تقدیم کنیم.

در ادامه قسمت پنجم، قرار است امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام که توسط ایشان ایراد شده را خدمتتان تقدیم کنیم.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

فَبَدَأَ اللَّهُ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَهً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتْ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا وَ ذَلِکَ أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَامِ مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَهِ الظَّالِمِ وَ قِسْمَهِ الْفَیْ‏ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا

خدا امر به معروف و نهی از منکر را که تکلیف واجبی است، از خودش آغاز کرده است، زیرا می‌دانسته که اگر این فرضیه ادا شود و برپا گردد، همه فرایض از آسان و دشوار برپا شوند؛ چه امر به معروف و چه نهی از منکر دعوت به اسلام است، همراه ردّ مظالم و مخالفت با ظالم و تقسیم بیت‌المال و غنایم، و گرفتن زکات از جای خود و صرف آن در مورد بسزای خود.

سپس شما ای گروه نیرومند! دسته‌ای هستید که به دانش و نیکی و خیرخواهی معروفید و به وسیله خدا در دل مردم مهابتی دارید که شرافتمند حساب می‌برد و ناتوان شما را گرامی می‌دارد و آنان که هم‌درجه شمایند و بر آنها حق نعمتی ندارید.

خداوند در آیه هفتاد و یک سوره توبه در شمردن صفات مؤمنانی که مظهر دوستداری و رهبری متقابل هستند از امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر شروع می‌کند و نخست آن را واجب می‌شمارد زیرا می‌داند که اگر امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر انجام بگیرد و در جامعه برقرار شود:

۱. همه واجبات از آسان گرفته تا مشکل همگی برقرار خواهند شد
۲. دعوت به اسلام و دین مصداق کامل پیدا می‌کند
۳. حقوق ستمدیدگان به آن‌ها برمی‌گردد
۴. مبارزه و مخالفت با ستمگران شکل می‌گیرد
۵.ثروت‌های عمومی طبق قانون عادلانه اسلام توزیع می‌شود
۶. صدقات از موارد صحیح و واجب آن جمع‌آوری می‌شود
۷. بیت‌المال در موارد صحیح و شرعی مصرف می‌شود

امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر ستون فقرات ایمان محسوب می‌شود طبق روایات هر کس امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نمی‌کند ثابت می‌کند که صالح و مصلح نیست.

سیدالشهداء علیه‌السلام در ادامه‌ی خطبه می‌فرمایند وقتی روحانیت نخبگان و خواص جامعه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کنند در واقع دین خود را پرداخته‌اند و هر کس هم دینش را پرداخت واجباتی که در مسائل فردی و اجتماعی به گردنش است اعم از آسان یا مشکل بهتر می‌تواند پیاده کند.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

ثُمَّ أَنْتُمْ أَیُّهَا الْعِصَابَهُ عِصَابَهٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَهٌ وَ بِالْخَیْرِ مَذْکُورَهٌ وَ بِالنَّصِیحَهِ مَعْرُوفَهٌ وَ بِاللَّهِ فِی أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَهٌ یَهَابُکُمُ الشَّرِیفُ وَ یُکْرِمُکُمُ الضَّعِیفُ وَ یُؤْثِرُکُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَکُمْ عَلَیْهِ وَ لَا یَدَ لَکُمْ عِنْدَهُ تَشْفَعُونَ فِی الْحَوَائِجِ إِذَا امْتَنَعَتْ مِنْ طُلَّابِهَا وَ تَمْشُونَ فِی الطَّرِیقِ بِهَیْبَهِ الْمُلُوکِ وَ کَرَامَهِ الْأَکَابِرِ أَ لَیْسَ کُلُّ ذَلِکَ إِنَّمَا نِلْتُمُوهُ بِمَا یُرْجَى عِنْدَکُمْ مِنَ الْقِیَامِ بِحَقِّ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُمْ عَنْ أَکْثَرِ حَقِّهِ تُقَصِّرُونَ فَاسْتَخْفَفْتُمْ بِحَقِّ الْأَئِمَّهِ

شما گروه که به نخبگان مشهورید و عالمان دین خوانده می‌شوید به‌خاطر خداست که در نزد مردم هیبت دارید و بزرگان و ضعفا از شما حساب می‌برند. مردم بنام دین از شما حساب می‌برند، احترامتان می‌گذارند و شما را بر خودشان ترجیح می‌دهند. در حالی‌ که هیچ فضیلتی ندارید و هیچ خدمتی به آن‌ها نکرده‌اید. مردم برای شما احترام می‌گذراند و شفاعت و سفارش شما را می‌پذیرند. شما به نام دین است که اعتبار و نفوذ کلمه دارید و با هیبت و کبکبه رفتار می‌کنید. به‌ راستی چگونه به این احترام و اعتبار اجتماعی رسیده‌اید فقط به این علت که مردم از شما توقع دارند که به‌حق خدا قیام کنید اما شما در اغلب موارد انجام‌ وظیفه و احقاق حق الهی کوتاهی کرده‌اید و حق رهبران الهی را کوچک شمرده‌اید.

هدف شکوه بار دیگر نهضت فرهنگ‌ساز و انسان‌ پرور سیدالشهدا علیه‌السلام توجه دادن علم و دانش به رسالت واقعی خویش و هشدار دادن به دانشور به دانشمند و عالم و روشن‌فکر صاحب اندیشه یا خواص جامعه به عهد خطیر و جایگاه رفیع و مسئولیت سنگین خویش است.

دانش و بینش اثری شگرف در دل‌ها و جان‌ها می‌گذارد و بازتابی گسترده در کران تا کران جامعه پدید می‌آورد و به تدریج موجی عظیم در گستره‌ی گیتی ایجاد می‌کند.

با تباهی عالم جامعه تباه می‌گردد و با لغزش عالم که بسان شکستن کشتی است هم خودش غرق می‌شود و سرنشینان کشتی را به غرقاب می‌سپارد.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

با کتمان حقایق از سوی عالم و آگاه است که حق کشی‌ها می‌شود و حرمت‌ها پایمال سم ستوران و چهره‌ها و سیماهای نورافشان زیر تیغ سانسور و در پس پرده کتمان می‌مانند و دور از چشم فضیل اتقان و کمال طلبانه با بیان اندیشه و عقیده بدعت آمیز یا دعوت به سخنی گمراه گرانه و ظالمانه یا داوری و قضاوتی شتاب‌آلود و آمیخته به غرض و تعصب یا بزرگداشتی غلوآمیز چهره‌ای نامدار با آمیزه‌ای از آیات و روایات از سوی عالم است.

که پایه و اساس بدعتی رسوا و انحطاط آفرینی را در جامعه و دنیای می‌ریزد و آنگاه گمراهی و تباهی عقب‌ماندگان عقب‌ماندگی خود او می‌گردد و بسیاری دیگر و آنگاه برای برافکندن و زدودن آثار ویرانگر آن که سرمایه‌هایی باید تباه گردد. آری این‌گونه است که حسین علیه‌السلام در نهضت اصلاح‌گرانه اش بر آنست تا علم و عالم، شعر و شاعر، خطیب و خطابه، اندرز و اندرزگو، روشن‌فکر مذهبی و عالم دینی امام‌جمعه و جماعت و مرجع علمی و شبی را به جایگاه حقیقی‌اش اوج بخشد و آن‌ها را به رسالت تاریخی خویش توجه دهد.

فَأَمَّا حَقَّ الضُّعَفَاءِ فَضَیَّعْتُمْ وَ أَمَّا حَقَّکُمْ بِزَعْمِکُم‏ فَطَلَبْتُمْ فَلَا مال [مَالًا بَذَلْتُمُوهُ وَ لَا نَفْساً خَاطَرْتُمْ بِهَا لِلَّذِی خَلَقَهَا وَ لَا عَشِیرَهً عَادَیْتُمُوهَا فِی ذَاتِ اللَّهِ أَنْتُمْ تَتَمَنَّوْنَ عَلَى اللَّهِ جَنَّتَهُ وَ مُجَاوَرَهَ رُسُلِهِ وَ أَمَانَهُ مِنْ عَذَابِهِ لَقَدْ خَشِیتُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الْمُتَمَنُّونَ عَلَى اللَّهِ أَنْ تَحُلَّ بِکُمْ نَقِمَهٌ مِنْ نَقِمَاتِهِ

حق مستضعفان و طبقات محروم جامعه را تضییع کرده‌اید. شما نسبت‌ به حق ضعفا و محرومین کوتاه آمده‌اید. این حقوق را نادیده گرفته‌اید و سکوت کرده‌اید اما هر چیزی که فکر می‌کردید حق خودتان است مطالبه کردید. شما هرجا حق ضعفا و مستضعفین بود کوتاه آمدید و گفتید ان‌شاالله خدا در آخرت جبران می‌کند اما هر جا منافع خودتان بود آن را به‌شدت مطالبه کردید و محکم ایستادید. شما نه مالی در راه خدا بذل کردید و نه جانتان را در راه ارزش‌ها و عدالت به خطر انداختید و نه حاضر شدید با قوم‌ و خویش‌ها و دوستانتان به‌خاطر خدا و اجرای عدالت و اسلام درگیر شوید. با همه این کوتاهی‌ها از خدا بهشت را می‌خواهید. پس‌از همه این عافیت‌طلبی‌ها و دنیا پرستی ها منتظرید که در بهشت همسایه‌ی پیامبران او باشید درحالی‌که می‌ترسم خداوند در همین روزها از شما انتقام گیرد و خداوند از شما انتقام خواهد گرفت.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

سیدالشهداء علیه‌السلام در این خطبه می‌فرمایند افرادی که به این اعتبار که طرف‌دار حق و پاسدار فضیلت اند از شکوه و عظمت در جامعه برخوردارند و در دل اقویا و ضعفا دارای مهابت و در نظر هم طبقات احترام به خصوصی دارند اما آن انتظارات و توقعات جامعه اسلامی تحقق نپذیرفت و از دین و قرآن پاسداری ننمودند و در این راه متحمل ضرر مالی نگشتند و حاضر به پذیرش محرومیت و شکنجه و زندان نگردیدند، بسیار مسئول خواهند بود.

بنا به فرمایش سیدالشهداء علیه‌السلام صاحب‌منصبان در دین و جامعه‌ای که به حامیان دین و شکنجه‌شدگان در راه اسلام و تبعیدیان در راه قرآن ارجی ننهادند و برای شکسته شدن حریم اسلام و قرآن فریاد ننمودند بلکه عملاً با دشمنان اسلام مداهنه و راه سازش پیش گرفتند و در نتیجه راه را برای تسلط ظالمانه و تضییع حقوق ستمدیدگان هموار ساخته‌اند بسیار مسئول خواهند بود.

مخاطبان سیدالشهداء علیه‌السلام در این بخش خودباختگان تاریخ هستند، ناآگاهان متحجر یا آگاهانی بی‌درد و رفاه‌طلب که در ادای وظیفه خود قصور می‌ورزند و حق ولایت و رهبری را خفیف می‌انگارند. کسانی که در راه آئین مالی بذل نکرده و در این راه جان را به خطر انداختن او از اسلام و قرآن در مقابل مخالفان دفاع نکردند و در فکر خود بودند نه به یاد درد جامعه.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

لِأَنَّکُمْ بَلَغْتُمْ مِنْ کَرَامَهِ اللَّهِ مَنْزِلَهً فُضِّلْتُمْ بِهَا وَ مَنْ یُعْرَفُ بِاللَّهِ لَا تُکْرِمُونَ وَ أَنْتُمْ بِاللَّهِ فِی عِبَادِهِ تُکْرَمُونَ وَ قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَهً فَلَا تَقْرَعُونَ وَ أَنْتُمْ لِبَعْضِ ذِمَمِ آبَائِکُمْ تَقْرَعُونَ وَ ذِمَّهُ رَسُولِ اللَّهِ مَحْقُورَهٌ وَ الْعُمْیُ وَ الْبُکْمُ وَ الزَّمِنُ فِی الْمَدَائِنِ مُهْمَلَهٌ لَا تَرْحَمُونَ وَ لَا فِی مَنْزِلَتِکُمْ تَعْمَلُونَ وَ لَا مِنْ عَمَلٍ فِیهَا تَعْتِبُونَ

مقام شما از کرامت خداست، دستاورد خودتان نیست. شما مردان الهی و مجاهدان و عدالت‌خواهان را اکرام و احترام نمی‌کنید و تکلیف شناسان را قدر نمی‌دهید. شما به نام خدا در میان مردم محترمید و می‌بینید که پیمان‌های خدا در این جامعه نقض می‌شود و آرام نشسته‌اید و فریاد نمی‌زنید اما همین‌که به یکی از میثاق‌های پدرانتان بی‌حرمتی شود داد و بیداد به راه می‌اندازید.

میثاق خدا و پیامبر خدا زیر پا گذاشته شده اما شما آرامید، سکوت کرده و آن را توجیه می‌کنید. میثاق پیامبر در این جامعه تحقیر شده‌ است. لال‌ها و زمین گیران و کوران، فقرا و بیچاره‌ها  در سرزمین‌های اسلامی بر زمین رها شده‌اند و بی‌پناهند و کسی به این‌ها رحم نمی‌کند. شما به این وظیفه دینی و الهی تان عمل نمی‌کنید و کسی مثل من هم که می‌خواهد عمل کند کمکش نمی‌کنید. میثاق خدا این است که بیچاره‌ها و زمین‌گیرها نباید در شهرها گرسنه بمانند و کسی به دادشان نرسد این میثاق خداست و شما این میثاق خیانت کرده‌اید.

با دقت در عبارت و من یعرف بالله لاتکرمون و أنتم بالله فی عباده تکرمون در بیانات سیدالشهدا علیه السلام در خطبه منا درمی‌یابیم که یعرف و تکرمون دوم به صیغه‌ی مجهول و تکرمون اول به صیغه معلوم است یعنی در عین‌ حال که احترام شما در جامعه به‌جهت انتصاب شما به دین و آیین است ولی این خود شما چنین وظیفه‌ای انجام نمی‌دهید و از کسانی که به خداشناسی معروف هستند تکریم و تجلیل نمی‌کنید.

سیدالشهداء علیه‌السلام در این قسمت از خطبه خطاب به نخبگان جامعه می‌فرماید میثاق پیامبر صلی الله علیه و آله در این جامعه تحقیر شده‌ است و شما به این وظیفه دینی و الهی تان عمل نمی‌کنید و کسی مثل من هم که می‌خواهد عمل کند نه‌ تنها کمکش نمی‌کنید بلکه شروع می‌کنید به برچسب زدن و مخصوصاً برچسب برهم زدن آرامش فکری مردم را به من می‌زنید.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

وَ بِالادِّهَانِ وَ الْمُصَانَعَهِ عِنْدَ الظَّلَمَهِ تَأْمَنُونَ کُلُّ ذَلِکَ مِمَّا أَمَرَکُمُ اللَّهُ بِهِ مِنَ النَّهْیِ وَ التَّنَاهِی وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِیبَهً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ کُنْتُمْ تَسْمَعُونَ ذَلِکَ

شما مدام به‌دنبال مسامحه یعنی سازش با حاکمیت هستید تا خودتان امنیت داشته باشید ولی امنیت و حقوق مردم برایتان مهم نیست فقط امنیت و منافع خودتان برایتان مهم است. همه این‌ها محرمات الهی بود که می‌بایست ترک می‌کردید اما نکردید. شما می‌بایست این ستمگران و فاسدان را نهی‌ از منکر می‌کردید. مصیبت سنت‌های بالاتر چون عالم به دین و اصحاب پیامبر بودید و چشم مردم به شما بود و شما را نماینده‌ اسلام می‌دانستند.

بِأَنَّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکَامِ عَلَى أَیْدِی الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْکَ الْمَنْزِلَهَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِکَ إِلَّا بِتَفَرُّقِکُمْ عَنِ الْحَقِّ وَ اخْتِلَافِکُمْ فِی السُّنَّهِ بَعْدَ الْبَیِّنَهِ الْوَاضِحَهِ

مجرای حکومت و مدیریت و رهبری جامعه باید به دست علمای الهی باشد که امین بر حلال و حرام خداوند هستند اما شما کاری کردید که این مقام‌ها را از آن‌ها گرفتند و موفق شدند حکومت را منحرف کنند. زیرا شما زیر پرچم حق متحد نشدید و پراکنده و متفرق شوید و در سنت الهی اختلاف کردید بااینکه همه‌چیز روشن بود.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

وَ لَوْ صَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذَى وَ تَحَمَّلْتُمُ الْمَئُونَهَ فِی ذَاتِ اللَّهِ کَانَتْ أُمُورُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ تَرِدُ وَ عَنْکُمْ تَصْدُرُ وَ إِلَیْکُمْ تَرْجِعُ وَ لَکِنَّکُمْ مَکَّنْتُمُ الظَّلَمَهَ مِنْ مَنْزِلَتِکُمْ وَ أَسْلَمْتُمْ أُمُورَ اللَّهِ فِی أَیْدِیهِمْ یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ وَ یَسِیرُونَ فِی الشَّهَوَاتِ

اگر حاضر بودید زیر بار شکنجه و توهین مخالفت کنید و در راه خدا رنج ببرید حکومت در دست صالحان قرار می‌گرفت اما شما در برابر بی‌عدالتی و ستمگران تمکین و امور الهی و حکومت را به اینان تسلیم کردید حال آن که آنان به شبهات عمل می‌کنند و طبق شهوات خود حکومت می‌کنند و دین را از حکومت تفکیک کردند.

سَلَّطَهُمْ عَلَى ذَلِکَ فِرَارُکُمْ مِنَ الْمَوْتِ وَ إِعْجَابُکُمْ بِالْحَیَاهِ الَّتِی هِیَ مُفَارِقَتُکُمْ

فرار شما از مرگ اینان را بر جامعه مسلط کرد. شما به زندگی دنیایی چسبیده‌اید و حاضر نیستید از آن جدا شوید اما بدانید که هر کس در راه خدا کشته نشود عاقبت می‌میرد. آیا گمان می‌کنید اگر شهید نشوید تا ابد زنده می‌مانید؟ بدانید که اگر شهید نشوید مدتی بعد با ذلت می‌میرید. شما از دنیا دست برنمی‌دارید اما دنیا از شما دست برمی‌دارد. ای علمای الهی تا دیر نشده جانتان را در خطر بیندازید و از حیثیت و آبروی تان در راه دین و ارزش‌ها مایه بگذارید و فداکاری کنید.

فَأَسْلَمْتُمُ الضُّعَفَاءَ فِی أَیْدِیهِمْ فَمِنْ بَیْنِ مُسْتَعْبَدٍ مَقْهُورٍ وَ بَیْنِ مُسْتَضْعَفٍ عَلَى مَعِیشَتِهِ مَغْلُوبٍ یَتَقَلَّبُونَ فِی الْمُلْکِ بِآرَائِهِمْ وَ یَسْتَشْعِرُونَ الْخِزْیَ بِأَهْوَائِهِمْ

شما این ضعفا و مستضعفین را دست‌ بسته تحویل دستگاه ظالم داده‌اید. گروه‌هایی از مردم برده این‌ها شده‌اند و مثل برده‌های مقهور و شکست‌خورده زیر دست‌ و پای آنان له می‌شوند و حتی عده‌ای نان شبشان را نمی‌توانند تهیه کنند.

اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ وَ أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ وَ النَّاسُ لَهُمْ خَوَلٌ لَا یَدْفَعُونَ یَدَ لَامِسٍ

در هر شهری عده‌ای را گماشته‌اند که افکار عمومی را بسازند و به مردم دروغ بگویند. مردم نمی‌توانند دستی را که به سمتشان می‌آید تا به آن‌ها زور بگوید عقب بزنند و از خود دفاع کنند شما همه این صحنه‌ها را می‌دیدید و کاری نمی‌کردید.

فَمِنْ بَیْنِ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ ذِی سَطْوَهٍ عَلَى الضَّعَفَهِ شَدِیدٍ مُطَاعٍ لَا یَعْرِفُ الْمُبْدِئَ وَ الْمُعِیدَ فَیَا عَجَباً وَ مَا لِی لَا أَعْجَبُ وَ الْأَرْضُ مِنْ غَاشٍّ غَشُومٍ وَ مُتَصَدِّقٍ ظَلُومٍ وَ عَامِلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ بِهِمْ غَیْرِ رَحِیمٍ فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا

اینان عده‌ای ستمگر و صاحب قدرت‌اند که علیه ضعفا و محرومین بسیار خشن عمل می‌کنند و روشی غیراسلامی حکومت می‌کنند و متأسفانه بی‌چون‌ و چرا هم اطاعت می‌شوند، در حالی‌ که نه خدا را می‌شناسند و نه آخرت را قبول دارند. تعجب می‌کنم از شما که این زمین زیر پای ظالمان صاف و پهن است عده‌ای باج‌بگیر حکم می‌رانند و یا کارگزاران حکومت هم بویی از عاطفه و انسانیت و مهربانی نبردن شما باز هم ساکتید.

اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِن‏ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَکِنْ لِنُرِیَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ یُعْمَلَ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکَامِکَ فَإِنَّکُمْ إِلَّا تَنْصُرُونَا وَ تُنْصِفُونَا قَوِیَ الظَّلَمَهُ عَلَیْکُمْ وَ عَمِلُوا فِی إِطْفَاءِ نُورِ نَبِیِّکُمْ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْنا وَ إِلَیْهِ أَنَبْنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیر

خدایا تو می‌دانی که قیام ما له‌ له زدن برای سلطنت تنافس در قدرت و گدایی دنیا و شهرت نیست بلکه تنها برای بر پا کردن نشانه‌های دین تو قیام کرده‌ایم. این‌ها علامت‌های راهنمایی و تابلوهای راه را انداخته‌اند و من می‌خواهم دوباره این تابلوها را برپا کنم. قیام ما برای این است که مردم گیج و گمراه شده‌اند و باید آگاه شوند. باید خونمان را به‌صورت این خواب زده‌ها بپاشیم تا بیدار شوند.

امر به معروف و نهی از منکر در شرح خطبه منا

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، ماه اشک و ماتم اهل بیت علیهم السلام، باز هم با سلسله مطالبی درباره امام حسین علیه السلام در خدمتتان هستیم. امید که مورد قبول افتد و همگان بتوانیم از آن امام بزرگ و چراغ هدایت برای فهم هدف زندگی و درست زندگی کردن یاری بجوییم.

در سال گذشته هم به بهانه ورود به ماه محرم، سلسله مطالبی با عنوان چهل حدیث کتاب نفس المهموم در باب عزاداری بر امام حسین علیه السلام منتشر شد که برای استفاده از آن مطالب می توانید بر روی عکس زیر کلیک کنید.

حدیث اول نفس المهموم 1

منبع: کتاب شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام / محمدرضا حدادپور جهرمی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x