مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عکاسی هوایی/ عکاسی هوایی چیست؟/ تعریف عکاسی هوایی

عکاسی هوایی چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم

عکسبرداری هوایی اغلب به عکس هایی گفته می شود که از بالا از سوژه ها گرفته می شود به عبارتی یک تصویر واقعی از عوارض و خصوصیات ظاهری سطح زمین که توسط هواپیما یا کوادکوپتر و با استفاده از یک دوربین عکس‌برداری هوایی گرفته شده‌است. عکسبرداری هوایی بیشتر برای بررسی و مطالعات زمین شناسی، شهر سازی، کشاورزی، جاده سازی، مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و مهم‌تر از همه برای تأمین اهداف نظامی و امنیتی رایج است.

عکاسی هوایی چیست؟

عکاسی هوایی (Aerial photography) به تکنیک ثبت عکس از سطح زمین از نقاط مرتفع یا هوا گفته می‌شود. این اصطلاح اغلب در مورد عکس‌هایی به‌کار می‌رود که از هوا برداشت شده‌ است.

عکاسی هوایی/ عکاسی هوایی چیست؟/ تعریف عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

عکاسی هوایی چیست؟

عکسبرداری هوایی اغلب به عکس هایی گفته می شود که از بالا از سوژه ها گرفته می شود، به عبارتی یک تصویر واقعی از عوارض و خصوصیات ظاهری سطح زمین که توسط هواپیما یا کوادکوپتر و با استفاده از یک دوربین عکس‌برداری هوایی گرفته شده‌ است. عکس برداری هوایی بیشتر برای بررسی و مطالعات زمین شناسی، شهر سازی، کشاورزی، جاده سازی، مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و مهم‌تر از همه برای تأمین اهداف نظامی و امنیتی رایج است. البته جنبه های تفریحی و عکاسی شخصی نیز دارد. در گذشته در بسیاری از کشورها از عکس‌های هوایی به جای نقشه اصلی در صحرا استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید فلیکس نادار، عکاس برجسته فرانسوی، به‌وسیله بالن بسیار بزرگی به نام (غول)، نخستین عکس هوایی جهان را از فراز پاریس گرفت.

بیشتر بخوانید: عکاسی مفهومی چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم

دوربین های عکاسی هوایی

دوربین‌های عکاسی هوایی تجهیزاتی هستند که برای تهیه عکس‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها معمولا از ابعاد بزرگ برخوردار هستند. دوربین‌های عکس‌برداری هوایی دارای فاصله کانونی ثابت هستند و عدسی به کار رفته در آن‌ها از نوع متریک است. عدسی متریک به عدسی گفته می‌شود که اعوجاج آن ثابت بوده و از ۲۰ میکرون کمتر باشد. این دوربین‌ها معمولا بر روی کف هواپیما نصب می‌گردند و امکان تراز نمودن آن‌ها وجود دارد. دوربین‌های هوایی مورد استفاده در عکس‌برداری هوایی تاکنون عمدتا از نوع دوربین‌های آنالوگ بودند. (دوربین‌هایی که از فیلم استفاده می‌کنند) امروزه دوربین‌های عکس‌برداری هوایی رقومی نیز به بازار ارائه شده و به مرور در پروژه‌های عکس‌برداری‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

دوربین های آنالوگ برای عکاسی هوایی

دوربین‌های عکس‌برداری هوایی آنالوگ معمولا دارای ابعاد ۲۳ در ۲۳ سانتی‌متر هستند. دوربین‌های عکس‌برداری هوایی دارای پنج قسمت اصلی زیر هستند:

پایه اتصال به بدنه: این پایه ضمن جلوگیری از انتقال لرزش هواپیما به دوربین، امکان تراز کردن دوربین را نیز فراهم می‌ آورد.
بدنه و عدسی: عدسی مهم‌ترین بخش یک دوربین عکسبرداری هوایی است.
سیستم کنترل: این سیستم امکان عکس‌برداری متوالی و تنظیم نوردهی فیلم را فراهم می‌آورد.
مخزن فیلم: مخزن فیلم قابل جدا کردن از دوربین است. با سیستم تخلیه هوا فیلم در لحظه عکس‌برداری به صورت کاملا تخت قرار می‌گیرد.
چشمی ناوبری: با استفاده از این چشمی، عکاس امکان تنظیم پوشش طولی و حذف زاویه دریفت را دارد.

دوربین های رقومی برای عکاسی هوایی

دوربین‌های عکس‌برداری هوایی رقومی با ابعاد بزرگ یا متوسط برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ در نمایشگاه ISPRS شهر آمستردام به صورت تجاری به بازار عرضه گردیدند. این دوربین‌ها از نظر نوع CCD مورد استفاده به دو نوع دوربین با آرایه خطی و آرایه سطحی تقسیم‌بندی می‌گردند.

دوربین‌هایی که از آرایه خطی استفاده می‌نمایند بسیار مشابه سیستم‌های تصویر برداری ماهواره‌ها هستند. در این دوربین‌ها بهره‌گیری از گیرنده تعیین موقعیت ماهواره‌ای GPS و تجهیزات تعیین وضعیت IMU ضروری است.

عکاسی هوایی/ عکاسی هوایی چیست؟/ تعریف عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

بیشتر بخوانید: عکاسی معماری چیست؟ ۶ روش از انواع آن را بهتر بشناسیم

اصول عکاسی هوایی

اطلاعات حاشیه ای

شماره عکس: همراه با شماره پشت سرهم در پاره ای از موارد شماره نوار یا شماره بلوک مورد عکسبرداری ذکر می‌گردد. این شماره‌ها برای تنظیم و استفاده از عکس‌های هوائی کمال ضرورت را دارد.
فاصله کانونی: معمولا بر حسب میلی‌متر تا صدم آن در حاشیه عکس هوائی نوشته یا چاپ می‌شود؛ که برای محاسبه مقیاس عکس ضروری است.
علائم کناری عکس (Fiducial Marks): این علائم معمولا به صورت ضربدر در گوشه عکس‌های هوائی یا شکاف مثلثی شکل در وسط اضلاع ممکن مشخص می‌گردد.
آلتیمتر: ارتفاع سنج که ارتفاع پرواز هواپیما را نسبت به سطح مبدأ که عموما آب دریاهای آزاد است، نشان می‌دهد.
ساعت: به لحاظ اطلاع از زمان دقیق عکسبرداری نیز تجزیه و تحلیل سایه اهمیت دارد.
تراز: برای نشان دادن میزان تقریبی انحراف دوربین در حین پرواز و عکسبرداری
شماره دوربین: در بررسی‌های دقیق‌تر عکس‌های هوایی مورد استفاده است.

نوع دوربین، مسیر خطوط پرواز و ارتفاع پرواز طوری طراحی و برنامه‌ریزی می‌گردند که عکس مورد نظر به دست آید. سپس دوربین به‌طور اتوماتیک در فواصل معین عکس‌برداری می‌کند. در حاشیه عکس، شماره عکس و شماره حلقه فیلم و فاصله کانونی عدسی دوربین، ارتفاع پرواز و مقیاس تقریبی عکس و تاریخ عکس‌برداری و زاویه محور نوری دوربین با خط قائم بر زمین چاپ می‌گردد.

علم پرواز با کوادکوپتر و عمود پروازها و روش پرواز با آن ها یکی از ملزومات برای ورود به دنیای حرفه ای هلی شات است، در مرحله بعدی یک هلی شات کار حرفه ای باید دید تصویر برداری حرفه ای هم داشته باشد، بنابراین تمرین و ممارست در یادگیری هلی شات بسیار مهم است، از همه مهمتر نحوه پرواز با یک مولتی روتور نیز بسیار مهم است، اگر میخواهید یک هلی شات کار حرفه ای شوید باید خلبان خوبی نیز باشید!

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

تعریف عکاسی هوایی

بیشتر بخوانید: عکاسی خیابانی چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم

در ژانر عکاسی هوایی باید به چند نکته توجه داشت:

وضعیت پهپاد را بررسی کنید

از نظر آب و هوایی، سالم بودن پهپادها، فاصله های ساختمان ها با پهپاد، تعداد GPS های فعال در منطقه عکاسی و اینکه باید به یاد داشته باشید در بعضی مناطق استفاده از پهپادهای عکسبرداری ممنوع است، پس باید این مناطق را بشناسید.

با فرمت RAW عکاسی کنید

عکاسی با فرمت خام در مرحله ویرایش و ادیت دست شما را باز خواهد گذاشت و تنوع بیشتری برای تنظیم نور و رنگ دارید. در حالت خام داده‌های تصویری را بدون هیچ‌گونه پردازشی از دوربین دریافت می‌کنید. به این ترتیب جزئیات کمتری از دست خواهد رفت.

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

ترکیب بندی

اگر میخواهید به عکاسی حرفه ای تبدیل شوید، در هر ژانری ترکیب بندی را فراموش نکنید. این کار به طور مستقیم روی خوب یا بد بودن عکس تاثیرگذار است. پهبادها دارای یک برنامه جانبی روی گوشی ‌های هوشمند هستند که از طریق آن می‌شود نمای دوربین عکاسی را مشاهده کرد. در واقع مثل یک ویزور در دوربین کار می‌کنند. سعی کنید حتما از آن استفاده کنید تا برای اولین ترکیب‌بندی خود به مشکل نخورید و به سرعت بهترین ترکیب را پیدا کنید.

عکاسی هوایی/ عکاسی هوایی چیست؟/ تعریف عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

ایزوی کم

پهبادها معمولا دارای سنسورهای کوچکی هستند و به همین دلیل در ایزوهای بالا کیفیت عکس از بین رفته و نویز زیادی در عکس به وجود می‌آید.

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

نکات ژانر عکاسی هوایی

حالت نوردهی

حالت نوردهی را در این ژانر روی خودکار تنظیم کنید، زیرا در این حالت می توانید کاملا به صورت طبیعی و واقع گرایانه عکس را ثبت کنید، یک عکس خارق العاده!

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

آماده عکاسی باشید

بعضی مواقع هیچ‌ یک از برنامه‌ریزی ها درست از آب در نخواهند آمد. برای مثال ممکن است برخلاف پیش‌بینی های متعدد، شرایط آب و هوا ناگهان تغییر کند. باید بدانید که با این شرایط ناگهانی چطور کنار بیایید و همچنان عکاسی کنید.

عکاسی هوایی/ عکاسی هوایی چیست؟/ تعریف عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

نکات ژانر عکاسی هوایی

از فیلترهای رنگی استفاده کنید

همانند عکاسی روی زمین استفاده از فیلترهای رنگی در کنترل نور به شما کمک زیادی خواهد کرد. این فیلترها می‌توانند نور شدید و بازتاب را کنترل کرده و یا شدت رنگ‌ها را تغییر دهند.

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

بازی نور و سایه

نور به عنوان مهمترین عنصر در عکاسی نوع بیان احساست و ترکیب بندی شما را مشخص خواهد کرد. عکاسی با هلی‌شات به شما امکان دیدن نورها و سایه‌های جالبی را می‌دهد که در حالت عادی قابل دیدن و تشخیص نیست. به خصوص زمانی که نور از زاویه‌ای پایین می‌‍ تابد، مثلا هنگام طلوع یا غروب آفتاب، در این زمان از پهباد برای عکاسی استفاده کنید تا نوع جدید و بسیار زیبایی از سایه‌های تشکیل شده روی زمین را ببینید.

عکاسی هوایی/ عکاسی هوایی چیست؟/ تعریف عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

نکات ژانر عکاسی هوایی

سلفی بگیرید

بسیاری از پهبادهای جدید با ویژگی های کاربرپسندی ساخته شده‌اند که عکاس را به استفاده بیشتر از آن تشویق می‌کنند تا عکس های خاطره‌انگیزی ثبت کند. برای مثال بعضی از پهبادها توانایی کنترل با حرکات دست را دارند که برای گرفتن سلفی کار را بسیار راحت می‌کنند. به این صورت کاربر با چند حالت خاص می‌تواند خود را در مرکز کادر قرار داده و با تنظیم تایمر از خود عکس بگیرد.

عکاسی هوایی
عکاسی هوایی

ریش و قیچی دست شماست! سوژه های خود را با دقت انتخاب کنید و با حس خلاقانه خود به بهترین شکل ممکن عکس را به نام خود ثبت کنید. عکاسان به طور شگفت انگیزی میتوانند زیبایی های جهان را به رخ عموم مردم بکشند.

آرشیوی از عکس های هوایی را ببینیم:

 

تحلیلکی های عزیز امیدواریم از این مطلب که به معرفی عکاسی هوایی چیست؟ درباره آن بیشتر بدانیم اختصاص داشت، لذت برده باشید..

مجله اینترنتی تحلیلک

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
2 سال قبل

چقدر مطالبتون جامع و زیباست

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x