مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی موزه فرش ایران (تهران)

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است که یکی از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران‌ و بافته های مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، مشهد، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان در تالار طبقه هم‌کف در معرض نمایش قرار دارند.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه فرش ایران (تهران) اختصاص دارد.

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران یکی از موزه‌های تخصصی پایتخت است. ساختمان این موزه الهام گرفته از دار قالی است که توسط عبدالعزیز فرمان فرمائیان طراحی شده است. وی از بنیان گذاران مهندسی نوین در ایران بود.

این موزه پیش از انقلاب و به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۶ افتتاح گردید.

جاهای گردشگری تهران / گردشگری تهران

ساختمان موزه فرش تهران ۳۴۰۰ متر مربع مساحت دارد که از دو تالار جهت نمایش گلیم و قالی دست بافت ایرانی تشکیل شده است. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌است.

جاهای گردشگری تهران / گردشگری تهران

جاهای گردشگری تهران / گردشگری تهران

در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ویژگی ‌های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگه‌داری می شود.

موزه فرش تهران

موزه فرش ایران

 

سالن اصلی موزه فرش ایران

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است که یکی از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران‌ و بافته های مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، مشهد، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان در تالار طبقه همکف در معرض نمایش قرار دارند.

آدرس موزه فرش ایران

آدرس موزه فرش تهران

کتابخانه موزه فرش ایران

کتابخانه تخصصی موزه فرش حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی، فرانسوی‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنر دوستان و پژوهشگران می گذارد که اطلاعات با ارزشی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

همچنین بهترین کتاب‌ها، نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایرانی و قالی‌های مشرق زمین در کنار کتاب‌هایی نفیس در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه موجود هستند.

برای استفاده بیشتر بازدیدکنندگان از موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی، گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه اجرا می شود که در کنار تابلوفرش های نفیس تبریزی نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند.

قالیچه نفیس میرزا کوچک خان جنگلی

قالیچه ای بسیار زیبا و با ارزش به نام «قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی» در این موزه قرار دارد که در اندازه های ۲۲۰*۱۳۰ سانتی متر توسط فرش بافان ایرانی بافته شده است. طرح قالیچه شخصیت این قهرمان ملی ایرانی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ، اسلحه کمری‌ و قطار فشنگ نمایش می‌دهد.

آدرس موزه فرش ایران

تاریخچه دقیقی از بافت این فرش در دست نیست اما طبق گفته کارشناسان و با توجه به شمسه بالای تصویر میرزا که کتیبه‌ای با عبارت و نام کارخانه ملا محمود دیده می‌شود، به نظر می رسد که در اواخر دوران قاجار بافته شده باشد.

آدرس موزه فرش تهران

آدرس موزه فرش تهران: تهران، میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی ضلع جنوبی شرقی چهارراه، موزه فرش ایران (ضلع شمال غرب پارک لاله)

موزه فرش همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ میزبان علاقه مندان به فرش و قالی است و فقط در ایام سوگواری ها و روزهای دوشنبه تعطیل است.
عکاسی بدون فلش در محیط موزه آزاد است.
تلفن تماس موزه فرش : ۸۸۹۶۲۷۰۳

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x