مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب زندگانی فاطمه زهرا دکتر سید جعفر شهیدی

معرفی کتاب زندگانی فاطمه زهرا نوشته دکتر سید جعفر شهیدی

کتاب «زندگانی فاطمه زهرا» نوشته دکتر سید جعفر شهیدی گزارشی از زندگی دختر پیامبر (ص) است که در ضمن آن رویدادها و تحلیل‌ هایی نیز ارایه شده است.

معرفی کتاب زندگانی فاطمه زهرا نوشته دکتر سید جعفر شهیدی

درباره نویسنده

دکتر سید جعفر شهیدی

سیدجعفر شهیدی در سال ۱۲۹۷ در بروجرد به دنیا آمد و در ۲۳ دی ۱۳۸۶ در تهران درگذشت. دکتر شهیدی رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.

دکتر جعفر شهیدی از شاگردان برجسته علی‌ اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. او همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سید حسین طباطبایی بروجردی و سید ابوالقاسم خویی تحصیل کرد و درجه اجتهاد داشت.

او به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از کتاب‌های وی به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و جایزه دریافت کرده اند.

درباره کتاب زندگانی فاطمه زهرا

 

کتاب زندگانی فاطمه زهرا نوشته دکتر سید جعفر شهیدی گزارشی از زندگی دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که در ضمن آن رویدادها و تحلیل‌ هایی نیز ارایه شده است.

دکتر شهیدی از عصر پیامبر آغاز کرده و تا شهادت حضرت زهرا و حوادث پس از آن را نیز بررسی کرده است. اصل کتاب و خلاصه آن بارها از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ شده است.

سید جعفر شهیدی در این کتاب بیش از ۷۰ منبع از شیعه و اهل سنت را به‌ کار گرفته است. کتاب زندگانی فاطمه زهرا بدون فصل‌بندی خاصی تدوین شده است، اما مطالب آن با ترتیب تاریخی از زمان پیامبر اسلام آغاز شده و تا شهادت حضرت زهرا پیش رفته است.

 

برشی از کتاب

موضوع این کتاب گزارشی از زندگانی دختر پیغمبر است؛ بزرگ ترین بانوی اسلام فاطمه یا فاطمه زهرا. ولی خواننده خواهد دید آنچه در این مجموعه فراهم آمده، تنها سرگذشت زندگی شخصی نیست؛ رویدادهایی است آموزنده و عبرت آمیز، هرچند گزارش زندگی شخصیت های بزرگ و برجسته تاریخ خود درسی آموزنده است. آنچه در این صفحات می خوانید تحلیلی از چند حادثه شگفت است که قرن ها پیش از زمان ما رخ داده است، اما اگر قهرمانان این حادثه ها را از حادثه ها جدا کنیم، خواهیم دید آن حادثه ها در طول تاریخ حتی در زمان ما نیز در گوشه ای از جهان رخ داده است و می دهد. اگر زمان و مکان رویدادهایی که درباره آن سخن می گوییم، با ما فاصله بسیار دارد، آثاری که از آنها به جای مانده نه تنها دیرینگی نگرفته، بلکه تازگی خود را همچنان نگاه داشته است و شما پس از خواندن این کتاب خواهید دید آنچه می گویم گزاف یا اغراق نیست.

 

شما نیز اگر کتاب زندگانی فاطمه زهرا را مطالعه کرده اید، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب زندگانی فاطمه زهرا نوشته دکتر سید جعفر شهیدی لذت ببرید و برای مطالعه سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x