مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سیر تکامل بلاکچین

بررسی سیر تکامل در نسل های مختلف بلاک چین

اولین نسل بلاک چین برای بیت کوین است و بعد از آن نسل های دوم و سوم آمدند. البته با رشد تکنولوژی در این زمینه می توان انتظار رشد روزافزون این فناوری را داشت. بلاک چین را می توان به عنوان انقلاب چهارم در فناوری اطلاعات بعد از کامپیوتر، اینترنت و شبکه های اجتماعی عنوان کرد.

نسل های بلاک چین

 بلاک چین ها با هدف اصلی حذف نهادهای واسط و تایید کننده تراکنش ها بیش از ۱۱ سال از پیدایش آن ها می گذرد. همین طور که می دانید ارزهای دیجیتال این روزها برای بیشتر ما آشنا هستند ولی ممکن است در مورد بلاکچین ها و نسل های آن و عملکرد آن سوالاتی وجود داشته باشد.

اولین نسل بلاک چین برای بیت کوین است و بعد از آن نسل های دوم و سوم آمدند. البته با رشد تکنولوژی در این زمینه می توان انتظار رشد روزافزون این فناوری را داشت.

بلاک چین را می توان به عنوان انقلاب چهارم در فناوری اطلاعات بعد از کامپیوتر، اینترنت و شبکه های اجتماعی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

نسل اول بلاک چین

«بیت کوین و ارزهای دیجیتال»

ایده اصلی به وجود آمدن نسل اول بلاک چین، حل کردن مشکلات بزرگی مانند تولید ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بود و اولین کاربرد آن در حوزه‌های مالی پدیدار شد. در واقع هدف اساسی توسعه دهندگان بیت کوین ایجاد ارزی بود که می‌توانست بدون وجود هیچ نهاد واسطی برای انتقال وجوه از یک فرد به فرد دیگری استفاده شود.

فناوری که بدون حضور شخص ثالث، برای تبادل سریع و امن پول میان دو نفر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در نوع خودش یک اختراع شگفت انگیز بود.

بلاکچین وظیفه انتقال مالکیت داده‌ها و ثبت تراکنش‌ها را بر عهده داشت و بیت کوین با ایجاد یک شبکه همتا به همتای بدون نیاز به اعتماد، این موضوع را محقق کرد. بر همین اساس نسل اول بلاک چین با تمرکز بر روی انتقال ارزش، نگهداری دفتر کل و ارائه یک سیستم پرداخت ایده آل به وجود آمده است. از جمله نمونه‌های به کارگیری از نسل اول بلاک چین می توان به بیت کوین، لایت کوین، مونرو و دش اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین متن باز بودن آن است. مخترع بیت کوین، فردی که با نام ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود، با متن بازکردن کدهای بیت کوین این فرصت را در اختیار همه‌ علاقه‌مندان قرار داد تا از آن الگوبرداری کرده و پروژه‌های جدیدتری ایجاد کنند.

این موضوع سبب شد تا زمینه‌های گسترده‌ای برای ایجاد نسل‌های بعدی بلاکچین فراهم شود و برنامه نویسان و توسعه دهندگان قادر باشند نسل بعدی بلاک چین را با توجه به مشکلات و نواقص نسل اول بهبود بخشند و پیشرفت تکنولوژیکی عمده‌ای را در زمینه کنترل تراکنش‌ها به وجود آورند.

نسل های مختلف بلاکچین
تکامل نسل های مختلف بلاک چین

 

بیت کوین مهم ترین پروژه نسل اول بلاک چین

بیت کوین اولین و معتبرترین ارز رمزنگاری شده است که توسط یک فرد یا گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد گردید و به عنوان اولین ارز دیجیتال غیر متمرکز برای انجام تراکنش، بدون حضور بانک مرکزی یا نهاد مرکزی طراحی شده است؛ بیت کوین یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول های رایج امروزی (پول‌های فیات) ارائه کرده است، با این حال هنوز از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان یک واحد پول قانونی به رسمیت نشناخته است.

بیت کوین از یک شبکه همتا به همتا استفاده می‌کند و در آن تراکنش‌ها به صورت مستقیم و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.

 بیشتر بخوانید: درباره ارز دیجیتال اتریوم چه می دانید؟

 

نسل دوم بلاک چین

 «اتریوم و قراردادهای هوشمند»

تمرکز اصلی نسل دوم بلاکچین بر روی نگهداری دارایی‌ها در شبکه بلاکچین است. نسل دوم بلاک چین، قراردادهای هوشمند را معرفی کرده و امکان انجام تراکنش‌های قابل تنظیم براساس نیازهای طرفین را فراهم کرده است.

همچنین در این نسل هر کسی می‌تواند نسبت به صدور سهام در بستر بلاک چین اقدام نماید. این سهام‌ها می‌توانند برای دریافت سود یا اعطای حق رأی به صاحبان آنها مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع به طور کامل با روند فعلی جذب سرمایه جمعی و اقتصاد مشارکتی (sharing economy) تطابق دارد.

نسل دوم بلاک چین از ایده ثبت تراکنش ها بر روی بلاک چین نمونه و گسترش آن به زبان‌های برنامه نویسی دیگر استفاده می‌کند.

ارزهای دیجیتال اتریوم، اتریوم کلاسیک، نئو و QTUM نمونه‌هایی از این نسل هستند. برای درک بهتر این مفهوم، در مورد اتریوم که یکی از ارکان اصلی شکل گیری بلاک چین نسل دوم است توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

اتریوم در حقیقت یک راهکار برای اعمال قوانین اختیاری برای مالکیت، تعیین فرمت‌های تراکنش و توابع انتقال وضعیت است که خروجی جدید را با در نظر گرفتن وضعیت بلاک چین و تراکنش تولید می‌کند.

همانند بیت کوین، اتریوم نیز از یک شبکه بلاک چین عمومی توزیع شده استفاده می‌کند؛ ولی اهداف و قابلیت‌های این دو شبکه با یکدیگر متفاوت است. به کارگیری اتریوم باعث شد که بلاک چین به زیرساختی تبدیل شود که ‌بتواند سرویس‌هایی بیشتر از تراکنش‌های ساده ارزهای دیجیتال را انجام دهد.

همچنین با بهره‌گیری از اتریوم امکان ذخیره سازی برنامه‌های کد شده بر روی بستر بلاک چین فراهم شد تا به عنوان قراردادهای هوشمند به کار گرفته شوند. این قراردادها شامل تمامی شرایط و ضوابط توافقات دنیای واقعی هستند که برای تمامی شرکت کنندگان شفاف و قابل مشاهده خواهند بود.

پلتفرم اتریوم می‌تواند سرورها و فضاهای ابری را با اتصال هزاران گره در سراسر جهان جایگزین کند. اتریوم در نقشه راه خود اعلام کرده است که قصد دارد تا عملکرد‌های یکسانی را برای همه کاربران در سراسر جهان فراهم کند و امکان رقابت برای ارائه سرویس در این زیرساخت را مهیا کند. نکته ای که باید بدانید این است که اتریوم از بسترهای مورد علاقه برای عرضه اولیه سکه (ICO) نیز است.

از دیگر قابلیت‌های اتریوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد برنامه های کاربردی غیرقابل توقف با استفاده از پلتفرم غیرمتمرکز
  • پول هوشمند، کیف پول هوشمند
  • زبانی جدید برای قراردادهای هوشمند
  • امکان شروع پروژه توسط فروش جمعی و بدون نیاز به اعتماد
  • ایجاد سازمان خودمختار دموکراتیک
  • ایجاد انواع جدیدی از برنامه های کاربردی غیرمتمرکز

از جمله مهم ترین مشکلات نسل دوم بلاک چین می‌توان به مقیاس‌ پذیری، قابلیت همکاری، پایداری، حاکمیت و حریم خصوصی اشاره کرد که تلاش‌ها برای حل و بهبود این مشکلات منجر به تولد نسل سوم بلاک چین شد.

تکامل نسل های اول، دوم و سوم بلاک چین
تکامل نسل های مختلف بلاک چین

نسل سوم بلاک چین

 «ارتباط میان بلاک چین‌ها»

یکی از مهم ترین مشکلات نسل دوم بلاک چین مسئله مقیاس‌پذیری بود. مقیاس‌پذیری توکن در نسل سوم بلاک چین، توسط بهبود تعداد تراکنش در دقیقه، تخصیص منابع و مقیاس داده، بر طرف شده است. در نسل سوم به بلاک چین‌های مختلف این امکان داده می شود تا با یکدیگر ارتباط داشته و مجموعه ای از اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند.

همچنین در این نسل امکان تعریف لایه‌های مختلف برای مدیریت توافقات، انجام تراکنش‌ها و ارتباط با دیگر بلاک چین‌ها فراهم شده است. این عملکرد لایه‌ای سبب افزایش امنیت، جلوگیری از کاهش سرعت و به خطر افتادن عملکرد بلاکچین می‌شود که از مهمترین مشکلات بلاک چین اتریوم (نسل دوم) در زمان راه‌ اندازی توکن جدید به شمار می‌رود.

نسل سوم بلاک چین نسلی است که می‌تواند به تعداد بالایی از کاربران خدمات ارائه کند و فرایند خود حاکمیتی را توسعه بخشد. شبکه عظیم بیت کوین موجب شده است تا به قوی‌ترین، امن‌ترین و غیرمتمرکزترین شبکه تبدیل شود.

اما با این حال زمانی که این شبکه با حجم بالایی از تراکنش‌ ها رو به رو می‌شود، مشکل مقیاس‌پذیری آن به وضوح قابل مشاهده است.

علاوه بر این رشد هر چه بیشتر شبکه بیت کوین موجب غیرمتمرکزتر کردن آن نیز شده و این موضوع دستیابی به اجماع برای مسائل پیش رو را سخت کرده است. بنابراین می توان گفت که نسل سوم بلاک چین اصطلاح مقیاس‌پذیری را تعبیر کرده و دستیابی به اجماع را تسهیل می کند.

بر همین اساس پایداری به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی نسل سوم شامل سه مؤلفه اصلی است:

کاربران چگونه هزینه نگهداری شبکه را پرداخت می کنند،

چگونه تمام جنبه‌های توسعه شبکه را اولویت بندی می‌کنند

چگونگی تصمیم گیری‌های زیربنایی صورت می گیرد

غلبه بر این مشکلات یکی از بزرگترین مسائل پیش روی فناوری بلاک چین بود که توسط پروژه‌هایی مانند کاردانو مرتفع گردیده است.

کاردانو (Cardano) از بلاک چین‌های نسل سوم استفاده می‌کند و به عنوان یک پلتفرم تکنولوژیکی، از قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های مالی مورد استفاده افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان برخوردار است. این پلتفرم در چندین لایه ساخته شده است که موجب حفظ انعطاف پذیری سیستم و تسهیل ارتقاء آن از طریق انشعاب نرم می‌شود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x