مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

مهم است که قبل از آن‌که خودتان برای چهارشنبه‌ سوری آماده شوید، پت خود را برای این رویداد آماده کرده و مقدمات لازم را فراهم کنید. در اینجا به روش‌های کنترل ترس حیوانات خانگی و نکاتی که باید قبل از چهارشنبه‌سوری به خاطر داشته باشید، می‌پردازیم.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

چگونه به پت‌ها کمک کنیم چهارشنبه‌‌ سوری آرامی داشته باشند؟

مهم است قبل از آن‌که خودتان برای چهارشنبه‌ سوری آماده شوید، پت خود را برای این رویداد آماده کرده و مقدمات لازم را فراهم کنید.

در اینجا به روش‌های کنترل ترس حیوانات خانگی و نکاتی که باید قبل از چهارشنبه‌ سوری به خاطر داشته باشید، می‌پردازیم.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۱– برای آنکه آمادگی لازم را در حیوان خود ایجاد کنید، می‌توانید از چند روز قبل از چهارشنبه‌سوری او را به صداهای کمی بلند عادت دهید.

برای استفاده از این روش می‌توانید روزانه از موسیقی‌های آرامش‌بخش و البته مورد علاقه‌ حیوان خود کمک بگیرید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها

با اجرای این ایده خیالتان تا حدی راحت خواهد بود. چرا که حیوان از قبل با سر و صدای زیاد تا حدی آشنا شده‌ است. همچنین صداهایی شبیه به ترقه برای او پخش کنید و هر روز تا حدی صدای آن را بلندتر کنید.

۲– دقت داشته باشید هدایا و توجه زیاد شما مخصوص چنین روزهای سرشار از استرس است. (نه همیشه) زیرا این رفتار محبت‌آمیز شما به پت، احساس قدرت و توانی بیشتری می‌دهد و او کاملا درک می‌کند که برای غلبه بر ترس خود تنها نیست.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها

۳– بالا‌بردن سطح فعالیت‌ بدنی پت

در روزهای آتش‌بازی، ورزش روزانه (فعالیت بدنی) حیوان خود را از حد معمول افزایش دهید و تا قبل از شروع سر و صدا، با گردش طولانی، توپ بازی و دویدن او را کاملا خسته کنید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌هاچهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها

خستگی باعث نیاز حیوان به استراحت و کم شدن فعالیت بدن شده که در کاهش اضطراب و ترس بسیار موثر است.

۴– اگر شما هر شب پت خود را برای گردش و انجام عمل دفع به بیرون از منزل می برید، مطمئن شوید قبل از شروع آتش‌بازی به خانه باز خواهید گشت و یا به محیطی خواهید رسید که او در آن محیط احساس امنیت می‌کند.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۵– نگه داشتن پت در داخل منزل و ایجاد مخفیگاه

هرگز حیوان خود را با خود برای تماشای آتش بازی به خارج از منزل (حیاط، پارکینگ مشرف به خیابان، حتی جلوی در منزل) و هر مکانی که در آن ترقه انداخته می‌شود، نبرید. خیلی از پت‌ها در این شب‌ها به علت ترس از صدا و نور از کنار صاحب خود فرار کرده و در شلوغی گم می‌شوند.

۶– حتی اگر سگ شما نگهبان است و جثه‌ی بزرگی دارد، او را به داخل منزل انتقال دهید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از سگ ها و گربه ها

اگر امکان ورود سگ به منزل وجود ندارد، حیوان را در انبار یا هر محیط امنی دیگری قرار دهید و مطمئن شوید سگ امکان فرار از آن و آسیب رساندن به خود را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: چهارشنبه‌ سوری و ترس پت‌ها

۷حیاط حصاردار یا فنس کشیده شده محیط مناسبی در زمان آتش‌بازی برای پت‌ها نیست. چون پتی که احساس ترس شدید پیدا کند، به راحتی از زیر یا روی آن‌ها فرار کرده و اگر موفق به فرار نشود صدمه‌ی جدی به خود وارد می‌کند.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها

۸– از رفتن به مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا به همراه حیوان خود جدا خودداری کنید. کنترل حیوانات در چنین شرایطی تقریبا غیرممکن است.

به هیچ عنوان در این شرایط پت خود را در خانه تنها نگذارید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از گربه ها

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۹ مکانی را برای پت خود مشخص کنید که صدای بلند آتش‌بازی در آن محیط به گوش نرسد.

شب چهارشنبه‌ سوری، یک اتاق جداگانه ترجیحا بدون پنجره و به دور از خیابان برای نگهداری حیوان خود در نظر بگیرید. مطمئن باشید که درها و پنجره‌ها بسته است. با انجام این کار تا حد زیادی مانع از رسیدن سر و صداهای هولناک به حیوان می‌شوید. بهتر است پرده‌ها را نیز بکشید تا حیوان نورهای چشمک‌زن و شدیدی که در زمان آتش‌بازی تولید می‌شود را نبیند.

catdog1

۱۰– در صورتی که اطراف محل زندگی شما احتمال تغییر شدت نور به دلیل ترقه و آتش وجود دارد، می‌توانید حیوان را در یک محیط کاملا روشن نگهدارید. در این صورت او کمتر متوجه تغییر رنگ‌ها شده و کمتر استرس می‌گیرد.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۱۱– چند خوراکی تشویقی مورد علاقه‌ی حیوان را در اختیارش قرار دهید. حتی می توانید اسباب‌بازی یا خوراکی‌های جویدنی در اختیار سگ‌ها قرار دهید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها

زیرا عمل جویدن باعث سرگرم شدن حیوان شده و سطح ترس و استرس را کاهش می‌دهد.

اگر علاقمند به دنیای حیوانات هستید، با کلیک روی عکس زیر وارد این دنیای پر رمز و راز شوید.

دنیای حیوانات

۱۲ منحرف‌کردن ذهن پت از علت ترس

اگر همچنان سر و صداهای خارج از منزل باعث اضطراب حیوان می‌شود. سعی کنید با استفاده از صداهای روزمره مانند: صدای تهویه‌ی هوا، تلویزیون، رادیو و… حواس او را از محیط خارج پرت کنید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

بیشتر بخوانید: چهارشنبه‌ سوری و پرندگان

۱۳– سرگرم‌کردن و بازی‌کردن با حیوان

یکی از بهترین روش‌هایی است که موجب آرام شدن پت شما می‌شود. سعی کنید با برقراری یک رابطه‌ی دوستانه با او متوجه‌اش کنید که در کنارش هستید و خطری او را تهدید نمی‌کند.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هاbig dog in home

۱۴– استفاده از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌ پت

این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کنترل ترس پت شماست.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هاچهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها
اگر تصور می‌کنید حیوان شما با قرارگیری در برخی از شرایط خاص دچار ترس و وحشت می‌شود، بهتر است که همیشه تعدادی از وسایل مورد علاقه‌اش را همراه خودتان داشته باشید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۱۵حذف تنبیه و درک شرایط روحی و جسمی پت‌ با استفاده از نوازش

اگر پت شما به علت ترس از آتش‌بازی و صداهای بلند رفتار و صداهای غیر طبیعی از خود نشان داد، هیچگاه نباید حیوان را مورد تبیه قرار دهید.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هاچهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

هرگونه تنبیه شامل: ضربه‌ای کوچک بر پشت یا بینی سگ، فرمان نشستن زمانی که سگ تلاش می‌کند خود را به محیطی امن برساند و یا داد کشیدن بر سر حیوان. این رفتارهای تنبیه‌گونه‌ی شما نه تنها کمکی به تغییر رفتار او نمی‌کند بلکه باعث افزایش میزان ترس و استرس حیوان نیز می‌گردد.

۱۶– به جای تنبیه با بیانی آرام و نوازش پت‌ را به آرامش دعوت کنید.

نزدیکی بدن پت به بدن صاحبش آرامش بیشتری به او می‌دهد.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هاچهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۱۷– اگر در زمان آتش بازی پت شما خود را در مکانی (زیر تخت، زیر میز) مخفی کرد، حیوان را به زور از مخفیگاهش خارج نکنید. مخفی شدن باعث آرامش او می‌شود.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هاچهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

شما می توانید برای ایجاد آرامش بیشتر، قبل از شروع آتش‌بازی با قرار دادن باکس و یا پتو در زیر تخت یا هر مکان دور از دسترس و کم رفت‌ و‌ آمد، محیطی مناسب برای مخفی شدن حیوان فراهم سازید.

نگران نباشید و اجازه دهید او در این مخفیگاهی که خود انتخاب کرده بماند. بعد از متوقف شدن سر و صداهای آتش‌بازی و بازگشت محیط به حالت اولیه، حیوان مجددا احساس امنیت کرده و از پناهگاهش خارج می‌شود.

۱۸– اگر در منزل خود نیستید، بهتر است منزل فردی را برای آتش‌بازی انتخاب کنید که پت شما با آن‌ها آشنا است.

۱۹– اگر قرار است در شب چهارشنبه سوری به مکانی بروید که پت شما با آن محیط آشنا نیست، قبل از شروع آتش‌بازی چند بار در روز، پت را به آن محیط ببرید تا با آ‌ن‌جا آشنا شود، تا در شب احساس ترس و غریبگی نسبت به محیط نداشته باشد.

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ها - مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

چهارشنبه‌ سوری و مراقبت از پت‌ ها

۲۰– پت شما نباید استرس جابجایی، غریبگی و ترس را همزمان تجربه کند.

مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هامراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

۲۱– صحبت با یک دامپزشک اگر حیوانی با روحیه‌ی حساس دارید.

talk to vet

 

واکنشی که هر حیوان در مقابله با احساس ترس از خود نشان می‌دهد با حیوان دیگر متفاوت است. اگر با تجربه‌ی قبلی که از حیوانتان دارید، می‌دانید که در شرایطی شبیه به چهارشنبه‌سوری برای کنترل او مشکل خواهید داشت، حتما از یک دامپزشک برای گرفتن داروی مناسب کمک بگیرید.

۲۲– شما به عنوان صاحب، مسئول حیوان خانگی خود هستید و در هر شرایطی امنیت و آرامش او را باید بر شادی و خوشگذرانی خود ترجیح دهید. حتی اگر مجبور شوید در شب چهارشنبه‌ سوری در خانه بمانید.

مراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه هامراقبت از سگ ها - مراقبت از گربه ها

 

جشن ما، فرار حیوانات

در نهایت لازم به ذکر است که نه تنها آلودگی صوتی ناشی از چهارشنبه‌سوری بلکه آلودگی محیطی که از این کارناوال به جا می‌ماند، همچنان برای حیوانات آسیب‌ زننده است.

نور ۴سوری ۱

هم‌زمان با برگزاری جشن ما حیوانات تصمیم به کوچ گرفته و محل زندگی خود را ترک می‌کنند. همین مسئله نیز یکی دیگر از مواردی است که در خصوص چهارشنبه‌سوری و حیوانات‌خانگی باید در نظر داشت.

به همین خاطر توصیه می‌شود که از آلوده کردن محیط زیست در هنگام برگزاری این جشن تا حد امکان خودداری کنید، چرا که باقیمانده‌ی خاکستر آتش و سایر زباله‌ها، در بسیاری از موارد آسیب جبران‌ناپذیری به حیوانات وارد می‌کند.

فردای ۴سوری۲

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه امسال نیز رو به پایان است، در این مقاله به بررسی موضوع چهارشنبه‌ سوری و حیوانات خانگی و نکاتی که در رابطه با این جشن باید در نظر داشته باشید، پرداختیم. همان‌ طور که گفته شد، حساسیت حیوانات به صدا و نور خیلی بیشتر از انسان‌ها است. همین مسئله موجب ایجاد ترس و اضطراب در حیوان و در بدترین حالت مرگ وی می‌شود.

به همین خاطر توصیه می‌شود که با روش‌های کنترل ترس در حیوانات خانگی آشنا بوده و آن‌ها را از همهمه و شلوغی چهارشنبه‌ سوری تا حد امکان دور نگهدارید.

صدای ناگهانی انفجارهای چهارشنبه‌سوری می تواند باعث بروز سکته نه تنها در حیوانات خانگی بلکه در حیوانات شهری مثل گربه‌ها، سگ‌ها و روباه‌ها شود. حیواناتی که در خیابان هستند علاوه‌ بر وحشت، در معرض آسیب به چشم و آتش‌سوزی هستند.

سگ و اسیب در ۴سوری

ایجاد ترس در این حیوانات می‌تواند به حدی باشد که بچه‌های تازه متولد شده را رها کنند، هنگام فرار تصادف کنند، به شدت صدمه ببینند و حتی جانشان را از دست بدهند. رفتار تهاجمی و حتی ایست قلبی در حیواناتی که در معرض صدای زیاد هستند، دیده می‌شود.

در برگزاری رسوم و آیین‌های ملی گاهی فراموش می‌کنیم که دیگر موجودات زنده از گیاه تا حیوانات هم حق زندگی دارند.

all animals3
در این شرایط حیوانات از همه‌جا بی‌خبر، بیش از هر موجود دیگری می‌ترسند و آسیب می‌بینند.

امید است با اجتناب از انفجار ترقه ضمن پاسداری از آیین باستانی چهارشنبه‌سوری، موجبات آسایش همه‌ی موجودات زنده را فراهم آوریم.

چهارشنبه سوری و نگهداری و مراقبت از پت ها

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x