مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی جزیره آشوراده گلستان / تنها جزیره ایرانی دریای خزر

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان ثبت شد و در کنوانسیون جهانی رامسر یکی از تالاب‌های مهم جهان به حساب آمد.

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی جزیره آشوراده استان گلستان اختصاص دارد.

جزیره آشوراده استان گلستان

لفظ آشوراده در زبان ترکمنی به معنای «جزیرهٔ آشور» است و دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) {آشیرآدا = آشوراده} است. ترکمن‌ها به این جزیره «مال آشیر» هم می‌گویند؛ زیرا در زمان‌های قدیم از ساحل بندر ترکمن دام‌های خود را جهت چراندن به جزیره می‌رساندند و در این لفظ «مال» به معنای «دام» و «آشیر» به معنای مصدری «رساندن» است.

آشوراده در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان ثبت شد و در کنوانسیون جهانی رامسر یکی از تالاب‌های مهم جهان به حساب آمد. این جزیره یکی از اعضای پناهگاه حیات وحش است. زیستگاه‌ نمونه گونه‌های جانوران وحشی که از اهمیت زیست‌محیطی و ملی برخوردار است و با نام پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شوند. این زیستگاه‌ها محیط‌ های مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه در ارتباط با جانوران وحشی هستند.

 جزیره آشوراده استان گلستان
تصاویر جزیره آشوراده استان گلستان

جزیره آشوراده بندر ترکمن استان گلستان

برخی از مورخان اعتقاد دارند که جزیره آشوراده همان جزیره آبسکون بوده‌ که در زمان حمله مغول به ایران، سلطان محمد خوارزمشاه به این جزیره گریخت و همان‌جا در سال ۱۲۲۰ میلادی درگذشت. این شبه جزیره در زمان صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره ساخته شد.

در سال ۱۸۳۷ این جزیره با وجود اعتراض ایران به دست نیروهای روسیه اشغال شد. پس از این اشغال، نیروهای روسی تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند.

جزیره آشوراده استان گلستان
تصاویر جزیره آشوراده بندر ترکمن

محدوده آشوراده در اثر بالا آمدن سطح آب دریاچه خزر توسط کانال طبیعی «خزینی» به صورت جزیره آشوراده از شبه جزیره میانکاله جدا شده‌است. به این ترتیب، جزیره آشوراده بندر ترکمن از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به «تنگه چپق‌اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: روستای ماسوله گیلان از شگفتی های زیبای شمال ایران

آشوراده در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده‌است، آمده که با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده‌است.

ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد برابر ۲۶ متر است. جزیره با آب و هوای معتدل در ۵ کیلومتری غرب بندر ترکمن قرار دارد. طول جغرافیایی آشوراده برابر ۵۳٫۸۵۰۰ و عرض جغرافیایی آن ۳۶٫۸۳۳۳ است. جزیره آشوراده بندر ترکمن در میان کاله بندر ترکمن قرار گرفته و با بندر ترکمن حدود ۱۰ کیلومتر و تا گرگان حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

جاهای دیدنی گلستانپوشش گیاهی جزیره آشوراده استان گلستان بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند. گراز و نوعی اسب وحشی در این جزیره زندگی می‌کنند که توانایی خوردن آب شور دریا را دارند و طول عمر بسیار کمی دارند.

جاهای دیدنی گلستاننکته قابل توجه و با ارزش جزیره آشوراده استان گلستان این است که حدود ۴۰% خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید. این جزیره به لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در برهه های زمانی مختلف نقش مهمی را در تاریخ ایران و منطقه بازی کرده و در حال حاضر هم به عنوان یکی از جاذبه گردشگری مهم و دیدنی در شمال ایران در حال ایفای نقش است.

جزیره آشوراده استان گلستان
تصاویر جزیره آشوراده استان گلستان

جزیره آشوراده کجاست

به منظور دسترسی به جزیره آشوراده در گلستان می بایست به سمت بندر ترکمن بروید که اگر از تهران حرکت کنید حدود ۳۸۷ کیلومتر مسیر در پیش دارید. مسیری که باید پیش بگیرید از جاده فیروزکوه به قائم شهر، ساری و بعد به بهشهر برسید و بعد از آن به سمت گلوگاه و کردکوی و سپس وارد بندر ترکمن خواهید شد، از اسکله‌ بندرترکمن با قایق می توانید به آشوراده برسید.

 

امیدواریم از مطالعه معرفی جزیره آشوراده استان گلستان لذت برده باشید.

بیشتر بخوانید: جنگل ارسباران از جاذبه های طبیعی تبریز

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x