مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
جنگل حرا چابهار

معرفی جنگل حرا چابهار

جنگل حرا در 120 کیلومتری شهر چابهار قرار دارد. نام دیگر جنگل حرا "جنگل مانگرو" است و بخشی از آن هم در خاک پاکستان قرار دارد.

جنگل حرا چابهار (جنگل مانگرو)

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی جنگل حرا چابهار استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

جنگل حرا چابهار کجاست؟

یکی از مناطق زیبا و از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان جنگل های مانگرو گونه حرا است که بسیار چشم نواز بوده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. جنگل حرا در ۱۲۰ کیلومتری شهر چابهار قرار دارد.

نام دیگر جنگل حرا “جنگل مانگرو” است و بخشی از آن هم در خاک پاکستان قرار دارد.

جنگل حرا چابهارجنگل حرا از درخت و درختچه ‌هایی تشکیل شده که در مرداب‌ های نواحی گرم رشد می‌کنند و با این که در آب شور قرار دارند، اما آب را شیرین کرده و از آن تغذیه می‌کنند. هنگامی که از کنار این درختان عبور کنید، گل‌های زیبا و معطر در کنار میوه‌ هایی به شکل بادام توجه را به خود جلب خواهد کرد. میوه درختان جنگل حرا واقعا خوشمزه بوده و عطر دلپذیر گل‌های آن هم می‌تواند لحظات روح‌ بخشی را برای شما رقم بزند.

در فصل‌های بهار و تابستان، زنبورها برای تهیه عسل از شهد این گل‌های معطر استفاده می کنند؛ می‌توانید کندوهای آن‌ها را که سرشار از عسل تازه و خوشبو است را در لابه‌لای درختان مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: ارگ بم کرمان بزرگترین سازه خشتی جهان

حرا درخت یا درختچه‌‏ای است با برگ‌ های همیشه سبز چرمی که سطح فوقانی برگ سبز رنگ و سطح تحتانی برگ خاکستری روشن و کُرک دار است. در جنگل‌های حرا گل‌ها شبیه گل‌های شاه‌پسند و میوه به شکل کپسول تخم مرغی است که درون آن یک دانه وجود دارد و با دو شکاف باز می‏‌شود؛ گلدهی در دو فصل بهار و پاییز صورت می‏‌گیرد.

حرا گونه‏‌ای آفتاب ‌پسند است که بستگی به شرایط زیستی به بلندی پنج تا ۱۰ متر می‏‌رسد، ریشه در این گونه سطحی و مشتمل بر یک ریشه عمودی کوتاه و تعداد زیادی ریشه جانبی مورب است.

جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار (جنگل مانگرو)

حرا دارای ریشه ‎‏های هوایی به نام ریشه‏‎های تنفسی است. وسعت جنگل‌ حرا در چابهار ۳۵۰ هکتار است.

جنگل حرا با اکوسیستمی که ایجاد می‌کند پناهگاه بسیاری از آبزیان منطقه است. البته بهتر است بدانیم که جنگلی به همین نام در جزیره قشم ایران هم وجود دارد.

جز و مد آب دریای عمان یکی از صحنه‌های دیدنی و فوق‌العاده جذابی ا‌ست که در این جنگل زیبا می‌توان مشاهده کرد، اما یک تفاوت مهم با جزر و مدهایی دارد که در جنوب ایران مشاهده می‌شود و آن هم مشاهده تاج درختانی است که هنگام مد به زیر آب رفته و هنگام جزر از آب خارج می‌شوند.

روش تکثیر درختچه ‌های جنگل حرا به این صورت است که دانه‌ها روی درخت مادر رشد می‌کنند و پس از مدتی خود را جدا کرده و در آب قرار می‌گیرند؛ واقعا حیرت‌انگیز است و چیزی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

جنگل حرا چابهارمشاهده دلفین‌هایی که از دریای عمان وارد خلیج می‌شوند، یکی از صحنه‌های دیدنی در جنگل حرا است که می‌تواند جذابیت این نقطه گردشگری را افزایش دهد. همچنین پرواز فلامینگوها و پرندگانی همانند عقاب ماهیگیر و پلیکان هم توانسته به جذابیت این جنگل زیبا اضافه کند.

قایق‌سواری در جنگل حرا چابهار (جنگل مانگرو)

جنگل حرا چابهار به عنوان یکی از مناطق گردشگری فوق‌العاده زیبای کشور به حساب می‌آید و قطعا امکاناتی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان قایق‌سواری اشاره کرد. با اینکه نمی‌توانید مکان خاصی برای خرید خوراک پیدا کنید، اما بازار گشت ‌و‌ گذار در خلیج و مسیر‌های پر از پیچ ‌و‌خم آن داغ است.

بیشتر بخوانید: معرفی باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان

هنگامی که با قایق به میان آب بروید، مشاهده درختان و درختچه‌هایی که درون آب به حیات خود ادامه می‌دهند، جذابیت زیبایی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. البته بهترین زمانی که باید به این منطقه بروید، هنگام طلوع و غروب آفتاب است. زاویه نور خورشید می‌تواند صحنه‌ هایی جذاب خلق کند که تصویربرداران حاضر هستند برای ثبت آن‌ها، زمان زیادی را به انتظار بنشینند.

جنگل حرا چابهار

در حالت کلی باید زمستان و بهار را بهترین فصل برای سفر به این ناحیه و گشت و گذار در جنگل فوق‌العاده زیبای حرا به حساب آورد.

وجود فرودگاه در چابهار سبب شده تا امکان رفتن به این منطقه جذاب و دیدنی در سریع‌ترین زمان، امکان‌پذیر باشد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x