مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا کجاست؟

خانه تاریخی ملاصدرا یکی از بزرگترین فیلسوفان عالم اسلام در کهک قم، یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند بزرگ در این شهر است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی خانه ملاصدرا کهک در استان قم اختصاص دارد.

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا کجاست ؟

خانه تاریخی ملاصدرا یکی از بزرگترین فیلسوفان عالم اسلام در کهک قم، یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند بزرگ در این شهر است.

صدرالدین محمد ابن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا، در حدود سال ۹۸۰ هجری قمری در شهر شیراز به دنیا آمد. وی در سن ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و پس از تکمیل تحصیلات فلسفی و عرفانی خود، برای تهذیب نفس و سیر و سلوک و نیز به سبب مخالفت عده‏‌ای از علماء ظاهربین ناچار به ترک اصفهان شد و در قریه کهک در نزدیکی قم اقامت کرد.

بیشتر بخوانید: خانه داروغه مشهد بنایی زیبا از دوران قاجار

وی به دنبال تأسیس مدرسه خان در شیراز و درخواست والی فارس، به وطن خود بازگشت ولی در سن ۵۸ سالگی و به قولی در ۷۰ سالگی در بصره دار فانی را وداع گفت.

ملاصدرا که از ایشان با عنوان بنیان گدار حکمت متعالیه نیز یاد می شود، سرآمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است.

حکیم فرزانه جناب صدرالمتالهین مدت پانزده سال در کهک به سربرد. خانه آن بزرگمرد الهی در کهک تاکنون باقی و در میان مردمان آبادی معروف است.

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا واقع در روستای کهک

پس از طی مسافت ۱۲ کیلومتر از قم به طرف کاشان به دو راهی بخش کهک می‏ رسیم که با شاخصه فضاهای سبز و درختان زیادتر نسبت به پوشش گیاهی منطقه قابل تشخیص است. در ادامه این مسیر، پس از طی مسافتی ۲۰ کیلومتری در جهت ارتفاعات قهستان (کوهستان)، به کهک می‏ رسیم که دارای بافتی اصیل به همراه ساختمان‏ هایی است که از قدمت و اصالت قریه خبر می ‏دهد.

کهک نسبت به قم دارای آب و هوایی مطبوع ‏تر، بارندگی بیشتر و حاصل‏خیزی مناسب‏ تری است. با عبور از خیابان‏ های موازی، به نقطه‏ ای می ‏رسیم که بلندی درختان کهن آن نشان از قدمت آن حوزه دارد. در این قسمت بافت اصیل کهک نمایان می‏گردد.

برای یافتن خانه ملاصدرا در قم کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم که در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملاصدرا که در داخل یک باغ قرار دارد می‌رسیم.

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا در منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام واقع است و پیرامون آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده اند.

این بنا به صورت شبستانی طراحی شده که گرداگرد آن‌ را در چهارگوشه، حجره ‌ها و اتاق‌هایی در برگرفته‌اند و تزیینات بنا شامل گچبری شبه سجاده‌ای و مشبک‌های گچی در نورگیرهاست و در شرق خانه قنات نسبتاً پرآبی وجود دارد که جزیی از مجموعه خانه ملاصدرا محسوب می‌شود.

متأسفانه قسمت اعظم بنا تخریب شده و از هشت اتاق پیرامون شبستان تنها یک اتاق باقی مانده است که دو اتاق دیگر طی تعمیرات سال ۱۳۷۷ شمسی بازسازی شد.

بیشتر بخوانید: خانه بروجردی ها کاشان / خانه عشق دوره قاجار

در حال حاضر خانه ملاصدرا شامل یک گنبد و سه صفه است که به همراه قسمت ‏های مرمت شده اطراف، به عنوان خانه حکیم ملاصدرا مورد بازدید قرار می‏ گیرد. الحاقات و تصرفات بعدی در ادوار مختلف، تغییرات و صدمات کالبدی فراوانی را بر مجموعه باغ و بناهای همجوار وارد ساخته است، اما خوشبختانه مجموعه در کل از پتانسیل فراوانی برخوردار است.

  •  اولین آنها همان چهار صفه است با پی‏رنگ‏ ها و شواهد باقی مانده از کل اثر
  •  دومین عنصر شاخص مجموعه بنایی موسوم به عصاری است که در شمال غربی باغ قرار دارد که دارای ارزش معماری و فن‏آوری بالایی است.
  •  سومین بنا، بنای کوچکی است که در شمال شرقی باغ قرار دارد. (مسجد آقا)
  • شاخص دیگر مجموعه، عارضه طبیعی است به نام چال آقا که در جنوب غربی باغ قرار دارد و توسعه روستا را در این قسمت محدود کرده است.

عامل دیگری که بر ارزش ‏های مجموعه افزوده است، رشته قنات پر آبی است که در این محدوده ظاهر می ‏گردد. لذا با توجه به موارد مذکور، به نظر می ‏رسد که می ‏توان با حفظ و مرمت این مجموعه باستانی و توجه کافی به عارضه طبیعی ارزشمندی مانند چال آقا و تأسیساتی چون قنوات بر ارزش و اعتبار مجموعه باغ و خانه ملاصدرا افزود.

تصاویر خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا

خانه ملاصدرا

بیشتر بخوانید: معرفی روستای مصر واقع در خور و بیابانک اصفهان

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x