مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

همراهان محترم مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم اندکی با زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها دخنر امیرالمومنین علی علیه السلام، ملقب به عقیله بنی هاشم آشنا شویم.

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم اندکی با زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها دخنر امیرالمومنین علی علیه السلام، ملقب به عقیله بنی هاشم آشنا شویم.

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

حضرت زینب دختر امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم در سال پنجم‌ هجرى، روز ۵ جمادى الاول در مدینه، پس از امام حسین‌ علیه السلام به دنیا آمد.

بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب، توسط پیامبر اسلام صورت گرفت و جبرئیل از سوی خداوند این نام را به ایشان رساند.

زینب را مخفف‌ «زین اب‌» دانسته‌ اند، یعنى زینت پدر.

در آن زمان که صدیقه کبری سلام الله علیها این گوهر دریای عصمت و طهارت را حامله بود، حضرت ختمی مرتبت در مدینه نبود و به یکی از سفرها رهسپار بود. چون آن مظلومه از عالم رحم به عرصه وجود خرامید، حضرت فاطمه به امیرالمؤمنین علیه السلام پیغام فرستاد که چون پدرم در سفر است و حاضر نیست، این دختر را نام بگذار.

آن حضرت فرمود: من بر پدرت سبقت نمی گیرم، صبر فرمای که به این زودی باز خواهد گشت و هر نامی که صلاح بداند، می نهد. چون سه روز گذشت، رسول خدا مراجعت فرمود و به سرای عصمت کبری درآمد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام خدمت آن حضرت عرض کرد: یا رسول الله! حق تعالی جلّ جلاله دختری به دخترت عطا فرموده است؛ نامش را معین فرمایید.

فرمود: اگر چه فرزندان فاطمه اولاد من اند، لکن امر ایشان با پروردگار عالم است و من منتظر وحی هستم. در این حال جبرئیل نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله! حق تو را سلام می رساند و می فرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار، چه این را در لوح محفوظ نوشته ایم.

پیامبر قنداقه آن مولود گرامی را طلبید و به سینه چسبانید و ببوسید و نامش را زینب بگذارد و فرمود: وصیت می کنم حاضرین و غایبین امت را که این دختر را به حرمت پاس بدارند. همانا وی به خدیجه کبری مانند است.

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها
زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

حضرت زینب سلام الله علیها حتی در زمان کودکی و سنین پایین، دارای معرفتی والا و عالی بودند. روزی از پدر خویش، حضرت علی علیه السلام پرسیدند: آیا مرا دوست داری؟ حضرت علی فرمودند: آری، آن گاه آن حضرت در پاسخ پدر فرمود: دو محبت ـ محبت خدا و محبت فرزندان ـ در قلب مؤمن نمی گنجد. پس سر و اساس این دوستی و محبت به این دلیل است که محبت خالص و واقعی از آن خدا و شفقت و دلسوزی از آن فرزندان است و این علاقه و محبت به خاطر خدا است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در پاسخ، ایشان را تایید کرده و ستودند.

این میزان از معرفت آن هم در دوران طفولیت، نشان از یک شناخت عمیق باطنی در وجود زینب کبری دارد. در روز عاشورا، وقتی دست طفل خویش را گرفته و خدمت حضرت سیدالشهدا آورد و از آن حضرت استدعا کرد تا او را قبول کند، فرمود: اگر چنانچه جهاد و قتال بر زنان وارد شده بود، هر آینه هزار هزار جان نثار جانان می نمودم. چه معرفتی است که او را وا می دارد تا فرزند خردسال خویش را با دست خود در راه خدا قربانی کند و به خوبی روشن است که آنچه او را الگوی همیشگی صبر و ایثار معرفی نموده است، معرفت و شناخت والای او به خدای متعال و حجت اوست.

اینگونه بود که در همان زمان کودکی خوابی می بینند و جهت تعبیر آن خدمت پیامبر می رسند و می گویند: یا جدّاه در خواب دیدم که باد تندى وزید دنیا و آنچه در آن است تیره و تار شد و مرا از جایى به جاى دیگر حرکت مى‌داد، من از شدّت آن باد به درخت تنومندى تکیه دادم، در این هنگام آن درخت از جا کنده شد و بر روى زمین افتاد. به یکى از شاخه‌هاى نیرومند آن چسبیدم اما آن شاخه شکسته شد، به سراغ شاخه دیگرى رفتم آن هم شکست. به دو شاخه دیگر پناه بردم آن دو نیز شکستند و من از خواب بیدار شدم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله از شنیدن سخنان زینب اندوهگین شد و اشک غم از دیدگانش جارى شد؛ آنگاه فرمود: آن درخت که از ریشه کنده شد منم جدّ تو؛ و آن شاخه اوّل مادرت فاطمه، شاخه دوم پدرت على و آن دو شاخه دیگر برادرانت حسن و حسین هستند! دخترم! این خواب حکایت از آن دارد که دنیا از فقدان آنان تیره و تار مى‌شود و شما دچار مصائب و دشواری هاى فراوانى خواهید شد.

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها
زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها

حضرت زینب سلام الله علیها با عبداللَّه جعفر (پسر عموى خود) ازدواج می کنند. برخى از مورخین تاریخ این ازدواج را سال هفدهم هجرى مى‏ دانند. ثمره این ازدواج چهار و یا پنج فرزند است که دو تن از آنان به نام های محمد و عون در کربلا به شهادت رسیدند.

این بانوى بزرگ، داراى قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد و ورع، عفاف و شهامت فوق العاده بود، تا جایی که امام حسین‌ علیه السلام هنگام دیدار، به احترامش از جا بر مى ‌خاست.

آن حضرت را عقیله بنی هاشم و عقیله ‌الطالبین و عقیله القریش و عقیله النساء نیز لقب داده‌اند. مقام و استعداد و فهم و درایت زینب سلام الله علیها به قدری بالاست که دانشمندان بزرگ ایشان را به خاطر هوشمندی فوق العاده و قدرت شگرف مدیریت و پاسداری از آرمان های مقدس شهیدان کربلا، «عقیله بنی هاشم»؛ یعنی بانوی خردمند دودمان بنی هاشم و قهرمان کربلا نامیده اند.

ابن عباس خطبه فدک حضرت فاطمه سلام الله علیها را از حضرت زینب سلام الله علیها روایت می کند و می گوید: «این خطبه را عقیله ما زینب، دختر علی برای ما روایت کرد.»

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه حضرت زینب سلام الله علیها لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x