مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
غذاهای چاق کننده و لاغر کننده

غذاهای چاق کننده و لاغر کننده

هیچ غذا یا ماده خوراکی، به خودی خود از غذاهای چاق کننده یا لاغر کننده نیست. مجموعه کلی کالری که شما در طول روز مصرف می کنید تعیین می‌کند که شما را چاق می شوید، لاغر می‌شوید یا وزنتان ثابت می‌ماند.

غذاهای چاق کننده و لاغر کننده

هیچ غذا یا ماده خوراکی، به خودی خود از غذاهای چاق کننده یا لاغر کننده نیست. مجموعه کلی کالری که شما در طول روز مصرف می کنید تعیین می‌کند که شما چاق می شوید، لاغر می‌شوید یا وزنتان ثابت می‌ماند.

این جملات را با مواد غذایی پر کالری و کم کالری اشتباه نگیرید. برخی از مواد غذایی مثل چربی ها و شیرینی‌جات پر کالری هستند و برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات کم کالری هستند.

شما می‌توانید در رژیم های کاهش وزن خودتان بر اساس محدوده کالری روزانه ای که برای شما تجویز می‌شود، هر دو نوع مواد غذایی پر کالری و کم کالری را داشته باشید، بدون اینکه چاق شوید؛ با تکیه بر عدم مصرف غذاهای ناسالم تا حد امکان.

هر فرد برای کاهش وزن و کالری اختصاصی بر اساس وزن و قد و سایر مشخصات آنتروپومتریک خود، نیاز دارد. مثلاً یک نفر دارای رژیم کاهش وزن است و برای کاهش وزن به ۱۸۰۰ کالری نیاز دارد که مواد غذایی سالم شامل کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی باید در رژیم غذاییش وجود داشته باشد.

از طرفی هر ماده غذایی و خوراکی هم مقداری کالری مشخص دارد. مثلاً سه عدد خرما ۶۰ تا ۶۵ کالری دارد.

غذاهای چاق کننده و لاغر کننده
غذاهای چاق کننده و لاغر کننده

حالا سوال اینجاست آیا خرما برای این شخص که رژیم کاهش وزن دارد چاق کننده است؟

خیر چون این فرد می‌تواند تا ۱۸۰۰ کالری را مصرف کند و کالری خرما هم می‌توانند جزو این کالری حساب شود. پس می تواند به جای واحد میوه از خرما در رژیم استفاده کند.

آیا این فرد می‌تواند شب ها برنج و خورشت در وعده شام بخورد؟ آیا برنج و خورشت در شب چاق کننده است؟

بله می تواند بخورد و برنج در شب چاق کننده نیست، ولی باید در رنج کالری ۱۸۰۰ تا جایی که مجاز مصرف است، قرار داشته باشد و کالری اضافه مصرف نکند.

سوال آیا این شخص می تواند شکلات تلخ بخورد؟ آیا شکلات تلخ چاق کننده نیست؟

بله می تواند شکلات تلخ بخورد ولی باید کالری شکلات تلخ را حساب کند و از ۱۸۰۰ کالری که در مجموع دارد کم کند.

آیا بستنی چاق کننده است؟ آیا این فرد می‌تواند بستنی بخورد؟

بستنی چاق کننده نیست، چون این فرد باید کالری یک عدد بستنی را از مجموعه کالری ۱۸۰۰ کم کند و آن را مصرف نماید.

آیا مصرف سالاد و اسموتی و چای سبز و سبزیجات و عرقیجات و داروها و مکمل ها و جادو و جنبل ورد و دعا و نفرین و طلسم رژیم های عجیب و غریب و مصرف خاکشیر و … لاغر کننده هستند؟

اگر کالری مورد نیاز این فرد برای کاهش وزن ۱۸۰۰ باشد، فقط در صورتی لاغر می‌شود که همین کالری را مصرف کند و مصرف ترکیبات بالا در صورتی که مثلاً این فرد ۲۵۰۰ کالری مصرف کند، هیچ سودی برای لاغری ندارد. چون چیزی که باعث لاغری می‌شود کاهش کالری مصرفی است نه مصرف ترکیبات با ادعای لاغر کنندگی.

غذاهای چاق کننده و لاغر کننده
غذاهای چاق کننده و لاغر کننده

نکته نهایی درباره غذاهای چاق کننده

هر ماده غذایی که استفاده می شود اگر در محدوده کالری مجاز شما باشد و اضافه بر کالری دریافتی تعیین شده برای کاهش وزن شما نباشد، چاق کننده نیست.

مجموعه کالری دریافتی شما در طول روز تعیین می‌کند که شما چاق شوید یا لاغر شوید و هیچ ماده خوراکی چاق کننده یا لاغر کننده نیست.

بیشتر بخوانید: بشقاب من یا بشقاب غذای سالم /توصیه غذایی برای کودکان و نوجوانان

بشقاب غذای سالم
بشقاب غذای سالم

امیدواریم مطلب غذاهای چاق کننده و لاغر کننده برای شما مفید باشد و از آن استفاده کنید.

با تشکر از دکتر محمد رادفر

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x