مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی روستای فیلبند در استان مازندران

نام این روستا در واقع فِلبَند است. در گویش مازندرانی فل به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت نام گذاری این روستا این بوده که رفت و آمد به این منطقه به علت ارتفاع بالای ییلاق بسیار دشوار بوده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی روستای فیلبند واقع در استان مازندران اختصاص دارد.

روستای فیلبند از توابع دهستان خوشرود در شهرستان بابل استان مازندران است. فاصله فیلبند تا تهران ۲۴۰ کیلومتر است و در جاده هراز قرار دارد. نرسیده به جنوب آمل، جاده ای فرعی در سمت شرق جاده، شما را به روستای فیلبند می رساند. فاصله روستای فیلبند با بابل حدود ۸۶ کیلومتر و با آمل حدود ۵۶ کیلومتر است.

معرفی روستای فیلبند

معرفی روستای فیلبند
معرفی روستای فیلبند

نام این روستا در واقع فِلبَند است. در گویش مازندرانی فل به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت نام گذاری این روستا این بوده که رفت و آمد به این منطقه به علت ارتفاع بالای ییلاق بسیار دشوار بوده است. نام دیگر این روستا بام شرقی مازندران است، به این دلیل که مرتفع ترین روستای بخش شرقی مازندران با ۲۳۰۰ متر ارتفاع است.

یکی از جذابیت های روستای فیلبند که گردشگران زیادی را به خود جلب کرده، پدیده اقیانوس ابر است که اکثر مواقع به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد، ایجاد می شود و چشم انداز زیبایی را به این منطقه می بخشد. این روستای کوچک در ارتفاع دو هزار و ۷۰۰ متری از سطح دریا واقع است. ایستادن بر فراز ابرها و تنفس هوای تازه از جذابیت های این بهشت رویایی است.

روستای فیلبند

این منطقه در فصل بهار و پاییز آب و هوای متنوعی دارد، در یک نیم روز ممکن است بر فراز ابرها قرار بگیرید، در میان مه قدم بگذارید، به زیر باران بروید یا در آسمان صاف و آفتابی به تماشای کرانه دریای خزر بنشینید.

پس از گشت و گذار در فیلبند مسیر خود را ادامه دهید تا به جنگل های چلاو سنگ چال برسید و با کلبه های چوبی، دشت های سر سبز و گوسفندانی که به چرا آمده اند روبرو شوید، اما پیدا کردن جاده محلی به سمت سنگچال و سپس فیلبند آسان نیست.

جاهای دیدنی مازندران
معرفی روستای فیلبند

گیاهان این منطقه بسیار زیبا هستند و از جذابیت های کافی برخوردارند به طوری که وقتی بعد از سپری شدن زمستان گل ها به بار می نشینند و جویبارها جاری می شوند محل فیلبند بسیار زیبا خواهد شد.

چشمه های آب معدنی متعددی در اطراف روستا قرار دارند که معروفترین این چشمه ها، چشمه لار است و آب این چشمه بیماری های کلیوی و استخوان را درمان می کند.

روستای فیلبند

فیلبند دو تکیه دارد که درون تکیه مسافرخانه ای هم ساخته شده که می تواند محل استراحت گردشگران در بهار و تابستان باشد. خانه های روستا اغلب توسط چوب های قطور و شیروانی های رنگارنگ مسقف شده اند. سقف شماری از خانه ها نیز با سفال پوشیده شده است.

غیر از دو تکیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قاسم را هم از دست ندهید که اولی در روستا و زیارت دومی نیاز به کوهپیمایی دارد. کوهنوردان می توانند تا قله سه هزار و هفتصد متری فیلبند نیز صعود کنند.

گردشگری مازندران
معرفی روستای فیلبند

اگر هم اهل خرید هستید می توانید در روستای سنپچال (قبل از فیلبند) سراغ مغازه صنایع دستی را بگیرید.

معرفی روستای فیلبند
معرفی روستای فیلبند

از اواسط بهار تا ابتدای پاییز ییلاق فیلبند آب و هوای خوبی دارد و به دلیل مرتفع بودن، برای رهایی از تابستان های گرم انتخاب بسیار خوبی است. حتی محلی های این منطقه نیز در ماه های گرم سال به ییلاق فیلبند می روند و از هوای خنک این منطقه لذت می برند. اما در فصل زمستان رفتن به این منطقه به دلیل سرمای زیاد آن کار اشتباهی است. در بهار و تابستان روستای فیلبند پذیرای گردشگران فراوانی است.

 

امیدواریم از مطالعه معرفی روستای فیلبند لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x