مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کاخ چهلستون

معرفی کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان است که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. احداث کاخ چهلستون اصفهان در دوره شاه عباس یکم آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی کاخ چهلستون در استان اصفهان اختصاص دارد.

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان است که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. احداث کاخ چهلستون اصفهان در دوره شاه عباس یکم آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شد.

در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده ‌است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شده ‌است.

کاخ چهلستون اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان

در ابتدا به جای آئینه، نقاشی هایی وجود داشته ولی بعد از آتش گرفتن کاخ و به هنگام پاکسازی آن از دوده در قسمتی از سقف ایوان، آئینه هایی از نقره به جای جیوه استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: معرفی میدان نقش جهان در نصف جهان

ایوان کاخ چهلستون مرکب از دو بخش است. یک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفیع استوار است، چهار ستون وسط که بر روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آن‌ها به گونه ای است که دو شیر به یک سر انسان نشان داده می‌شود. از دهان این چهار شیر آب فوران می‌کرد و به حوض مرمری تالار می‌ریخت.

قسمت دیگر که کمی مرتفع تر است سردر ورودی تالار را تشکیل می‌دهد و در بعضی منابع آن را تالار آئینه نامیده‌ اند. این قسمت بر دو ستون قرار گرفته و سراسر آن مزین به آئینه کاری وسیع و پرکاری است که در آن آئینه‌های ریز و خوش نقش به صورت معرق در کنار آئینه‌های قدی و خشتی به کار رفته‌اند.

سقف تالار از قاب‌ های چوبی و به اشکال مختلف هندسی ساخته شده‌ اند. تصویر قرینه حوض مرمرین وسط ایوان در تزئینات سقف مشاهده می‌شود. این قرینه سازی شباهت بسیاری با ایوان عالی قاپو دارد.

کاخ چهلستون اصفهان چند ستون دارد !؟

در کاخ چهلستون اصفهان مفهوم چهل ستون، با انعکاس ستون‌ های ۲۰ گانه در حوض موجود روبروی این عمارت فهمیده می‌شود. عدد ۴۰ در ایران نشان دهنده کثرت در تعداد است که در این بنا نیز نمایانگر تعداد زیاد ستون‌های موجود در کاخ باشکوه چهل ستون است.

کاخ چهل ستون اصفهان
کاخ چهل ستون اصفهان

یکی از برنامه ‌های شهری دوره شاه‌ عباس اول و پس‌ از انتخاب شهر اصفهان به‌ عنوان پایتخت در سال ۱۰۰۷ هجری قمری، احداث خیابان زیبا و طویل چهارباغ و باغ ‌های متعدد پیرامون آن بود.

پی‌ در پی بودن باغ ‌ها که یادآور مفهوم “باغ اندر باغ” هستند، چون باغ خرگاه، باغ بلبل، باغ هشت‌ بهشت، باغ فتح‌آباد، باغ کاج، باغ نسترن، باغ خلعت، باغ انگورستان و سایر باغ‌ها، از جمله اصول طرح‌ اندازی شهر اصفهان محسوب می‌شد. امروزه به‌ جز باغ هشت‌ بهشت و باغ چهلستون، سایر باغ‌ ها از بین رفته‌اند و تنها نامی از آن‌ها باقی است.

بیشتر بخوانید: معرفی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

با انتخاب اصفهان به پایتختی و گسترش شهر به‌ طرف جنوب و احداث میدان امام، استقرار کاخ‌ های شاهی به‌ وسیله شیخ بهایی پایه ‌ریزی شد. انتخاب فضایی وسیع در مجموعه‌ ای که در آن روزگار دولت‌خانه نامیده می‌شد و بررسی‌ هایی که برای آینده صورت می‌گرفت، تماماً حکایت از ذوق و استعداد و خلاقیت شیخ بهایی دانشمند بلند آوازه صفویه دارد. مجموعه کاخ‌ هایی که شروع آن‌ها (عالی‌قاپو) بود تا میدان اصلی و مرکزی چهارباغ عباسی ادامه داشت.

معماری کاخ چهلستون اصفهان ترکیبی از هنر معماری چینی و ایرانی و فرنگی است. عمارت چهل ستون مشتمل بر یک ایوان اصلی (بزرگ) به طول ۳ متر و عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر رو به شرقی ساخته شده است. ستون های ایوان هشت ضلعی از جنس چوب چنار و کاج است.

کاخ چهلستون اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان

استخر مقابل عمارت به طول ۱۱۰ متر و عرض ۱۶ متر هم ‌اکنون نیز طراوت و زیبایی خاصی به این کاخ می دهد. در گذشته جهش آب در حوض وسط تالار از دهان شیرهایی که در چهار گوشه حوض قرار داشتند و فواره‌ های سنگی که نقطه به نقطه در جوی کوچک اطراف عمارت قرار داشتند، صفای مخصوصی به کاخ چهلستون می ‌داده است. تناسبات استخر مقابل کاخ برای دیدن تصویر کاخ در آب و تیرگی کف استخر به منظور هرچه عمیق‌ تر نشان دادن آن طراحی گشته ‌اند.

بیشتر بخوانید: کاخ چهلستون قزوین / عمارت کلاه فرنگی قزوین

بهترین زمان برای بازدید از کاخ چهلستون ساعات اول روز تا آفتاب غروب است.

عکس هایی از کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون
کاخ چهلستون اصفهان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x