مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
هفته شانزده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته شانزده بارداری

هفته شانزده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته شانزده بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته شانزده بارداری:

جنین در هفته شانزدهم بارداری طولی به‌اندازه ۱۱.۶ سانتی‌متر و وزنی حدود ۱۰۰ گرم دارد. او حالا به‌اندازه یک گلابی بزرگ‌شده است! با این‌حال در سه هفته آینده به‌سرعت رشد خواهد کرد؛ وزن او دو برابر شده و چند سانتی‌متر به طول او اضافه خواهد شد.
اگر به عکس جنین در هفته ۱۶ بارداری نگاه کنید می‌بینید اکنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد کرده‌اند. سر او صاف‌تر قرارگرفته است و چشم‌های او در جلوی صورتش قرار دارند. گوش‌های او هم در نزدیکی محل نهایی‌شان هستند.

هفته شانزده بارداری

  •  اگر نور روشن روی شکم مادر بیفتد، جنین چهار ماهه رویش را بر می گرداند.
  •  جنین در رحم خمیازه می کشد
  •  در حال حاضر چشم های جنین به نور حساسیت نشان می دهند
  •  جنین شما حدودا ۱۱.۶ سانتی متر طول دارد و به اندازه پرتقال است
  •  جنین شما می تواند دستش را مشت کند و انگشت شست خود بمکد
  •  در حالی که پلک های جنین هنوز بسته است، اکنون می تواند چشم های خود را حرکت دهد

با رسیدن به انتهای ماه چهارم باید منتظر پیشرفت‌های هیجان انگیزی باشید. در این هفته شاید برای اولین بار حرکت جنین را احساس کنید. در شکم شما یک انسان واقعی وجود دارد که می‌خواهد خودش را به شما بشناساند. فرزند یک وجبی شما حالا و در هفته شانزدهم بارداری دارد با سرعت رشد می‌کند و پوست شفاف و صورتی‌اش نمایان‌تر می‌شود. تغییرات دیگری که در هفته شانزده بارداری باید در جنین و خودتان انتظار داشته باشید در ادامه می‌خوانید.

جنین در هفته شانزدهم بارداری طولی به‌اندازه ۱۱.۶ سانتی‌متر و وزنی حدود ۱۰۰ گرم دارد. او حالا به‌اندازه یک گلابی بزرگ‌شده است!

هفته شانزده بارداری

با این‌حال در سه هفته آینده به‌سرعت رشد خواهد کرد؛ وزن او دو برابر شده و چند سانتی‌متر به طول او اضافه خواهد شد.
اگر به عکس جنین در هفته ۱۶ بارداری نگاه کنید می‌بینید اکنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد کرده‌اند. سر او صاف‌تر قرارگرفته است و چشم‌های او در جلوی صورتش قرار دارند. گوش‌های او هم در نزدیکی محل نهایی‌شان هستند.

برخی اندام‌های بدن جنین در هفته شانزدهم بارداری کامل‌تر شده ازجمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری و مشغول فعالیت هستند. قلب او روزانه در حدود ۲۵ لیتر خون را پمپ می‌کند و کل خون او چندین بار در تمام بدن او می‌چرخد و در اواخر دوران حاملگی این مقدار به حدود ۱۹۰ لیتر افزایش می‌یابد.
پوست سر او هم در حال شکل‌گیری است، هر چند موهای او هنوز هم قابل‌تشخیص نیستند. چشم‌های او با اینکه بسته هستند به‌آرامی حرکت می‌کنند و حتی رشد ناخن‌های انگشتان پای او آغاز شده است. اما به طور کلی پوست او الان نیمه شفاف است پس اگر می‌شد که به درون رحم نگاهی بیندازید می‌توانستید رگ‌های خونی بچه را از زیر پوستش ببینید.
خون از طریق بندناف به بدن جنین جریان یافته و عمل رساندن مواد مغذی و دفع مواد زائد را از مایع آمنیوتیک انجام می‌دهد. جفت نیز همزمان با کودک رشد می‌کند تا از هزاران رگ خونی که برای انتقال مواد مغذی و اکسیژن به کودک فعالیت می‌کنند، پشتیبانی کند.

هفته شانزده بارداری

وضعیت مادر در هفته شانزدهم:

در هفته ۱۶ بارداری یک واقعیت است که عامل آن افزایش جریان خون در سطح پوست بدن می باشد. خون شما بیشتر از هر زمان دیگر در بدنتان در جریان است و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. در برخی از زنان باردار نفوذ خون به غشای بینی سبب بزرگتر شدن و یا متورم شدن بینی میشود. رباط ها در حال کش آمدن هستند و ممکن است کمی درد خفیف در شکم خود احساس نمایید. سینه های شما بزرگتر و سنگین تر از قبل شده اند و در حال ساخت آغوز می باشند

خیلی زود در هفته ۱۶ متوجه حرکات جنین در شکم می شوید. در ابتدا، این حرکات مانند گاز یا گرفتگی عضله هستند، اما با گذشت زمان، با بزرگتر و قوی تر شدن جنین حرکات قابل تشخیص هستند. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود درک می‌کنید. البته اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نگران نباشید و فکر نکنید که جنین شما زنده نیست. احساس حرکات جنین در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ شروع می‌شود و گاهی ممکن است تا هفته ۲۴ هم طول می‌کشد.

زمان درک حرکات او در زنان مختلف متفاوت است حتی در حاملگی‌های مختلف یک زن هم این زمان فرق می‌کند فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ها و افزایش جریان خون موجب می شود که وریدهای سینه را ببینید. پستان‌های شما سنگین و متورم شده‌اند وجریان خون شما حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

توصیه ها درهفته شانزدهم بارداری

* با گرفتن دوش آب گرم صبحگاهی، نشاط بیشتری را برای خود به ارمغان آورید. دوش ۲۰ دقیقه ای روزانه می تواند باعث آزاد شدن ذهن مادرانی شود که مشغله فکری زیادی دارند. اما بعد از آن در هوای سرد مواظب باشید سرما نخورید.
* در زمان بارداری، راحتی حرف اول را می زند پس به دنبال لباس‌های راحت مناسب حال‌تان بگردید.

 

علائم طبیعی درهفته شانزدهم بارداری

۱. اضافه وزن:

اگر تا به حال وزنی اضافه نکردید این هفته اضافه‌وزن به سراغتان می‌آید. افزایش خون شما و مایع در برگیرنده کودک، بزرگ شدن سینه‌ها و تورم رحم و جفت جنین، می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. با این وجود شاید هنوز زمان بروز آن نرسیده باشد.

۲. سردرد:

سردرد در دوران بارداری کاملا مرسوم است، مخصوصا در اوایل بارداری که بدن شما در حال تطابق خود با شرایط جدید می باشد.در حالیکه هنوز دلایل واقعی سردرد در بارداری مشخص نیست ولی به احتمال بالا با نوسانات در هورمون ها و تغییرات در گردش خون در ارتباط می باشد. یکی از مرسوم ترین انواع سردرد در دوران بارداری سردرد تنشی است، و در صورتیکه شما به این نوع سردرد حساسیت دارید احتمالن خود باعث اذیت شدن بیشتر شما در دوران بارداری خواهد شد. سردرد تنشی شبیه درد مبهم و ثابت در هر دو طرف سر یا پشت گردن احساس می شود

 

ورزش درهفته شانزدهم بارداری

صاف بایستید! زیرا بزرگ شدن رحم و سینه‌ها و جلو افتادن مرکر ثقل بدن، باعث فشار آمدن به قوس کمر شما می شود. نگه داشتن حالت مناسب بدن بسیار مهم است، خصوصاً زمانی ‌که در حال ورزش هستید.

قبل از اینکه حامله شوید، تفکر حامله بودن را داشته باشید تا بهترین حالت ممکن را برای به وجود آوردن کودکتان ایجاد نمایید.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 

 

منبع: نی نی سایت و اوما

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x