مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آبمیوه

آبمیوه و نکتار و نوشیدنی میوه ای چه تفاوت هایی با هم دارند؟

آبمیوه و نکتار با هم تفاوت دارند و افراد باید در خرید این مححصولات دقت داشته باشند زیرا میزان میوه طبیعی استفاده شده در این فرآورده ها متفاوت است.

بیشتر افراد به سلامت تغذیه خود اهمیت زیادی می دهند اما نداشتن اطلاعات کافی پیرامون صنعت غذا و مواد غذایی مختلف ما را از مسیر درست دور کرده است. حتما شما هم در یک روز گرم تابستانی علاقه به مصرف یک نوشیدنی خنک داشته اید اما بدون توجه به برچسب اطلاعات تغذیه ای آن را خریداری کرذه اید. در این مطلب سعی کرده ایم که تفاوت بین آبمیوه، نوشیدنی و نکتار را بشناسیم.

تفاوت آبمیوه و نکتار چیست؟

آبمیوه

فرآورده ای است که از آبگیری میوه سالم و رسیده و یا از رقیق شدن آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره میوه) یا پوره میوه با آب آشامیدنی به دست می آید و پس از پاستوریزاسیون بسته بندی می­ شود. این فراورده دارای ۱۰۰ درصد محتوی میوه است.

نکتار

فرآورده ای است که از آبگیری میوه سالم و رسیده و یا از رقیق شدن درصد مشخصی آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره میوه) یا پوره میوه با آب آشامیدنی و شکر به دست آمده و پس از پاستوریزاسیون بسته بندی می شود. نکتار میوه دارای حداقل ۳۵ تا ۵۰ درصد محتوی میوه است.

نوشیدنی میوه ای بدون گاز

فرآورده ای است که از رقیق شدن آب میوه تغلیظ شده (کنسانتره میوه) با آب آشامیدنی، شکر، رنگ دهنده طبیعی خوراکی و طعم دهنده طبیعی خوراکی (اسانس) به دست می آید و پس از حرارت دهی (پاستوریزاسیون) بسته بندی می شود. نوشیدنی میوه ای بدون گاز دارای حداقل ۲۵ درصد محتوی میوه است و سایر مواد تشکیل دهنده آن آب و شکر و … هستند.

آبمیوه - نکتار - تفاوت آبمیوه و نکتار
آبمیوه

نکاتی که در هنگام خرید و نگهداری انواع فرآورده های تهیه شده از میوه باید به آن توجه شود

  نام و نوع فرآورده؛ به طور مثال: آب سیب، نکتار سیب، نوشیدنی میوه ای سیب و …

  مواد تشکیل دهنده فرآورده و درصد آن ها؛ مانند: کنسانتره میوه، آب، شکر و …

  درصد آب میوه محتوی در فرآورده های دارای آب میوه؛ مانند آب میوه و نکتار و نوشیدنی میوه ای و …

  اکثر فرآورده­ های یخی فاقد میوه هستند، لذا درج عکس میوه بر روی برچسب فرآورده ممنوع است.

  دستور مصرف در شربت های میوه ای

  تاریخ تولید و انقضای فرآورده

  نحوه نگهداری نوشته شده بر روی برچسب

 تاریخ انقضای درج شده بر روی برچسب انواع فرآورده­ های تهیه شده از میوه برای فرآورده باز نشده است و در صورت باز شدن می­ باید در یخچال نگهداری و در طول مدت زمان نوشته شده بر روی برچسب مصرف شود.

فرآروده های “آب میوه، نکتار میوه، نوشیدنی میوه ای بدون گاز، نوشابه گازدار میوه ای و فرآورده یخی خوراکی” باید دارای علامت استاندارد باشند.

نکات عمومی که در خرید آبمیوه باید به آن­ ها توجه کرد

 قبل از مصرف، بسته حاوی محتوا را کاملاً شسته و سپس استفاده نمایید.

 از آنجایی که جذب بخشی از ویتامین ها از مواد غذایی مختلف طبیعی تامین می گردد، حتی الامکان از آب میوه های طبیعی استفاده کنید.

با مشاهده هر گونه باد کردگی در پاکت آب میوه، از مصرف آن خودداری نمایید.

در صورت احساس طعم ترشیدگی و یا هر گونه طعم غیرمعمول آن را مصرف ننمایید.

در صورت داشتن نشتی و یا هرگونه پارگی از مصرف آن خودداری کنید.

نظر به اینکه پلاستیک ها باعث آلودگی محیط زیست می شوند، تقاضا می شود جهت حفاظت از محیط زیست، پس از مصرف آن را در طبیعت رها نکنید.

آبمیوه حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مهمی است که می تواند برای سلامت شما مفید باشد پس به برچسب بسته بندی دقت کنید و به جای نوشیدنی و نکتار، آبمیوه ها را انتخاب کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x