مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر همدان

تاریخچه ساخت آرامگاه باباطاهر به قرن ششم هجری و همزمان با دوران سلجوقیان باز می‌گردد. در آن دوران بنایی هشت ضلعی آجری بر روی قبر باباطاهر بنا شد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی آرامگاه باباطاهر همدان اختصاص یافته است.

آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر همدان

همدان به عنوان یکی از تاریخی ترین شهرهای کشور ما شناخته شده است و همیشه گردشگران زیادی برای دیدن آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی این شهر و استان زیبا به آن سفر می کنند.

یکی از مکان هایی که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده، آرامگاه باباطاهر عریان است.

بر طبق منابع تاریخی، باباطاهر عریان که از عرفا و شاعران بزرگ ایرانی است، در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می‌زیسته است. باباطاهر یکی از مشهورترین دوبیتی سرایان ایرانی است.

آرامگاه باباطاهر همدان

از باباطاهر علاوه بر دوبیتی‌ها، آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده‌است که از آن جمله می‌توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام سرانجام اشاره نمود.

باباطاهر در مجموعه کلمات قصار عربی، عقاید عرفانی خود را علم معرفت و ذکر و عبادت و وجد و محبت بیان کرده‌است که مشتمل بر ۴۲۰ ذکر عارفانه در پنجاه باب و همراه با خاتمه‌ای در موضوعات متفرقه است.

بیشتر بخوانید: آرامگاه فردوسی مشهد

کتاب سرانجام وی مشتمل بر دو بخش است که بخش نخست آن رساله‌ای است که با کلمات قصار در عقاید عرفاً و صوفیان و بخش دوم نیز رساله‌ای است به نام (الفتوحات الربانی فی اشارات الهمدانی) که گویا شارح آن جانی بیک همدانی است.

آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر همدان

تاریخچه ساخت آرامگاه باباطاهر به قرن ششم هجری و همزمان با دوران سلجوقیان باز می‌گردد. در آن دوران بنایی هشت ضلعی آجری بر روی قبر باباطاهر بنا شد. بنای آجری با توجه به بازسازی‌ها تخریب و ویران گشت. امروزه از آن بنای آجری قدیمی اثری نیست. پس از گذشت سال‌ها در دوران پهلوی اول این بنا مجدد بازسازی و مقبره و بنایی هشت ضلعی دیگر از جنس آجر بر روی قبر بنا گردید.

در حین بازسازی و طی کاووش هایی که بر روی مقبره انجام گرفت، کاشی مربوط به قرن هفتم هجری یافت شد. بر روی این کاشی به خط کوفی آیاتی از قرآن نوشته شده بود. این کاشی هم‌اکنون در موزه ایران باستان (موزه ملی) نگهداری می‌شود.

طراح آرامگاه باباطاهر همدانی

در سال ۱۳۴۴ و در دوران پهلوی دوم به دستور محمدرضا پهلوی بنا و مقبره بابا طاهر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. شهرداری همدان با همکاری انجمن آثار ملی پروژه ساخت مقبره باباطاهر را به مهندس فروغی واگذار کردند.

بیشتر بخوانید: موزه مردان نمکی استان زنجان (موزه باستان شناسی)

طراح و سازنده آرامگاه باباطاهر مهندس فروغی است. بنای آرامگاه به شکلی مهندسی و بسیار زیبا بنا شد. گنبد بنا شده بر پایه هشت ستون، با کاشی‌های میناکاری و فیروزه‌ای پوشیده شده است. این بنا به لحاظ معماری، یکی از شاهکارهای معماری معاصر ایران محسوب می‌شود. آرامگاه باباطاهر در سال ۱۳۷۶ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

آرامگاه باباطاهر همدان

در محوطه داخلی این آرامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده‌است.

در داخل مقبره دو لوحه از جنس برنج نصب شده است. بر روی یکی از لوحه‌ها نام طراح آرامگاه باباطاهر اشخاص و کسانی که در ساخت و مرمت این بنا نقش داشته‌اند، حک شده است. بر روی لوحه دیگر نام افرادی که در اطراف و نزدیکی قبر باباطاهر به خاک سپرده شده‌اند، نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی موزه آذربایجان تبریز / دومین موزه باستان شناسی ایران

در گذشته در مقابل همین بنا اتاق‌هایی ساخته شده بود که محل اقامت صوفیان و عارفان بوده است.

آرامگاه باباطاهر در زمین و میدانی مستطیلی شکل و بر قاعده هشت ضلعی بنا شده است. این بنا ستون‌های هشت‌گانه‌ای دارد که به شکل ماهرانه‌ای ساخته شده است. همین امر و حضور ستون‌ها این مقبره را به شکل برجی زیبا درآورده است. گنبد کاشی فیروزه‌ای رنگ به بنا حسی عرفانی داده است.

آرامگاه باباطاهر در قسمت شمال غربی شهر همدان درست روبروی کوه الوند و بر روی میدانی با نام باباطاهر بنا شده است.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x