مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
استان همدان/ همدان

معرفی استان همدان / به همراه نقشه استان و شهرستان ها

معرفی همدان و نقشه این استان

یکی از استان‌های ایران است. مرکز این استان، شهر باستانی همدان است. تحلیلکی های عزیز ما را در ادامه معرفی این استان همراهی کنید.

استان همدان/ همدان

معرفی استان همدان

همدان

 

  • جمعیت

۱٬۷۵۸٬۲۶۸ نفر (براساس سرشماری سال ۱۳۹۵.)

  • مساحت

۲۰٬۱۷۳ کیلومترمربع

 

 

 

 

هرودوت تاریخ بنای آن را در سدهٔ هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به‌دست دیاکو ذکر کرده‌ است. مادها این شهر را هگمتانه نامیدند و همدان صورت جدید هگمتانه است. استان همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین و از لحاظ مساحت بیست و سومین استان کشور محسوب می‌گردد.

 

جغرافیای استان همدان

این استان با ۲۰٬۱۷۳ کیلومتر مربع وسعت، از سمت شمال به استان‌های زنجان و قزوین، از سمت جنوب به استان لرستان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به استان‌های کردستان و کرمانشاه محدود شده‌است. این استان بین مدارهای ۳۳ درجه و ۵۹ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقهٔ عرض شمالی از خط استوا و ۴۷ درجه و ۳۴ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۳۶ دقیقهٔ طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته و شامل ۹شهرستان، ۲۵ بخش، ۳۰ شهر، ۷۳ دهستان و ۱۲۱۰روستا است.

استان همدان/ همدان

همدان یکی از استان‌های غربی کشور است که استان‌های هم‌جوار شمالی، شرقی، جنوبی و غربی آن به ترتیب زنجان، قزوین، مرکزی، لرستان، کردستان و کرمانشاه هستند. این استان بین ʺ۱۱ ʹ۵۹ ˚۳۳ تا ʺ۲۷ʹ۴۴˚۳۵ عرض شمالی و ʺ۲۳ ʹ۴۴ ˚۴۷ تا ʺ۵۱ ʹ۲۷ ˚۴۹ طول شرقی قرار دارد. مساحت این استان ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع است.

 

همدان6

این استان جزو استان‌های کوهستانی، مرتفع، سرد و بادخیز کشور محسوب می‌شود. ناهمواری‌ها در این استان به شکل‌های مختلف ایجاد شده‌است که عامل مهم این تغییر شکل ناهمواری‌ها، وجود آب‌های روان است که در این استان جاری هستند، به‌طوری‌که این آب‌ها در برخی مناطق مرتفع با تخریب ارتفاعات و انباشتن آبرفت‌ها در مناطق پست سبب کاهش ارتفاع کوه‌ها، ایجاد دشت‌ها و دره‌های زیادی شده‌اند.

در برخی مناطق نیز، شدت عمل آب‌های روان به حدی بوده‌ است که شکل ناهمواری‌ها به کل عوض کرده و باعث معکوس شدن شکل ناهمواری‌ها شده‌است، به‌طوری‌که کوه را به دره تبدیل کرده و درهٔ عمیق دوره‌های گذشته را به صورت کوه درآورده است.

بیشتر بخوانید: معرفی مسجد نصیرالملک شیراز /جلوه ای شگفت انگیز از هنر معماری

همدان5

مردم استان

بیشتر ساکنان استان مسلمان و پیرو مذهب شیعه‌اند. در بعضی مناطق مذهب اهل سنت و یارسان نیز وجود دارد، در ضمن اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحی، یهودی و بهایی نیز به تعداد بسیار اندکی ساکن هستند.

از عوامل مهم در شکل‌گیری و تداوم حضور جامعه یهودیان در شهر همدان آرامگاه یا بقعه استر و مردخای است. این آرامگاه از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان به‌شمار می‌رود.

همدان3

زبان ارتباطی مردم استان فارسی است و زبان مرکز استان نیز فارسی با لهجه همدانی است که آمیختگی با زبان لری دارد. فارسی‌زبانان بیشتر ساکن مرکز استان هستند. در این استان زبان‌ها و گویش‌های گوناگونی رایج است که فارسی، لری، ترکی و کردی مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند، اقلیت‌ها به زبان ارمنی و عبری صحبت می‌کنند.

نقشه و شهرستان های استان همداننقشه شهرستان های استان همدان

  • تویسرکان
  • ملایر
  • نهاوند
  • همدان
  • کبودرآهنگ
  • اسدآباد
  • بهار
  • رزن
  • فامنین
  • درگزین

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x