مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

آموزش های ویژه برای رعایت بهداشت دندان کودکان در خانه

رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان باید از همان ماه های ابتدایی زندگی کودک آغاز شود و شروع برخی از روش های اصلی بهداشت دندان کودکان طی اولین سال زندگی مهم است.

رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان باید از همان ماه های ابتدایی زندگی کودک آغاز شود و شروع برخی از روش های اصلی بهداشت دهان طی اولین سال زندگی مهم است.

رعایت بهداشت دندان نوزاد

کودک را در آغوش بگیرید. یک گاز تمیز را دور انگشت بپیچید و داخل دهان کودک ببرید و دهان کودک را تمییز نمایید. به این نکته توجه کنید که گریه کودکان به علت درد نیست، کودکان با تسلط مخالف هستند. یک انگشت را روی لثه قرار دهید تا مانع بسته شدن دهان شوید. این عمل را باید روزی یک مرتبه انجام دهید.

دندان کودکان ۱_۳ سال (نوپا)

از این سن کودک می تواند از مسواک استفاده کند ولی به علت این که قادر نیست خمیردندان را بیرون بدهد بهتر است از خمیردندان بدون فلوراید استفاده شود و یا اصلا از خمیر دندان استفاده نشود. بعد از رویش تمام دندان های شیری بهتر است از نخ دندان نیز استفاده شود.

بیشتر کودکان در این سن از مسواک زدن لذت می برند. اما برای همکاری بیشتر کودک می توان جایزه کوچکی هم برای او درنظر گرفت.

برای کودکان بزرگ تر می توان جدولی درنظر گرفت که به ازای هربار مسواک زدن علامت زده شود و در پایان هفته کودک جایزه بگیرد. جایزه ها باید کوچک باشد.

با کودکان در این باره نیز می توان صحبت کرد و طوری به آن ها توضیح داد که برایشان قابل درک باشد. مثلا به آن ها بگویید صبح که از خواب بیدار می شوی دهانت بو می دهد و یا مثلا وقتی زبانت را روی دندانت می کشی احساس زبری نمی کنی؟ چون مسواک نزدی!

دندان کودکان ۳ تا ۶ سال

در این سن کودک را در آغوش بگیرید (هردو ایستاده باشید) سر کودک پایین تر باشد تا تسلط بیشتری داشته باشید و دید به دندان های فک پایین نیز بیشتر شود.

دندان کودکان

سر کودک بر روی دست غیرعمل کننده باشد و با دست فعال مسواک می زنیم. به هیچ وجه از رو به رو مسواک نزنید چون دید و دسترسی لازم را ندارید. و یک زمان هایی را در حین مسواک زدن برای استراحت کودک قرار بدهید تا بتواند راحت نفس بکشد.

دندان کودکان ۶ تا ۱۲ سال

خودشان توانایی مسواک زدن را دارند. ولی باید تحت نظارت باشد. مکان هایی که خودشان مسواک نمی زنند را مسواک بزنید. و در کشیدن نخ دندان به آن ها کمک کنید.

در این سن مشکل بلع دهان شویه ها و ژل های فلوراید دار برطرف شده است و کودک به راحتی می تواند از این موارد استفاده کند.

دندان نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال

در این سن نوجوان توانایی رعایت بهداشت دهان و دندان خود را دارند اما به علت تغییرات نوجوانی، ممکن است از رعایت بهداشت سرباز بزنند. و لجبازی در رعایت مسائل بهداشتی در آن ها دیده می شود. بهترین راه آگاه سازی های به موقع به آن ها و دوست و همراه شدن با آن هاست.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x