مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
آکریل آمید

آکریل آمید چیست؟ چرا نباید غذای سوخته و برشته مصرف کنیم؟

آکریل آمید در مواد غذایی ایجاد می شود که کربوهیدرات زیادی دارند و در معرض حرارت بالا قرار می گیرند؛ مانند برنج سوخته، ته دیگ های سوخته، سوسیس های با حرارت بالا سرخ شده، نان و چیپس.

اگر تا به امروز علاقه زیادی به خوردن ته دیگ برشته، سیب زمینی سرخ کرده و نان برشته داشته اید، دست نگه دارید! مصرف غذای سوخته و برشته شده به دلیل وجود آکریل آمید سرطان زا است. برای شناخت بیشتر این ماده مضر با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

آکریل آمید چیست؟

آکریل آمید ترکیب شیمیایی بی بو، سفیدرنگ و شفاف است.

در سال ۱۹۹۴، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، آکریل آمید را به دلیل سرطان زایی آن در جوندگان به عنوان یک سرطان احتمالی انسانی طبقه بندی کرد.

پیش از سال ۲۰۰۲ تصور می شد که قرار گرفتن در معرض این ماده عمدتاً از طریق مواجهه شغلی، همچنین از طریق دود سیگار و تا حدی از طریق مصرف آب و استفاده از مواد آرایشی رخ می دهد. با این حال، در سال ۲۰۰۲ دانشمندان سوئدی از وجود آکریل آمید در غذاهای غنی از کربوهیدرات که در دماهای بالا تولید می شوند مانند سیب زمینی سرخ کرده خبر دادند.

بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای کاهش مصرف قند و شکر

این یافته جامعه علمی را نگران کرده است، خصوصاً به این دلیل که این ماده در مواد غذایی با غلظت های قابل توجهی بالاتر از سایر سرطان های مواد غذایی مشهور مانند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای وجود دارد. اندکی پس از کشف آن در مواد غذایی، نشان داده شد که آکریل آمید در واکنش های میلارد شکل می گیرد، این ماده از واکنش بین قند و اسیدآمینه آسپارژین در دمای بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتی گراد به وجود می آید.

مکانیسمی که آکریل آمید باعث ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی می شود و از طریق آن می تواند سرطان را در انسان ایجاد کند، هنوز مشخص نیست.

آکریل آمید 3

آکریل آمید در چه مواد غذایی وجود دارد؟

این ماده در مواد غذایی ایجاد می شود که کربوهیدرات زیادی دارند و در معرض حرارت بالا قرار می گیرند؛ مانند برنج سوخته، ته دیگ های سوخته، سوسیس های با حرارت بالا سرخ شده، نان و چیپس.

عوارض مصرف آکریل آمید در غذای سوخته و برشته

  • باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود.
  • بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد.
  • باعث اختلالات ناباروری و جهش در ژن می شود.

آکریل آمید 1

راه هایی برای کاهش مصرف آکریل آمید

این نکته حائز اهمیت است که میزان بالای این ماده، مورد استفاده در مطالعات تحقیقاتی بسیار بیشتر از مقدار موجود در مواد غذایی  است. در حالی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) حداکثر میزان توصیه شده خاصی برای آن را مشخص نمی کند، اما به طور جدی در حال بررسی اثرات آن بوده است. همچنین راهنمایی در مورد طیف وسیعی از روش های کاهش سطح آن ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب و توصیه برای افزایش مصرف آب

FDA پیشنهاد ممنوعیت نان تست یا سیب زمینی را نمی دهد. نشاسته ها و غلات بخشی از یک رژیم منظم هستند. شیمیدان FDA، لورن رابین می گوید با توجه به وجود گسترده آکریل آمید در غذاها، حذف کامل آن از رژیم غذایی امری امکان پذیر نیست. علاوه بر این، FDA خاطرنشان می کند که از بین بردن یک یا دو ماده غذایی از رژیم غذایی شما تأثیر معنی داری در مواجهه کلی با آکریل آمید نخواهد داشت.

grilling meat cancer MAINدر مورد غذاهایی که احتمالاً آکریل آمید تشکیل می شود FDA توصیه های واضحی دارد

سیب زمینی ها را در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید.

از سرخ کردن بیش از حد سیب زمینی بپرهیزید.

آن ها می گویند نان باید به جای قهوه ای تیره به رنگ قهوه ای روشن تست شود.

همچنین غذاهای سوخته و برشته شده مصرف نکنید. مناطق قهوه ای حاوی آکریل آمید بیشتری هستند.

بهترین توصیه FDA برای مصرف کنندگان و به منظور کمک به محدود کردن مصرف آکریل آمید، اتخاذ یک برنامه غذایی سالم، مطابق با دستورالعمل های رژیمی است که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، شیر و محصولات کم چربی و چربی کم و گوشت بدون چربی تأکید دارد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
P
3 سال قبل

به نظر من خیلی خوبه ک همچین ادمی توی سایت مطلب بگذاره ک انقدر با فرهنگ و دانا هستن ایشون من واقعا به این خانم تبریک میگم ک انقدر داشنمندن

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x