مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
اعتماد به نفس کاذب چیست

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

اعتماد به نفس کاذب یعنی عدم باور به خود و مهارت ها و توانایی ها برای انجام کارها و تظاهر به خوب بودن در چیزی که شخص در آن خوب نیست.

«اعتماد به نفس کاذب چیست؟»

اعتماد به نفس و خودباوری یکی از اصلی ترین ارکان اصلی موفقیت انسان در زندگی است و یکی از عوامل تأثیرگذار در روابط اجتماعی افراد محسوب می شود.

اعتماد به نفس باعث جلب اعتماد اطرافیان، به وجود آمدن حس بسیار خوب در فرد و جلوگیری از انزوای او می شود. اما اعتماد به نفس سالم با اعتماد به نفس کاذب معنای کاملا متفاوتی دارد.

همه ما آدم های زیادی را در اطراف خودم دیده ایم که دچار اعتماد به نفس کاذب هستند. این اعتماد به نفس برخلاف اعتماد به نفس مطلوب نه تنها باعث موفقیت فرد نمی شود بلکه تاثیر منفی در موفقیت گذاشته و در روابط اجتماعی نیز اختلال ایجاد می کند.

اعتماد به نفس کاذب و یا خودشیفتگی، اگر کنترل نشود، افراد را به تدریج به سوی نابودی می برد. به همین خاطر باید به درستی بدانیم که اعتماد به نفس کاذب چیست تا بتوانیم از بروز آن جلوگیری کنیم.

با ما باشید؛ با اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس کاذب چیست

اعتماد به نفس کاذب چیست؟

برای تعریف اعتماد به نفس کاذب نیاز است تا قبل از هر چیزی یک تعریف درست از اعتماد به نفس ارائه دهیم. همانطور که در مبحث اعتماد به نفس بیان کردیم تعریف اعتماد به نفس به این شرح است:

اعتماد به نفس به معنای باور داشتن به خود و مهارت ها و توانایی‌ های خود برای پیمودن مسیر یا انجام کاری فارغ از هرگونه قضاوتی است.

بیشتر بخوانید: مدام در تغییر باش تا به پایان خودت نرسی

و تعریف اعتماد به نفس کاذب دقیقا مخالف این تعریف است.

اعتماد به نفس کاذب یعنی عدم باور به خود و مهارت ها و توانایی ها برای انجام کارها و تظاهر به خوب بودن در چیزی که شخص در آن خوب نیست.

فردی که به اعتماد به نفس کاذب دچار است در واقع اصلا خودش را، توانمندی ها و مهارت هایش را باور ندارد. در بیشتر موارد چنین فردی حتی خودش را هم دوست ندارد. این فرد تنها چیزی را که به خوبی بلد است تظاهر کردن به داشتن اعتماد به نفس است.

به طور مثال افراد دارای این نوع اعتماد به نفس اغلب چنین نظری در مورد خود دارند:

*من فرد مهمی هستم.
*دیگران باید مرا دوست داشته باشند.
*من نیاز به یادگیری ندارم، هرآنچه که نیاز است را کامل بلدم.
*دیگران حق انتقاد کردن از من را ندارند.
….

این افراد ممکن است در دیدارها و برخوردهای اول به دیگران این حس را القا کنند که انسان بسیار قوی و توانمندی هستند اما به مرور زمان باعث تجدید نظر دیگران در این دیدگاه می شوند.

افرادی که به اعتماد به نفس کاذب دچارند، این خصوصیت را در خود منفی به حساب نمی آورند. این افراد معمولا دارای شخصیت خود شیفته هستند. این ها به نظر و فکر افراد دیگر اهمیت نمی دهند و این طور فکر می کنند که تنها خودشان هستند که می توانند این کارها را انجام دهند.

داشتن رابطه و حتی بر قراری ارتباط با افراد خودشیفته بسیار سخت است و افراد دیگر در ارتباط با آنها معمولا دچار اذیت و آزار می شوند. البته ناگفته نماند که گاهی افرادی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند با تمسخر دیگران و یا حتی سوءاستفاده دیگران هم مواجه می شوند.

اعتماد به نفس کاذب کاملا مضر است و باعث عدم موفقیت و شکست در زندگی می شود. افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارند، افرادی متکبر، مغرور و خودشیفته و خودخواه هستند. این افراد معمولا دوستان و اطرافیان خود را از دست می دهند و تنها می مانند.

حتی بسیاری از افراد با این اعتماد به نفس، توانایی کار کردن درست را ندارند و بسیاری از مواقع به همین دلیل از محیط کار خود اخراج می شوند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x