مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.

زندگینامه سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال

سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک اسپانیایی: Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènech‎ (متولد ۱۱ مه ۱۹۰۴ – درگذشته ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹) نقاش فراواقع‌گرای اسپانیایی بود. دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار سورئالش به شهرت رسید.

زندگینامه سالوادور دالی (Salvador Dali)

سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک اسپانیایی: Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènech‎ (متولد ۱۱ مه ۱۹۰۴ – درگذشته ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹) نقاش فراواقع‌گرای اسپانیایی بود. دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار سورئالش به شهرت رسید. در نقاشی اغلب به تأثیر نقاشان رنسانس نسبت داده می‌شود. معروف‌ترین اثر سالوادور دالی به‌نام تداوم حافظه در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی نیز فعالیت داشت. وی با والت دیسنی تهیه‌کننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتون کوتاه و برنده جایزه اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت.

دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در ساخت فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵) همکاری کرد.

زندگینامه سالوادور دالی

زندگینامه سالوادور دالی
زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی که بود؟

سالوادور دالی از همان کودکی به تمرین هنر خود تشویق می شود و سرانجام برای ادامه تحصیل در آکادمی مادرید مشغول می شود. در دهه ۱۹۲۰ او به پاریس رفت و شروع به تعامل با هنرمندانی مانند پابلو پیکاسو، رنه ماگریت و میرو کرد که منجر به اولین مرحله سورئالیسم دالی شد. او شاید بیشتر به خاطر نقاشی “تداوم حافظه” در سال ۱۹۳۱ شناخته شود که ساعت های ذوب شده را در یک فضای منظره نشان می دهد. ظهور رهبر فاشیست، فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا منجر به اخراج این هنرمند از جنبش سورئالیسم شد، اما این مانع از نقاشی کردن او نشد.

زندگینامه سالوادور دالی
زندگینامه سالوادور دالی

زندگینامه سالوادور دالی؛ اوایل زندگی

دالی در ۱۱ می ۱۹۰۴ در فیگوئر اسپانیا، واقع در ۱۶ مایلی مرز فرانسه در دامنه کوه های پیرنه متولد شد. پدرش یک وکیل از طبقه متوسط ​​بود. پدر دالی رویکرد انضباطی سختگیرانه ای در تربیت فرزندان داشت، روشی برای تربیت کودک که در تضاد شدید با مادرش، فیلیپا دومنیک فرس بود. او اغلب دالی جوان را در هنر و عادت های عجیب و غریب زودهنگام خود غرق می کرد.

گفته شده است که دالی جوان کودکی زودرس و باهوش، مستعد خشم علیه والدین و همکلاسی های خود بود. در نتیجه، دالی مورد خشونت دانش آموزان یا پدرش قرار گرفت. دالی بزرگ تر، طغیان و یا عجیب و غریبی پسرش را تحمل نمی کند و او را به شدت مجازات می کند. روابط آنها هنگامی که دالی هنوز جوان بود، وخیم شد، زیرا رقابت بین او و پدرش برای محبت فیلیپا بیشتر شد.

سالوادور دالی
زندگینامه سالوادور دالی

دالی یک برادر بزرگتر داشت و ۹ ماه قبل از او متولد شد، همچنین سالوادور نام داشت که در اثر ورم معده و روده درگذشت. بعداً در زندگی، دالی غالباً این داستان را تعریف می کرد که وقتی ۵ ساله بود، والدینش او را به قبر برادر بزرگترش بردند و به او گفتند که او تناسخ مجدد برادرش بود. دالی در نثر متافیزیکی که مرتباً از آن استفاده می کرد، یادآوری کرد، “[ما] مانند دو قطره آب شبیه یکدیگر بودیم، اما بازتاب های متفاوتی داشتیم.” او “احتمالاً اولین نسخه از خودم بود، اما کاملاً مطلق تصور می شد.”

دالی به همراه خواهر کوچکترش آنا ماریا و والدینش، اغلب اوقات را در خانه تابستانی خود در دهکده ساحلی کاداکس می گذراندند. در سنین پایین، دالی در حال تولید نقاشی های بسیار پیچیده بود و پدر و مادر او به شدت از استعداد هنری او حمایت می کردند. در اینجا بود که والدینش قبل از ورود به مدرسه هنر برای او استودیوی هنری ساختند.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
سالوادور دالی

والدین دالی پس از شناخت استعداد بی حد و حصر او، در سال ۱۹۱۶ او را به مدرسه نقاشی در Colegio de Hermanos Maristas و Instituto در فیگورس اسپانیا فرستادند. پس از سال اول تحصیل در مدرسه هنر، او هنگام تعطیلات با خانواده خود نقاشی مدرن را در کاداکس کشف کرد. در آنجا، وی همچنین با Ramon Pichot، یک هنرمند محلی که اغلب به پاریس می رفت، ملاقات کرد. سال بعد، پدرش نمایشگاهی از نقاشی های زغال دالی را در خانه خانواده ترتیب داد. تا سال ۱۹۱۹، این هنرمند جوان اولین نمایشگاه عمومی خود را در تئاتر شهرداری فیگورس برگزار کرد.

در سال ۱۹۲۱ مادر دالی، فیلیپا، در اثر سرطان پستان درگذشت. دالی در آن زمان ۱۶ ساله بود و از دست دادن مادرش بسیار ویران شد. پدرش با خواهر همسر خود ازدواج کرد که دالی جوان او را دوست نداشت، گرچه به خاله خود احترام می گذاشت. پدر و پسر در طول زندگی خود، تا زمان مرگ دالی بزرگ، بر سر بسیاری از موضوعات مختلف جنگ می کردند.

هنرستان و سورئالیسم

در سال ۱۹۲۲، دالی در آکادمی سن فرناندو مادرید ثبت نام کرد. او در محل اقامت دانش آموزان مدرسه اقامت گزید و خیلی زود عجیب و غریب بودن خود را به سطح جدیدی رساند، موهای خود را بلندتر کرد و به سبک آستیس انگلیسی در اواخر قرن نوزدهم لباس پوشید. در این مدت، او تحت تأثیر چندین سبک هنری مختلف، از جمله متافیزیک و کوبیسم قرار گرفت که باعث جلب توجه دانشجویان دیگرش شد، هرچند او احتمالاً هنوز جنبش کوبیسم را کاملاً درک نکرده بود.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
سالوادور دالی

در سال ۱۹۲۳، دالی به دلیل انتقاد از معلمان خود و به راه انداختن شورش در میان دانشجویان بر سر انتخاب استادی آکادمی، از آکادمی محروم شد. در همان سال، وی به جرم حمایت از جنبش جدایی طلب دستگیر و مدت کوتاهی در جیرونا زندانی شد، اگرچه دالی در آن زمان واقعاً غیرسیاسی بود. (و در بیشتر زندگی خود چنین بود) وی در سال ۱۹۲۶ به آکادمی بازگشت، اما اندکی قبل از امتحانات نهایی به دلیل اعلام اینکه هیچ یک از اعضای هیئت علمی صلاحیت کافی برای قبول او را نداشت، برای همیشه اخراج شد.

دالی در حالی که در مدرسه بود، کاوش در اشکال مختلف هنری از جمله نقاشان کلاسیک مانند رافائل، برونزینو و دیگو ولازکز (که سبیل های فر را امضا his کرد) آغاز کرد. او همچنین در جنبش های هنری آوانگارد مانند دادا، جنبشی ضد استقرار پس از جنگ جهانی اول سر و کار داشت. در حالی که نگاه غیر سیاسی دالی به زندگی مانع از پیروی دقیق وی می شد، اما فلسفه دادا در طول زندگی بر کار او تأثیر گذاشت.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی
سالوادور دالی

در بین سال های ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۹، دالی چندین سفر به پاریس انجام داد و در آنجا با نقاشان و روشنفکران تأثیرگذاری مانند پیکاسو که از آنها احترام داشت، دیدار کرد. در این مدت، دالی تعدادی از آثار را نقاشی کرد که تأثیر پیکاسو را نشان می دهد. وی همچنین با جوآن میرو، نقاش و مجسمه ساز اسپانیایی آشنا شد که به همراه شاعر پاول اولوارد و نقاش ماگریت، دالی را به سورئالیسم معرفی کرد. در این زمان دالی با سبک های امپرسیونیسم، آینده گرایی و کوبیسم کار می کرد. نقاشی های دالی با سه مضمون کلی مرتبط شد: ۱) جهان انسان و احساسات، ۲) نمادگرایی جنسی ۳) تصاویر ایدئوگرافی.

همه این آزمایشات منجر به اولین دوره سورئالیستی دالی در سال ۱۹۲۹ شد. این نقاشی های روغن کلاژهای کوچک تصاویر رویایی او بودند. در کارهای او یک تکنیک کلاسیک دقیق و متأثر از هنرمندان دوره رنسانس به کار رفته بود که با فضای “رویای غیرواقعی” که با شخصیت های توهم آمیز عجیب و غریب ایجاد می کرد، مغایرت دارد. حتی قبل از این دوره، دالی خواننده مشتاق نظریه های روانکاوی زیگموند فروید بود. سهم عمده دالی در جنبش سورئالیسم همان چیزی بود که وی آن را “روش انتقادی پارانویا” خواند، تمرین ذهنی دسترسی به ناخودآگاه برای تقویت خلاقیت هنری.

دالی از این روش برای خلق واقعیتی از رویاها و افکار ناخودآگاه خود استفاده می کند، بنابراین واقعیت را از نظر ذهنی به آنچه می خواهد تغییر می دهد و نه لزوماً آنچه که هست. از نظر دالی این به روشی برای زندگی تبدیل شد.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
سالوادور دالی

در سال ۱۹۲۹، دالی هنگامی که با لوئیس بونوئل در دو فیلم یک سگ آندلوسی (Un Chien andalou) و L’Age d’or (دوران طلایی ، ۱۹۳۰) همکاری کرد، اکتشاف هنری خود را به دنیای فیلمسازی گسترش داد که به خاطر صحنه افتتاحیه آن مشهور است – یک برش شبیه سازی شده چشم انسان توسط تیغ – هنر دالی چندین سال بعد در فیلم دیگری به نام Spellbound آلفرد هیچکاک (۱۹۴۵) با بازیگری گریگوری پک و اینگرید برگمن ظاهر شد. نقاشی های دالی در یک سکانس رویایی در فیلم مورد استفاده قرار گرفت و با دادن سرنخ هایی برای حل رمز و راز شخصیت روانی برای مشکلات روانشناختی جان بالانتین، به طرح کمک کرد.

در آگوست ۱۹۲۹، دالی با النا دیمیتریونا دیاکونووا (که گاهی اوقات به عنوان النا ایوانورنا دیاکونووا نوشته می شود) مهاجر روسی ۱۰ سال بزرگتر ملاقات کرد. در آن زمان، او همسر نویسنده سورئالیست پاول ایلوارد بود. بین دالی و دیاکونوا جذابیت روحی و جسمی شدیدی ایجاد شد و او خیلی زود الوارد را برای معشوق جدیدش ترک کرد. دیاکونووا که با نام “گالا” نیز شناخته می شود، موزه و الهام دالی بود و سرانجام همسر وی شد. او به تعادل نیروهای خلاق در زندگی دالی کمک کرد. او با بیان و تخیلات وحشیانه خود قادر به پرداختن به جنبه تجاری هنرمندی نبود. گالا به امور حقوقی و مالی خود رسیدگی می کرد و با نمایندگی ها و مروجین نمایشگاه قرارداد بست. این دو در یک مراسم مدنی در سال ۱۹۳۴ ازدواج کردند.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
سالوادور دالی

تا سال ۱۹۳۰، دالی به چهره ای مشهور از جنبش سورئالیسم تبدیل شد. ماری-لور دو نوایل و ویسکونت و ویسکونتس چارلز اولین مشتری وی بودند. زن و شوهر اشراف فرانسوی، در اوایل قرن بیستم سرمایه گذاری زیادی در هنر آوانگارد انجام دادند. یکی از مشهورترین نقاشی های دالی که در این زمان تولید شده است – و شاید مشهورترین اثر سورئالیستی – ماندگاری حافظه (۱۹۳۱) بود.

این نقاشی که گاهی اوقات Soft Watches نامیده می شود، ساعت های جیبی ذوب شده را در محیطی منظره نشان می دهد. گفته می شود که این نقاشی ایده های مختلفی را در تصویر منتقل می کند، اساساً اینکه زمان سخت نیست و همه چیز تخریب پذیر است.

سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال

سالوادور دالی

در اواسط دهه ۱۹۳۰، دالی به دلیل شخصیت رنگارنگ خود به اندازه کارهای هنری بدنام شده بود. در حضورهای عمومی دالی که اغلب با سبیل اغراق آمیز بلند، روپوش و چوب دستی استفاده می شد، رفتارهای غیرمعمولی از خود نشان می داد. در سال ۱۹۳۴، جولیان لوی، فروشنده هنر، دالی را در نمایشگاهی در نیویورک به آمریکا معرفی کرد که باعث جنجال های زیادی شد. در یک مراسم که به احترام او برگزار شد، دالی به سبک پر زرق و برق مشخص ظاهر شد که در قسمتی از سینه یک جعبه شیشه ای قرار داشت که حاوی یک برنج بود.

اخراج سالوادور دالی از سورئالیست ها

با نزدیک شدن جنگ در اروپا، به ویژه در اسپانیا، دالی با اعضای جنبش سورئالیسم درگیر شد. در “دادرسی” که در سال ۱۹۳۴ برگزار شد، وی از گروه اخراج شد. او از موضع گیری در برابر مبارز اسپانیایی، فرانسیسکو فرانکو در حالی که هنرمندان سورئالیست مانند لوئیس بونوئل، پیکاسو و میرو چنین موضعی داشتند، امتناع ورزیده بود، اما مشخص نیست که این امر مستقیماً به اخراج وی منجر شده است.

به طور رسمی به Dali اطلاع داده شد که اخراج وی به دلیل تکرار “فعالیت ضد انقلابی مربوط به جشن فاشیسم در زمان آدولف هیتلر” بوده است. همچنین این احتمال وجود دارد که اعضای جنبش نسبت به برخی از بازی های عمومی دالی ابراز شورش کرده باشند. با این حال، برخی از مورخان هنر معتقدند که اخراج وی بیشتر به دلیل اختلاف با آندره برتون، رهبر سورئالیست بوده است.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی علی رغم اخراج از جنبش، تا دهه ۱۹۴۰ به شرکت در چندین نمایشگاه بین المللی سورئالیست ادامه داد. وی در افتتاحیه نمایشگاه سورئالیست لندن در سال ۱۹۳۶، در حالی که یک لباس سفید پوشیده بود، یک نشانه بیلیارد و با یک جفت گرگ سگ روسی راه می رفت، سخنرانی با عنوان “Fantomes paranoiaques athentiques” “اشباح معتبر پارانوئید” را ارائه داد. وی بعداً گفت که لباس او تصویری از “فرو رفتن در اعماق” ذهن انسان است.

در طول جنگ جهانی دوم، دالی و همسرش به ایالات متحده مهاجرت کردند. آنها تا سال ۱۹۴۸ در آنجا ماندند و دوباره به کاتالونیا محبوب او بازگشتند. این سال ها برای دالی مهم بود. موزه هنرهای مدرن متروپولیتن در نیویورک در سال ۱۹۴۱ نمایشگاه گذشته نگر خودش را به او داد.

همچنین در این مدت، تمرکز دالی از سورئالیسم دور شد و به دوره کلاسیک پیوست. درگیری وی با اعضای جنبش سوررئالیسم همچنان ادامه داشت، اما دالی دلسرد به نظر نمی رسید. ذهن او که همیشه در حال گسترش بود، به سوژه های جدیدی می پرداخت.

زندگینامه سالوادور دالی

موزه تئاتر دالی

در طول ۱۵ دالی مجموعه ای از ۱۹ بوم بزرگ را نقاشی کرد که شامل مضامین علمی، تاریخی یا مذهبی بود. او اغلب این دوره را “عرفان هسته ای” می نامید. در طول این مدت، کارهای هنری او با تلفیق جزئیات دقیق و تخیل خارق العاده و بی حد و حصر، درخشش فنی به خود گرفت. او می تواند توهمات نوری، هولوگرافی و هندسه را در نقاشی های خود بگنجاند. بیشتر کارهای او حاوی تصاویری بود که هندسه الهی، DNA، مکعب هایپر و مضامین مذهبی عفت را به تصویر می کشید.

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۴ دالی بیشتر وقت خود را به ایجاد Teatro-Museo Dalí (موزه تئاتر دالی) در فیگورس اختصاص داد. ساختمان موزه قبلاً تئاتر شهرداری فیگورس را در خود جای داده بود، جایی که دالی در ۱۴ سالگی نمایشگاه عمومی خود را دید. (ساختار اصلی قرن ۱۹ در اواخر جنگ داخلی اسپانیا تخریب شده بود)

در آن سوی خیابان Teatro-Museo Dalí کلیسای Sant Pere واقع شده است، جایی که دالی غسل تعمید داده شد و اولین بعثت خود را دریافت کرد (مراسم تشییع جنازه وی بعداً نیز در آنجا برگزار می شود) و خانه ای که وی متولد شده است، فقط سه بلوک است.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
زندگینامه سالوادور دالی

Teatro-Museo Dalí رسماً در سال ۱۹۷۴ افتتاح شد. ساختمان جدید از ویرانه های قدیمی ساخته شده و بر اساس یکی از طرح های دالی شکل گرفته و به عنوان بزرگترین سازه سورئالیستی جهان معرفی شده است که شامل مجموعه ای از فضاها است که یک شی single هنری واحد را تشکیل می دهد که در آن هر عنصر جزئی جدا نشدنی از کل است.

این سایت همچنین به دلیل استقرار گسترده ترین کار توسط این هنرمند، از ابتدای تجربیات هنری گرفته تا آثاری که در سال های آخر زندگی ایجاد کرده، شناخته شده است.

همچنین در سال ۱۹۷۴ دالی روابط تجاری خود را با مدیر پیتر مور منحل کرد. در نتیجه کلیه حقوق مجموعه وی بدون اجازه او توسط سایر مدیران بازرگانی فروخته شد و وی ثروت زیادی را از دست داد. دو جمع کننده ثروتمند هنر آمریکایی A. Reynolds Morse و همسرش Eleanor که دالی را از سال ۱۹۴۲ می شناختند، سازمانی به نام “دوستان Dalí” و بنیادی برای کمک به تأمین مالی این هنرمند تاسیس کردند. این سازمان همچنین موزه سالوادور دالی را در سن پترزبورگ، فلوریدا تأسیس کرد.

زندگینامه سالوادور دالی؛ سال های آخر

در سال ۱۹۸۰، دالی به دلیل اختلال حرکتی که باعث لرزش و ضعف دائمی در دستانش شد، مجبور به کناره گیری از نقاشی شد. دیگر توانایی نگه داشتن برس رنگ را نداشت و توانایی بیان خود را به همان روشی که از همه بهتر بلد بود از دست داد. فاجعه بیشتر در سال ۱۹۸۲ رخ داد، زمانی که همسر دوست داشتنی دالی، گالا، درگذشت. این دو واقعه او را به یک افسردگی عمیق فرو برد. او به پوبول نقل مکان کرد، در قلعه ای که برای Gala خریداری و تغییر شکل داده بود، احتمالاً برای پنهان شدن از دید مردم یا به قول بعضی ها مرگ. در سال ۱۹۸۴، دالی در آتش سوزی شدیدی سوخت. وی به دلیل جراحات وارده مجبور به استفاده از صندلی چرخدار بود. دوستان، حامیان و هنرمندان دیگر او را از قلعه نجات داده و به فیگورس برگرداندند و او را در Teatro-Museo راحت کردند.

زندگینامه سالوادور دالی

سالوادور دالی (Salvador Dali) هنرمند برجسته سبک سورئال
زندگینامه سالوادور دالی

در نوامبر ۱۹۸۸، دالی با قلبی نارسا وارد بیمارستانی در فیگورس شد. پس از یک دوره نقاهت کوتاه مدت، او دوباره به تئاتر-موزه بازگشت. در ۲۳ ژانویه ۱۹۸۹، دالی در شهر تولد خود، در ۸۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. مراسم خاکسپاری وی در تئاتر-موزه برگزار شد، جایی که وی در یک سردابه دفن شد.

پرونده پدر بودن و نمایشگاه جدید سالوادور دالی

در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷، یک قاضی در دادگاه مادرید دستور داد که جسد دالی برای حل و فصل پرونده پدری نبش قبر شود. یک زن ۶۱ ساله اسپانیایی به نام ماریا پیلار ابل مارتینز ادعا کرد که مادرش هنگامی که به عنوان کنیزکار برای همسایگان خود در بندر لیگات، شهری در شمال شرقی اسپانیا کار می کرد، با این هنرمند رابطه برقرار کرده است.

قاضی به دلیل “کمبود بقایای بیولوژیکی یا شخصی دیگر” برای مقایسه با DNA مارتینز دستور داد که بدن این هنرمند را نبش قبر کنند. بنیاد گالا-سالوادور دالی که املاک دالی را مدیریت می کرد، این حکم را فرجام خواهی کرد، اما نبش قبر در ماه بعد انجام شد. در ماه سپتامبر، نتایج آزمایشات DNA نشان داد که دالی پدر نبوده است.

دیگر آثار سالوادور دالی

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله که به شرح کامل زندگینامه سالوادور دالی پرداخته شد، لذت برده باشید و ما را در مقاله های بعدی دنبال کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x