مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

انقراض ببر مازندران

دلایل زیادی باعث انقراض ببرهای مازندران شد. از جمله سوزاندن جنگل‌ها و مراتع به بهانه استفاده کشاورزی، شکار بی‌رویه آهو و گوزن که غذای ببر مازندران بود و همچنین شکار غیرقانونی و زیادی خود ببرها، به منقرض شدن این حیوان زیبا انجامید. امید است که پلنگ و یوزپلنگ ایرانی به این سرنوشت شوم دچار نشوند.

انقراض ببر مازندران

دلایل انقراض ببر مازندران

  • افزایش جمعیت انسان‌ها

52 human

  • نبود قوانین برای حمایت از حیوانات
  • وجود دیدگاه تجاری نسبت به حیات‌ وحش
  • شکار غیرقانونی و بازار سیاه پوست و چرم
  • محدود بودن زیستگاه

انقراض ببر مازندران

انقراض ببر مازندران

گوزن طعمه‌ی طبیعی ببرها محسوب می‌شود و زمانی به خاطر وجود طعمه‌هایی همچون مرال و شوکا، جنگل‌های شمال ایران زیستگاه ببرها بود.

وقتی جمعیت گوزن و آهو در ایران به خاطر شکار بی‌رویه، رفته رفته کاهش یافت ببر مازندران در ایران مجبور شد برای تامین نیاز غذایی خود، به شکار گراز بپردازد. جمعیت گرازها، مدام در حال نوسان بود و اصلا نمی‌شد به دید یک منبع غذایی مطمئن به آن‌ها نگاه کرد.

بیشتر بخوانید: گونه‌ های در حال انقراض ببر

در اواخر دوران حضور ببرها در ایران و در دورانی که منابع غذایی این گونه در ایران کاهش یافته‌ بود، این حیوان ارزشمند برای رفع گرسنگی خود به دام‌های اهلی حمله می‌کرد که بسیاری از جوامع محلی برای امرار معاش به آن‌ها وابسته بودند. از این رو، مردم محلی هم برای اینکه این عمل ببرها را تلافی کنند به شکار یا به دام انداختن آن‌ها روی می‌آوردند. به همین دلیل جمعیت این گونه‌ی ارزشمند رفته رفته کم و کمتر شد.

مردم محلی حتی به توله‌های او نیز رحم نکرده و آن‌ها را می دزدیدند تا بفروشند.

 

61 iran cage1

بیشتر بخوانید: زیستگاه و استتار ببرها

از طرفی جنگل های واقع در کنار رودخانه‌ و نیزارهای جلگه‌ای، به بهانه‌ی توسعه‌ی زمین‌های کشاورزی تخریب یا سوزانده می‌شدند تا به مزارع برنج و پنبه تبدیل شوند. این کار دامنه و محدوده‌ی زیستگاه این گونه‌ی ارزشمند را در ایران روز به روز محدودتر کرد.

 

53 burn1

 

ببر یک گونه‌ای است که تاب و تحمل دامنه‌ی گسترده ای از شرایط زیستگاهی و اقلیمی را داشته،  از این رو در تمامی مناطق، از گرمسیری گرفته تا مناطق برفی و یخبندان می‌تواند زندگی کند.

 

انقراض ببر مازندرانانقراض ببر مازندران

انقراض ببر مازندران

این حیوان می‌تواند با نوع طعمه و زیستگاه خود سازگاری پیدا کرده و تکنیک شکار خود را تغییر دهد. ولی با این وجود، برخی ویژگی‌های خاص دارد که باعث آسیب‌پذیری او در برابر توسعه‌ی انسان در این مناطق می‌شود.

انقراض این گونه از گربه‌سانان در ایران خیلی تاسف برانگیز است، ولی تاسف ما راه به جایی نمی‌برد. فقط خود ما و به ویژه مسئولین کشور باید از این اتفاق ناخوشایند درس و تجربه‌ای ارزشمند بگیریم و نگذاریم سایر گونه‌های ارزشمند و در معرض خطر انقراض کشورمان، نظیر پلنگ و یوزپلنگ هم به سرنوشت ببر دچار شوند.

 

انقراض ببر مازندران
انقراض ببر مازندران

انقراض ببر مازندران
باید بدانیم که دقیقا به همان دلایلی که ذکر شد، عرصه‌ی حیات بر این دو گونه‌ی ارزشمند هم بسیار تنگ شده و شاید اگر اقدام مناسبی انجام نشود روزی فرا خواهد رسید که این گونه‌های ارزشمند هم به تاریخ خواهند پیوست.

 

امیدواریم از این مطلب که به انقراض ببر مازندران اختصاص داشت، لذت برده باشید و برای مطالعه مطالب بعد با ما همراه باشید.

همچنین شما همراهان عزیز می توانید برای مطالعه مطالب دنیای شیرها و دنیای خرگوش ها به بخش دنیای حیوانات مراجعه کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x