۱- خارپشت اروپایی، سنجاب زمینی، نوعی قورباغه‌ جنگلی، خفاش‌ها، مارها، حلزون ها، لاک پشت ها، جوندگان، خرس‌ها و حتی نوع خاصی از میمون لمور ماداگاسکار جزو حیواناتی هستند که به خواب زمستانی می روند!

علت خواب زمستانی
علت خواب زمستانی

۲- برخی از گونه‌ها می‌توانند بدون این که آسیب ببینند، چندین هفته بدون خوردن هیچ نوع آب و غذایی بخوابند!

۳- چربی ذخیره شده در بدن حیوانات زمستان خواب، چربی قهوه‌ای نامیده می‌شود. خفاش‌ها این چربی را در پشت و میان استخوان‌های شانه ‌خود تولید و ذخیره و سایر پستانداران آن را در شکم خود ذخیره می‌کنند!

علت خواب زمستانی
علت خواب زمستانی

۴- پستانداران در طول خواب زمستانی شبیه مرده‌ها هستند، اما خزندگان شما را می‌بینند ولی واکنشی نشان نمی‌دهند!

۵- دما و سوخت و ساز بدن‌ خرس‌ها در این مدت کاهش می‌یابد، اما خیلی زود هم می‌توانند از خواب بیدار شوند. به خصوص زمانی که توله‌های خرس ماده در طول مدت این خواب به دنیا آمده باشند!

علت خواب زمستانی

۶- در طول این خواب ضربان قلب خفاش‌ها از ۴۰۰ بار در دقیقه به ۲۵ بار در دقیقه کاهش می‌یابد و آن‌ها ممکن است در طول مدت شبانه روز تنها ۲۴ بار نفس بکشند!

علت خواب زمستانی
علت خواب زمستانی

۷- تنفس  قورباغه‌ جنگلی در طول مدت خواب‌ زمستانی ‌به طور کلی قطع می‌شود، قلبش از کار می‌ایستد و ۶۵ درصد از مایعات خونش به بلور یا کریستال یخ تبدیل می‌شود!

علت خواب زمستانی

۸- برخی از حشرات نیز به خواب‌ زمستانی می روند و برای گرم نگه داشتن خودشان، سوراخ هایی در زمین، زیر پوست درخت و یا کنده‌های پوسیده درخت ایجاد می کنند!

علت خواب زمستانی
علت خواب زمستانی

۹- اگر در طول مدت خواب زمستانی هوا خیلی سرد شود، بعضی از حیوانات مدت کوتاهی بیدار می‌شوند و می‌لرزند تا گرم شوند. حتی با وجود شدت سرمای هوا، حیواناتی که به خواب‌ زمستانی می‌روند، ممکن است هر چند هفته یک بار، مدت زمان کوتاهی از خواب بیدار شده تا به دستشویی بروند و در صورت وجود، کمی غذا بخورند!

علت خواب زمستانی

۱۰- برخی از حیوانات مثل ماهی‌ها، قورباغه‌ها و لاک پشت‌ها که هیچ راهی برای گرم نگه داشتن خودشان در زمستان ندارند، در زیر چوب‌ها، سنگ‌ها و برگ‌های افتاده پناه می‌گیرند. هنگامی که هوا سرد می‌شود، آن‌ها به پایین دریاچه‌ها و حوضچه‌ها می‌روند و برخی حتی در داخل گل پناه می‌گیرند!

علت خواب زمستانی
علت خواب زمستانی

مجله اینترنتی تحلیلک