مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بخور گرم

بخور گرم یا بخور سرد، کدام مناسب است؟

بخور گرم یا بخور سرد

اغلب پرسش می‌شود که بخور گرم بخریم یا بخور سرد؟

رطوبت هوا باید در حدی باشد که پوست و مخاط انسان دچار خشکی نگردد؛ بنابراین با این وسایل در مناطق خشک به مرطوب کردن هوا کمک می‌کنیم. استفاده از وسایل گاز سوز در زمستان رطوبت بیشتری از هوای محیط را می‌بلعد، بنابراین هوا خشک تر می‌شود.

خصوصاً در کودکان خشکی هوا آزار دهنده است و در بیماری‌های تنفسی ازجمله خروسک و پنومونی باید هوای محیط مرطوب تر گردد.

بخور سرد

دستگاه بخور سرد، گران تر است، آب استفاده شده در آن باید آب مقطر باشد، در هوای سرد مطلوب نیست، اگر مخزن آن را تمیز نکنیم، می‌تواند به منبعی از باکتری ها و قارچ‌ها تبدیل شده و باعث انتشار آن ها به محیط تنفسی گردد. می‌تواند مواد معدنی موجود در آب غیر مقطر را در محیط منتشر کرده و باعث تحریک سیستم تنفسی ‌شود. در عوض کم صدا ست و کمتر انرژی مصرف می‌کند.

بخور گرم

دستگاه بخور گرم آب را به جوش می‌آورد، بنابراین باعث انتشار باکتری ها و قارچ ها نمی‌شود، در هوای سرد مطلوب است، ارزان قیمت است، جرم آب باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. در عوض سر و صدای بیشتری دارد و انرژی بیشتری مصرف می‌کند، خطرات احتمالی بیشتر است و بیش از نوع اول مراقبت لازم است.

تنها را مرطوب کردن هوا بخور نیست و استفاده از حوله مرطوب، بخار آب کتری و… هم رطوبت هوا را می‌افزاید. ساعت استفاده از بخور محدود است و نباید محل زندگی خود را به اتاق سونای مرطوب بدل کنیم.

 

دکتر سید محمد سعید ناصری

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x