مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.

تبخال و برفک دو بیماری مخاط دهان

عامل تبخال نوعی ویروس است. این ویروس به صورت غیرفعال در داخل سلول های عصبی جا می گیرد و برفک باعث ایجاد لکه های سفید پنیری شکل مجزا یا کنار هم در نواحی مختلف دهان می شود. معمولا برفک بدون درد است.

تبخال بیماری دهان

تبخال در اطراف پوست لب و دهان ایجاد می شود. در ابتدا فرد در محلی که قرار است تبخال بزند، احساس سوزش و تورم کمی دارد. بعد از آن به صورت تاول های ریز ظاهر می شوند. تاول ها باز می شوند و به صورت زخم های دردناک برای فرد ایجاد مزاحمت می کنند.

عامل تب خال نوعی ویروس است. این ویروس به صورت غیرفعال در داخل سلول های عصبی جا می گیرد. در هنگامی که شرایط خوبی برای بروز ویروس وجود داشته باشد، این ویروس فعالیت خود را آغاز می کند و تاول ها و زخم های دردناکی را ایجاد می کند. ممکن است شخص در کودکی برای اولین بار با ویروس تماس داشته باشد ولی ویروس فعالیت خود را شروع نکرده باشد.

زخم های تبخالی معمولا در افرادی که دوران کودکی با ویروس آن آلوده شده اند، ایجاد می شود. بیشتر این افراد در کودکی متوجه آلودگی نشده اند.

باید توجه داشت که تمام بیمارانی که در کودکی دچار عفونت با این ویروس شده اند مبتلا به تبخال نمی شوند.

تبخال

عواملی که باعث تحریک ویروس تبخال می شوند

  • فشارهای روانی
  • تابش طولانی آفتاب (اشعه ماورای بنفش)
  • بیماری های عفونی تب دار
  • سرما خوردگی
  • دوران قاعدگی

برفک دهان

برفک عفونت قارچی دهان

برفک باعث ایجاد لکه های سفید پنیری شکل مجزا یا کنار هم در نواحی مختلف دهان می شود. معمولا برفک بدون درد است. لکه های سفید را می توان با وسیله ای در اثر مالش برداشت. لکه های سفید چسبندگی زیادی به مخاط زیرین ندارد. برداشتن لکه های سفید، باعث دیده شدن مخاط ملتهب زیرین می شود که گاهی زخم کم عمقی هم بر روی آن دیده می شود.

این بیماری در نوزادان شیرخوار شایع است و مشکل خاصی برای نوزاد از نظر تغذیه و خوردن شیر ایجاد نمی کند ولی بهتر است کودک را نزد متخصص اطفال ببرید تا در صورت لزوم داروی مورد نیاز را تجویز کند.

خشکی دهان، دندان مصنوعی، سیگار کشیدن زیاد، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، آنتی بیوتیک های قوی… از عواملی هستند که ممکن است باعت بیماری قارچی دهان شوند.

برای درمان عفونت های قارچی باید از داروهای ضد قارچی که توسط پزشک یا دندانپزشک تجویز شده اند استفاده کرد. این داروها به صورت قطره، کرم، قرص و پماد وجود دارند.

بیشتر بخوانید: از بین بردن پلاک و جرم دندان

جرم دندان
جرم دندان

با تشکر از دکتر احسان دره شیری

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x