مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
باقالا

خواص باقالا و آشنایی با مضرات آن

باقالا یا باقالی سبز یا تازه طبع سرد و تر و باقلای خشک طبع سرد و خشک دارد. سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین C و A، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد، ژلاتین و فیبر است.

مضرات و خواص باقالا

باقالا یا باقالی سبز یا تازه طبع سرد و تر و باقلای خشک طبع سرد و خشک دارد. سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین C و A، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد، ژلاتین و فیبر است.

 

خواص باقالا یا باقالی

تقویت کننده و پاک کننده سینه و ریه بوده و سرفه را تسکین می دهد.

برای جلوگیری از پوکی استخوان و کنترل فشار خون بالا مفید است. استفاده از جوشانده آن، برای ورم مثانه، رفع دردهای رماتیسمی و درمان نقرس کاربرد دارد.

پختن آن همراه با سرکه و آب، برای زخم های روده و درمان اسهال تجویز می‌شود؛ در حالی که خوردن آن با پوست برای افرادی که معده ضعیف دارند توصیه نمی گردد.

حاوی آهن است و مصرف به اعتدال آن برای درمان کم خونی و تقویت مغز استخوان مفید است؛ اما خوردن زیاد آن برای افراد با کم خونی شدید یا خونریزی توصیه نمی شود.

 

عوارض مصرف باقلا

مصرف بیش از حد موجب نفخ معده و احساس سنگینی در سر شده و حافظه را ضعیف می‌کند؛ بنابراین لازم است آن را همراه با مصلحاتش یعنی فلفل، گلپر، نمک و دارچین میل شود.

در خوردن باقالا به شکل خام احتیاط کنید، چون ممکن است در برخی افراد تولید مسمومیت و حساسیت شدید کند. همچنین مبتلایان به بیماری‌های فاویسم، از خوردن و یا حتی بوییدن باقلا منع شده‌اند، زیرا سبب تشدید بیماریشان می گردد.

بیشتر بخوانید: فاویسم چیست؟ / هر آنچه که باید در مورد فاویسم بدانیم

استفاده از ضماد باقالا

ضماد باقالی، چرک جوش و کورک را خارج می‌کند و استفاده از آن به شکل پخته و له شده به عنوان ماسک صورت جهت شادابی و رفع لک های پوستی مفید است.

 

خواص گل باقالا

درباره خواص گل باقالا باید گفت که: طبعی گرم دارد و دم کرده آن، ضد تشنج، ادرارآور، دافع سنگ کلیه و درمان کننده قولنج های کلیوی است.

 

 

امیدواریم مطلب مضرات و خواص باقالا برای شما مفید بوده باشد.

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x