مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بهار نارنج

خواص بهار نارنج و فواید دمنوش آن برای معده

شکوفه های معطر نارنج را بهار نارنج می‌گویند که طبیعتی گرم و خشک دارد و نشاط آور و مقوی قلب و مغز بوده و نوشیدن شربت آن در فصل تابستان بسیار مفرح و دلنشین است.

خواص بهار نارنج

بهار نارنج

شکوفه های معطر نارنج را بهار نارنج می‌گویند که طبیعتی گرم و خشک دارد و نشاط آور و مقوی قلب و مغز بوده و نوشیدن شربت آن در فصل تابستان بسیار مفرح و دلنشین است.

به علت طعم و عطر دلپذیر در تهیه انواع نوشیدنی های فصلی، مربا، گز، سوهان و … کاربرد دارد.

این گیاه حاوی ترکیبات فعال فلاونوئید (آنتی اکسیدان و ضد سرطان) و ویتامین B, C, D است. باعث رطوبت و نرمی پوست می شود. متعادل کننده چربی پوست شاداب کننده و ضد آکنه است.

 

خواص بهار نارنج

مصرف عرق و دمنوش این گیاه خوش عطر موجب رفع سردرد، شکم درد، بهبود سرماخوردگی، مشکلات سینه و تقویت سیستم ایمنی بدن شده و آرام بخش ضد تشنج و خواب آور است.

در درمان اضطراب و افسردگی نیز موثر است.

بهار نارنج

مضرات

اما زیاده روی در خوردن یا بوییدن روغن و اسانس بهارنارنج بی خوابی می آورد. همچنین مصرف زیاد آن برای افراد مبتلا به پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی توصیه نمی شود.

خواص دمنوش بهار نارنج

مصرف دم کرده آن جهت رفع قولنج و تقویت اشتها مفید است. مقوی معده و ضد نفخ بوده و گازهای دستگاه گوارش را دفع می‌کند.

سس بهار نارنج

یک روش استفاده از گیاه فوق العاده، تهیه سس آن به صورت ترکیب دو قاشق روغن زیتون و یک قاشق سرکه و نصف قاشق عرق بهار نارنج به همراه کمی فلفل و نمک است که عطر و طعم دلپذیری به سالاد می‌ دهد.

مربای بهار نارنج

خوردن مربای آن نیز سبب تقویت معده و رفع سوءهاضمه می‌گردد.

طرز تهیه مربا

ابتدا یک لیوان از گل های تازه یا خشک آن را شسته و دو تا سه مرتبه هر بار به مدت ۲ دقیقه در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس یک و نیم لیوان شکر را با یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا کمی غلیظ شود بعد گل ها را به آن بیفزایید و بگذارید آرام بجوشد. گلبرگ ها شیشه‌ای شوند و مربا قوام آید. در انتها می توانید مقداری زعفران دم کرده جهت ایجاد عطر و رنگ مطبوع به آن اضافه کنید.

بهار نارنج

نکته مهم

معرفی تمامی گیاهان دارویی صرفا جهت بالا بردن دانش عمومی جامعه است و توصیه برای مصرف نیست. برای بهره مندی درست از خواص دارویی گیاهان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای سلامت خود جانب اعتدال را در مصرف تمامی مواد غذایی و گیاهی رعایت نمایید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با گیاه رزماری و خواص و مضرات آن

خواص رزماری
خواص رزماری

 

با تشکر از دکتر علیرضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x