مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 6 مرداد / 1403
Search
Close this search box.
توت سفید

خواص توت سفید و شاه توت و موارد منع مصرف

توت های خوشمزه و پرطرفدار دو نوع هستند؛ توت سفید و شیرین و شاه توت که معمولا ترش مزه است. پرورش درخت توت سفید که میوه آن طعمی شیرین و مطلوب دارد و همچنین برگ های آن برای پرورش کرم ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد، بیش از درخت شاه توت در بین مردم رواج دارد.

توت های خوشمزه و پرطرفدار دو نوع هستند؛ توت سفید و شیرین و شاه توت که معمولا ترش مزه است. پرورش درخت توت سفید که میوه آن طعمی شیرین و مطلوب دارد و همچنین برگ های آن برای پرورش کرم ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد، بیش از درخت شاه توت در بین مردم رواج دارد.

درخت توت سفید در اغلب مناطق ایران به خصوص نواحی شمالی پرورش می یابد.

توت سفید

طبیعتی گرم و تر دارد و مصرف آن تقریبا برای تمام مزاج ها مناسب است. این میوه غذاییت خوبی دارد و سرشار از ویتامین های C، و گروه B، آهن، پتاسیم، منیزیم، مقدار زیادی آب، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان و … است.

خواص توت سفید

از خواص بی نظیر این میوه بهاری می توان به: مولد خون صالح در بدن، تقویت کننده تمایل قوای جنسی، منضج، خوش رنگ کننده رنگ چهره، مرطوب کننده بدن و مغز، ملین، تقویت کننده ریه (مناسب برای مبتلایان به آسم) برطرف کننده گرفتگی صدا و خشکی سینه، باز کننده گرفتگی کبد، طحال و صفرا، ادرارآور (پاک کننده مجاری ادراری)، مقوی عمومی بدن، مناسب برای رشد و وزن گیری کودکان بد غذا، مناسب حال سالمندان و… اشاره کرد.

توت خشک نیز از تنقلات بسیار مفید و ارزشمند برای همگان به ویژه دیابتی ها، کودکان و سالخوردگان است.

بیشتر بخوانید: تمشک میوه خوشمزه با خواص زیاد

توت سفید

مضرات و منع مصرف توت سفید

کسانی که دچار مشکلات سوء هاضمه و غلبه رطوبت در معده هستند و زنان باردار (در سه ماهه اول و آخر بارداری) در مصرف آن به صورت تازه جانب اعتدال را رعایت کنند.

همچنین بهتر است گرم مزاجان و کسانی که با خوردن توت تازه دچار نفخ می شوند، از مقداری سکنجبین به عنوان مصلح آن بهره ببرند.

شاه توت

شاه توت مزاج سرد و خشک دارد و ترش آن قابض است. این میوه خوشمزه حاوی پروتئین، گلوکز، اسیدهای مالیک، سیتریک، پکتین، ویتامین A, E, K, C ، آهن، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان و … است.

شاه توت

خواص شاه توت

این میوه‌ آبدار و بنفش رنگ فواید بسیاری به ویژه برای گرم مزاجان دارد؛ از جمله: کنترل قند خون، ضد سرماخوردگی، درمان کم خونی، برطرف کننده ورم دهان و گلو، ادرارآور، خلط آور، کاهنده فشار و کلسترول خون، ضد کرم، مسکن، رافع عطش، صفرا آور، مقوی کبد و طحال، ضد سرطان، مقوی قلب و اعصاب، ضد التهاب پوست و مو (ضد پیری)، تسکین دهنده حدت خون و تب های صفراوی و … دارد.

رب شاه توت نیز زخم ضد زخم دهان، روده و معده است.

بیشتر بخوانید: خواص زردآلو و نکات مهم درباره مصرف آن

مضرات و منع مصرف شاه توت

مصرف زیاد از حد آن برای سینه، ریه و اعصاب مضر بوده و بهتر است سرد مزاجان آن را به میزان کم و همراه با مصلحاتش یعنی انار شیرین یا عسل میل کنند.

شاه توت

شربت شاه توت

از شربت آن می توان در بیماری های کبدی، پوستی و تنظیم دستگاه گوارش استفاده کرد.

برای تهیه این شربت یک کیلو گرم از میوه رسیده را همراه با ۵۰۰ گرم عسل در مخلوط کن ریخته و کاملا مخلوط کنید. ماده به دست آمده را از صافی رد کرده تا مواد اولیه به دست آید. یک سوم لیوان را از این مواد ریخته و مابقی را با آب سرد پر کنید؛ سپس مواد و آب را مخلوط کرده و این شربت خوشمزه را نوش جان کنید.

نکته مهم درباره خواص توت سفید و شاه توت

معرفی تمامی گیاهان دارویی و میوه ها صرفا جهت بالا بردن دانش عمومی جامعه است و توصیه برای مصرف نیست. برای بهره مندی درست از خواص دارویی گیاهان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای سلامت خود جانب اعتدال را در مصرف تمامی مواد غذایی و گیاهی رعایت نمایید.

بیشتر بخوانید: خواص آلبالو و مصرف دمنوش خوش طعم آن

با تشکر از دکتر علی رضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x