مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
شیر

خواص شیر و انواع لبنیات و توصیه های مهم از منظر طب ایرانی

شیر یک غذای کامل به حساب می ‌آید. افرادی که نسبت ‌به مصرف آن حساسیت دارند بهتر است آن را با عسل و گلاب بنوشند.

خواص شیر و چند توصیه

شیر یک غذای کامل به حساب می ‌آید. افرادی که نسبت ‌به مصرف آن حساسیت دارند بهتر است آن را با عسل و گلاب بنوشند. با توجه به اجزای آبی، پنیری و چربی موجود در آن، باید در مصرف آن دقت لازم را داشت.

بهره ‌مندی از این ماده غذایی در سن رشد بسیار مهم است؛ اما مهم‌تر آن است که با توجه به مزاج کلی بدن و مزاجی جهاز هاضمه، مورد مصرف قرار گیرد.

همچنین علی ‌رغم توصیه به مصرف لبنیات در استفاده از آن نباید زیاده‌روی کنیم.

در صورت بروز حساسیت، عدم هضم و یا سردی گوارش حتما تمهیداتی در مصرف آن داشته باشید.

به‌طور مثال می ‌توانید پخته آن و در ترکیب با مواد غذایی دیگر همچون سوپ جو، فرنی، شیربرنج، به همراه ادویه‌جات مصرف نمایید و یا این‌که با عسل و گلاب مخلوط نموده و میل نمایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ جو مجلسی با طعم عالی

خواص شیر و خواص شیرکاکائو
خواص شیر

خواص شیر کاکائو و چند توصیه

نوشیدنی تدبیر شده با شیر، شکر و کاکائو است که به واسطه طعم مطبوع و شیرینش، امروزه طرف‌داران بسیاری دارد. به ‌ویژه در کودکان که خوردن این نوشیدنی برایشان بسیار لذت بخش است.

این نوشیدنی خوشمزه شاید بتواند مواد مغذی موجود در شیر نظیر: کلسیم، پروتئین، ویتامین دی و … را با نسبت کمتر به شما ارائه دهد؛ اما به دلیل وجود مقدار زیادی قند در محتوایش می‌ تواند زمینه‌ ساز ابتلا به بیماری ‌های دیابت، اضافه ‌وزن و چاقی گردد.

بنابراین توصیه می ‌شود این نوشیدنی خوشمزه و نه ‌چندان مفید را هرازگاهی به ‌عنوان هوسانه میل کرده و از مصرف افراطی آن به‌ ویژه برای کودکان به شدت بپرهیزید.

بهتر است به جای آن از ترکیب شیر همراه با عسل یا شیره یا خرما یا زنجبیل و … متناسب با مزاج خود استفاده کنید.

خواص پنیر و خواص سرشیر
خواص پنیر

خواص پنیر و چند توصیه

پنیر تازه، سرد و تر است و هرچه کهنه‌تر باشد از رطوبت آن کاسته شده و رو به خشکی می ‌رود.

مصرف پنیر ارگانیک و تازه به میزان صحیح، به ‌ویژه برای گرم مزاجان (البته در وعده شام و همراه با مصلحات) ملین شکم، مقوی معده و … است. این در حالی است که مصرف مداوم آن به‌ خصوص انواع صنعتی و کارخانه‌ای مناسب نیست و موجب تضعیف دستگاه گوارش می‌شود.

استفاده از آن در وعده صبحانه موجب کندی حافظه، عدم تمرکز، سستی و کسلی، انسداد مجاری، نزله و … می ‌گردد. لذا توصیه می‌شود کسانی که فعالیت ذهنی زیادی دارند مثل دانش‌آموزان، مبتلایان به بیماری آلزایمر و کندی حافظه، کودکان و افراد مسن، افراد سرد مزاج و صاحبان معده ‌های مرطوب و ضعیف و … از مصرف آن به خصوص در وعده صبحانه پرهیز کرده و در صورت تمایل هر از گاهی آن را در وعده شام به میزان کم و با مصلحاتش یعنی نعناع، زیره، آویشن، گردو، سیاه‌ دانه و عسل میل کنند.

خواص سرشیر و چند توصیه

چنانچه این نوع خوب و طبیعی آن را در دسترس داشته باشید، باید توجه کنید که طبعی سرد و تر داشته، نفاخ است و چربی بالایی دارد. لذا توصیه می‌ شود افراد مبتلا به چربی خون و کسانی که فعالیت بدنی کم دارند، در مصرف آن احتیاط کنند.

همچنین تاکید می ‌شود حتما آن را با مصلحش یعنی عسل میل کنید.

خواص کره و چند توصیه

کره با طبیعتی گرم و تر، مقوی و انرژی‌زا بوده و همراه با مصلحاتش یعنی عسل، مربای هویج و سیب می ‌تواند به‌عنوان صبحانه‌ای مناسب مصرف شود.

البته حتما در نظر داشته باشید که در استفاده از آن زیاده‌ روی نکرده و افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون از خوردن آن پرهیز کنند.

خواص کره

خواص کشک و چند توصیه

کشک با مزاج سرد و خشک، دیر هضم است و از نعنا، سیر و گلقند به‌ عنوان مصلحاتش استفاده می ‌شود.

این خوردنی خوشمزه به تیزی صفرا و خون تعادل می‌ بخشد و بریان شده‌ آن برای رفع اسهال بسیار مناسب است.

استفاده مداوم آن سبب تولید سودا در بدن می ‌شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد با غلبه سودا در خوردن آن احتیاط کنند؛ همچنین مصرف آن برای صاحبان مزاج سرد و تر و افراد مسن پیشنهاد نمی ‌شود.

کله جوش به‌عنوان غذای سنتی ایرانی بر پایه کشک و مصلحاتش طبخ می‌ شود و بسیار مغذی است. (گردو، نعنا)

خواص کشک و خواص ماست
خواص کشک

خواص ماست و چند توصیه

ماست مزاج سرد و تر دارد و در صورتی که در حد اعتدال و با مصلحاتش یعنی نعنا، پونه، آویشن، کاکوتی، گل سرخ، زنجبیل، کشمش، شیره انگور و … خورده شود؛ برای تمام افراد سالم خوب است.

همچنین این میان وعده خوشمزه حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم، انواع ویتامین ها مثل D، فولات و … پروتئین و مخمرهای زنده (لاکتوباسیلوس) است؛ که این مخمرها با جایگزینی در دستگاه گوارش از رشد میکروب های بیماری زا جلوگیری کرده و به سلامت بدن و سیستم گوارشی کمک زیادی می‌ کند.

تاکید می‌شود که این خوراکی یک میان وعده بوده و خوردنش همراه با غذا به هیچ کس توصیه نمی گردد. لذا مصرف درست و به جای آن سبب بهره‌مندی از خواص بی نظیری چون: ضد سرطان روده، ضد عفونت های دستگاه تناسلی زنان، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ضد افسردگی، کاهنده فشار خون (ماست کم چرب) مقوی پوست مو و استخوان‌ها، بهبود دهنده مشکلات جنسی گرم مزاجان، و … خواهد شد.

این سفید خوش خوراک یکی از بهترین انتخاب ها برای صفراوی مزاج ها و برطرف کننده تلخی و خشکی دهان و فرو نشاننده عطش آن ها است.

توصیه می‌شود افراد سرد مزاج و مبتلایان به بیماری های حاصل از سردی و رطوبت بالا (برخی بیماری های گوارشی، ورم و درد مفاصل، ضعف حافظه و …) برای مدت کوتاهی از خوردن این سفید خوشمزه و دوغ پرهیز کرده و سپس آن را با مصلحاتش (نعنا، پونه، آویشن، کاکوتی، گل سرخ، زنجبیل، کشمش، شیره انگور و …) و به مقدار محدود نوش جان کنند.

نکته مهم

برای حفظ سلامت خود و خانواده تان از مواد غذایی سالم استفاده کنید و دقت داشته باشید در مصرف مواد غذایی سالم نیز باید جانب اعتدال را راعایت کرده و از زیاده روی در مصرف هرگونه مواد غذایی پرهیز کنید.

 

با تشکر از دکتر علی رضا یارقلی

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x